Aviseringar
Rensa alla

vad tycker ni om Cultural Appropriation?


Ämnesstartare

Jag har funderat ganska mycket om det här och ser både bra och dåliga sidor men skulle gärna höra andras åsikter! 

Så no eller go? Varför?
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Cultural_appropriation


   
Citera

Denna video är ganska bra angående det.


   
SvaraCitera

Det är ju goa grejer, det där med kulturel aproprieterong.


   
SvaraCitera

Tja med tanke på att det är så kultur.. vad är ordet jag söker, hm.. Fungerar, just det. Med tanke på det så är det ganska oundvikligt.

Utan "kulturell appropriering" hade ingen kultur som finns idag sett ut som den gör.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Inget problem, problemet är att det bemöts olika.


   
SvaraCitera

Vet att det verkar uppgjort, men ska tydligen vara på riktigt. 😐


   
SvaraCitera

InABox: problemet är att det bemöts olika.

hur menar du nu?


   
SvaraCitera

vonKissekatt: hur menar du nu?

Trodde jag lade ut texten alldeles utmärkt om detta i tanketråden. Problemet är att approprierade kulturella uttryck får hög/tillräcklig status medan de i "originalkulturen" har låg.


   
SvaraCitera

Proteus:

Vet att det verkar uppgjort, men ska tydligen vara på riktigt. 😐

Fan vad patetiska dessa "black power" människor är. Det säger ju en hel del om amerikansk utbildning att folk tror att bara för Egyptiern ligger i Afrika så är Egyptier svarta och att alla svarta har samma kultur.


   
SvaraCitera

Tycker man ska värna om sin egen kultur(så länge man är i sitt hemland såklart) men om någon annan kultur vill anta något ifrån ens kultur så borde man ju se det som en komplimang.


   
SvaraCitera

När vänsterns identitetspolitik blir som mest bisarr, hycklande och obegriplig.


   
SvaraCitera

InABox:

Trodde jag lade ut texten alldeles utmärkt om detta i tanketråden. Problemet är att approprierade kulturella uttryck får hög/tillräcklig status medan de i "originalkulturen" har låg.

Jaha du menar så, tänkte att du menade att vissa CA-element får större uppmärksamhet än andra. 
Det ironiska i detta är ju att alla kulturer någon gång är uppblandade eller tagna, vilket gör det ganska konstigt att hävda att man inte får anamma någon annans kultur. 


   
SvaraCitera

Har full förståelse för det när det gäller hån men annars så måste man acceptera att vi måste enas och inte segregeras än mer än vad vi redan gör pga landsgränser etc. 


   
SvaraCitera

vonKissekatt: Det ironiska i detta är ju att alla kulturer någon gång är uppblandade eller tagna, vilket gör det ganska konstigt att hävda att man inte får anamma någon annans kultur.

Det är ju historien bakom och maktförhållandet som gör det problematiskt.


   
SvaraCitera