Aviseringar
Rensa alla

vad tycker ni om falska självbiografier?


Ämnesstartare

gör det någonting att författaren ljuger?

personliga åsikter mm sökes 


   
Citera
Ämnesstartare

måste asikten vara personlig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

?   


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det känns ju inte riktigt som en självbiografi om den är påhittad 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spelar ´la ingen roll. Huvudsaken är att den blir ball.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tusen små bitar - James Frey


   
SvaraCitera

det är som att jag skulle ljuga i min dagbok


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag känner mig personligen lite sviken när jag kommer på en författare med att skriva falskt om sitt liv. Som att den vill förställa sig själv och presentera en bild av den själv som inte är verklig. En lögn. Det är tråkigt. För mig är det inte annorlunda än när vilken annan människa som helst drar en rövare. Än värre blir det kanske om författaren på något sätt försöker skapa ett band till läsaren och på försöker skapa någon typ av närhet till sin publik. Att göra det med falsk information blir som att med falska medel försöka etablera en relation. Ett bedrägeri. Det kan finnas olika orsaker bakom ett sådant agerande, vilket man får ta hänsyn till. Agerandet i sig är dock alltid förargligt - däremot bör man vara öppen för varför författaren i fråga agerade som den gjorde. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chib:
Jag känner mig personligen lite sviken när jag kommer på en författare med att skriva falskt om sitt liv. Som att den vill förställa sig själv och presentera en bild av den själv som inte är verklig. En lögn. Det är tråkigt. För mig är det inte annorlunda än när vilken annan människa som helst drar en rövare. Än värre blir det kanske om författaren på något sätt försöker skapa ett band till läsaren och på försöker skapa någon typ av närhet till sin publik. Att göra det med falsk information blir som att med falska medel försöka etablera en relation. Ett bedrägeri. Det kan finnas olika orsaker bakom ett sådant agerande, vilket man får ta hänsyn till. Agerandet i sig är dock alltid förargligt - däremot bör man vara öppen för varför författaren i fråga agerade som den gjorde. 

+1 har läst 3 självbiografer som var tydligen falska,  och alla 3 hade blivit stämda och skit. Känns surt att googla


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chib:
Tusen små bitar - James Frey

det var den jag tänkte på. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker inte att det spelar någon roll. varför ska verklighet värderas högre än fantasi?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ditt bästa jag:
tycker inte att det spelar någon roll. varför ska verklighet värderas högre än fantasi?

Problemet i mina ögon är snarast oärligheten. Att man sagt att det var si, när det egentligen var . Huruvida författaren X har hoppat fallskärm eller inte spelar inte mig så stor roll i sig, men för mig spelar det roll om det det faktiskt är sant när det påstår att det ska vara det. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det kan ändå vara en bra story och ha sina poänger fastän den inte är baserad på verkligheten. Lögnen är dock problemet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chib:

Problemet i mina ögon är snarast oärligheten. Att man sagt att det var si, när det egentligen var . Huruvida författaren X har hoppat fallskärm eller inte spelar inte mig så stor roll i sig, men för mig spelar det roll om det det faktiskt är sant när det påstår att det ska vara det. 

varför spelar det någon roll?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är sveket av ett löfte som är det som gör ont, dvs. Man bedrar. 


   
SvaraCitera