Aviseringar
Rensa alla

Vad tycker ni om plankning? (SL)


Ämnesstartare

Biljetterna är dyra, ingen orkar betala. Dags att planka, sätt tejp eller annat på sensorerna och låt andra åka gratis. 

Vad tycker ni om plankning? 
Är det roligt, elakt, bra, dåligt eller inte vet jag... 

Jag tycker att det är både kul och bra, för då sparar man ju också pengar och en glas dörr kan kosta upp till 400,000kr styck på tunnelbane stationen. 
I Tumba så öppnar jag upp pendeltågs spärrarna så att vem som helst kan åka gratis. Och på instagram så tar jag bilder eller video på alla spärrar jag uppnar upp så vem som helst kan se! 😛


   
Citera

Tycker ingenting 


   
SvaraCitera
evene

Är på grund av plankning som att de har infört böter, fick en bot på 1200. Blev en väldigt dyr tågresa


   
SvaraCitera

Jag tycker inte om att folk åker på mitt kort som jag betalar för. I min värld så betalar man för sig. Är du snål kan du gå Glad


   
SvaraCitera

LimeTheFox:
Biljetterna är dyra, ingen orkar betala. Dags att planka, sätt tejp eller annat på sensorerna och låt andra åka gratis. 

Vad tycker ni om plankning? 
Är det roligt, elakt, bra, dåligt eller inte vet jag... 

Jag tycker att det är både kul och bra, för då sparar man ju också pengar och en glas dörr kan kosta upp till 400,000kr styck på tunnelbane stationen. 
I Tumba så öppnar jag upp pendeltågs spärrarna så att vem som helst kan åka gratis. Och på instagram så tar jag bilder eller video på alla spärrar jag uppnar upp så vem som helst kan se! 😛

Dyrt jämfört med vad? 
Vad skulle det kosta att ta bilen dig?
Gå eller cykla tar längre tid och du plankar inte.
Istället gör du så att det blir dyrare och dyrare iom att du fuskar och sen klagar på att det är dyrt...


   
SvaraCitera
evene

Det är väl okej om man nu nån enstaka gång skulle sakna pengar och måste ta sig hem, men annars tycker jag det känns onödigt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lav: Dyrt jämfört med vad?

Vad ska man jämföra med?

Lav: Vad skulle det kosta att ta bilen dig?

Har man tur så kan man få skjutsa med en kompis, men sen beror det på hur mycket bränsle bilen tar per mil, ibland kan det vara billigare och ibland dyrare, men nu handlar det ju om bussarna och tågen o inte bilar...

Lav: Gå eller cykla tar längre tid och du plankar inte.

Gå eller cykla tar ju längre tid, plankar gör jag visst, påväg till och hem från skolan och annat, antingen så hoppar jag över spärren eller så går jag väldigt nära någon annan sen sätter ett klistermärke på sensorn på spärren.

Lav: Istället gör du så att det blir dyrare och dyrare iom att du fuskar och sen klagar på att det är dyrt...

Det är ju dyrt, det är inte alla som har pengar för en biljett och måste spara pengarna för inte vet jag kanske middag men en tjej?.

evene:
Det är väl okej om man nu nån enstaka gång skulle sakna pengar och måste ta sig hem, men annars tycker jag det känns onödigt

Onödigt eller inte, själv tycker jag att det är onödigt att SL spenderar tusentals kronor för något som inte behövs. Förstår ju att dom vill tjäna pengar men inte alltid någon betalar :I

evene: Är på grund av plankning som att de har infört böter, fick en bot på 1200. Blev en väldigt dyr tågresa

Är lätt att ta sig förbi kontrollanter, men är det ordningsvakter eller polisen som står så kan det bli lite svårare, men då är det bara att gå till nästa station (tunnelbane stationerna är inte så långt ifrån varann) där ingen är och bara hoppa över.

evene:
Jag tycker inte om att folk åker på mitt kort som jag betalar för. I min värld så betalar man för sig. Är du snål kan du gå Glad

Hehehe, så säger många men vad ska man göra när man har tur och personen inte märker?


   
SvaraCitera
evene

Är lätt att ta sig förbi kontrollanter, men är det ordningsvakter eller polisen som står så kan det bli lite svårare, men då är det bara att gå till nästa station (tunnelbane stationerna är inte så långt ifrån varann) där ingen är och bara hoppa över.

Inte alltid lätt att ta sig förbi kontrollanter. När jag fick böter så var det inte för att jag plankade utan för att jag hade tappat mitt busskort så de trodde att jag plankade. Du får det att låta som nåt mission impossible hahah


   
SvaraCitera

LimeTheFox: Hehehe, så säger många men vad ska man göra när man har tur och personen inte märker?

Snarare så att folk inte vågar säga till. Man märker om någon går 5 cm bakom en.. Vet inte hur många gånger jag har stannat upp mitt i så att den som plankat har klämt sig i spärren, det är ju ganska kul det med Galen

Bryr mig dock inte om jag ser att någon plankar på någon annan, men går man bakom mig får man skylla sig självTumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

evene: Inte alltid lätt att ta sig förbi kontrollanter.

Ja, håller med men det kan ibland också bero på vad du säger liksom, get your speech level 100 och men inte bara det, vissa kontrollanter kan ju också vara snälla ibland och låta dig gå förbi som om inget hänt men för det mesta så har jag varit med om att dom tar tag i ens arm och drar en tillbaka lolololol


   
SvaraCitera
evene

LimeTheFox:

Ja, håller med men det kan ibland också bero på vad du säger liksom, get your speech level 100 och men inte bara det, vissa kontrollanter kan ju också vara snälla ibland och låta dig gå förbi som om inget hänt men för det mesta så har jag varit med om att dom tar tag i ens arm och drar en tillbaka lolololol

Skulle hellre betala en biljett för 50 kr istället för en bot för 1200. Som sagt blev en väldigt dyr tågresa för mig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PWr:

Snarare så att folk inte vågar säga till. Man märker om någon går 5 cm bakom en.. Vet inte hur många gånger jag har stannat upp mitt i så att den som plankat har klämt sig i spärren, det är ju ganska kul det med Galen

Bryr mig dock inte om jag ser att någon plankar på någon annan, men går man bakom mig får man skylla sig självTumme upp

Najs, men dörrarna öppnas ifall dom inte kan stängas helt igen sen stängs dom igen, ingen vill ju få problem så dom flesta backar ur och prövar igen på någon annan. jag kom ihåg när någon blev förbannad på mig när jag inte ville släppa igenom den personen så då skrattade jag bara och han började svära hur mycket som helst. Säkert för att han missa tåget då-


   
SvaraCitera

LimeTheFox: Har man tur så kan man få skjutsa med en kompis, men sen beror det på hur mycket bränsle bilen tar per mil, ibland kan det vara billigare och ibland dyrare, men nu handlar det ju om bussarna och tågen o inte bilar...

Ja fast något måste du jämföra med och då många tar just bilen till/från något ställe är det väl bra att jämföra med det?
Sen ska du inte glömma bilens försäkring, skatt, slitagekostnader för bl.a bromsar, däck, lacken m.m.
Du kan inte enbart räkna med bränslet då det bara är en del i den totala kostnaden.

LimeTheFox: Det är ju dyrt,

För att folk plankar och inte gör rätt för sig. Då får folk som faktiskt betalar för sig stå för det genom än högre priser. Är du förvånad?


   
SvaraCitera

384.216.1976924655.jpg


   
SvaraCitera

Du säger att du inte tänker backa om kostnader om din pojkvän men en SL-biljett är för dyrt?
Om du skulle åka tåg buss varje dag i en riktning kostar det 577kr sen kostar det iof det dubbla om man vill åka hem. Jag kan hålla med dig om att det är jävligt att dem höjer priset på SL-biljetten hela tiden, det kostade 20kr för inte så länge sen, nu kostar den 21kr, innan dess 15kr. Jag kan hålla med om att det är dyrt men det blir ännu dyrare att åka dit för det. Sen kan man testa på att promenera om man inte har bråttom när man går hem eller något, det mår man bra av. Glad
Att cykla går långsammare än bussen, det är sant men man måste inte stanna för annat än för rödljus, bussen stannar när folk ska av, sådant behöver man inte oroa sig för på cykeln och på en buss kan det bli svettigt. Nu åker du visst mest tunnelbana (går inte att planka på buss obviously).
Själv betalar jag för min resa, jag ser inte varför man ska planka. Om alla/nästan alla betalade för sig behövs betydligt färre vakter och de lär inte höja biljettpriset, det är värt att tänka på. Blink


   
SvaraCitera