Aviseringar
Rensa alla

Vad tycker ni om sidan?


Ämnesstartare

Hej!

Håller på att starta en webbshop där jag ska sälja Iphone relaterade produkter. Håller nu på med designen och tänkte hålla det ganska snyggt och enkelt.

Så här ser det ut nu och jag undrar vad ni tycker.

Kom gärna med konstruktiva förslag om vad som är bra, dåligt och om något borde ändras!

Tack!


   
Citera
Ämnesstartare

du är inte konsekvent i ditt bruk av versaler, och du särskriver ibland. texten under namnet ser ut att vara lite ur proportion.


   
SvaraCitera

Image

1. Loggan är oenhetlig. Fonten i "ZIQSTORE" går bra ihop med symbolen. Symbolen i sig skulle antingen behöva vara mindre, eller avvägas bättre mot taglinen. Taglinen är placerad alldeles för långt ner och är för lång, den borde inte sträcka sig längre åt vänster än själva huvudloggan. Gör den mindre, kortare och placera den högre upp, eller sätt den nån annanstans på sidan helt och hållet.

2. Fruktansvärt fult. Det röda skär sig mot färgerna i loggan, skew/skevningseffekten får det att se billigt och lågbudget ut och fonten är åt helvete. Ett tips är att välja ett par fonter och se till att de ser bra ut ihop innan du ens börjar skriva saker med dem. Föreslår att du parar ihop "Alltid under 100-lappen" och "Alltid fri frakt" och lägger dem nånstans där de gör mer nytta.

3. Vidrig särskrivning.

4. Om detta är produkten som av köparen betraktas just nu borde den vara större och befinna sig längre till vänster eller mitt i bild. Ett tips är att läsa på om user interface-layouter och lära dig om hur det mänskliga ögat läser av bilder och vad man fokuserar på och varför. Finns tonvis med forskning på området.

Finns lite andra grejer också men hoppas att det är här nån slags work in progress så håller nog på det tills en ev. framtida uppdatering, om du vill ha mer feedback då dvs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade:

. Vidrig särskrivning.

ingetttttttttt liiiiiiiiiiiiiivvvvvvvvvvvvvvvvvvvv


   
SvaraCitera

Miceparade:

2. Fruktansvärt fult. Det röda skär sig mot färgerna i loggan, skew/skevningseffekten får det att se billigt och lågbudget ut och fonten är åt helvete. Ett tips är att välja ett par fonter och se till att de ser bra ut ihop innan du ens börjar skriva saker med dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för dina synpunkter.
Ska tänka på det till nästa version och måste erkänna att jag har haft så mycket annat i fokus att designen har kommit
lite i skymundan.

Annars tror du det funkar med helvit bakgrund?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vet inte hur pass mycket du kodar själv, men ett tips kan vara att använda wordpress plugin och köpa (eller ladda ner) ett lämpligt webshop-tema.


   
SvaraCitera
Åtta

Jag känner igen den där logotypen. Jag skulle rekommenderar att du inte stjäl en logotyp. Jag är inte helt övertygad om att du ö.h.t. behöver en logotyp.

jlilja:

Annars tror du det funkar med helvit bakgrund?

Om du ska ha samma färg på bakgrund som på själva innehållsytan så måste du fokusera mer på linjer. Jag rekommenderar att du utgår från ett rutnät med jämna kolumner.

Det kan absolut fungera, men då är proportioner och linjer viktiga.


   
SvaraCitera

Gör du en stasisk HTML-sidan eller använder du CMS-verktyg?

hela headern borde inte flyta ut över ytan på sidebaren, det skapar en okonsekvent layout.

Till höger finns en "ok" knapp. Varför?

Tycker sidan saknar logiskt flöde så användaren vet inte var på sidan man ska leta efter information. Du borde titta på andra webbshoppar för att få inspiration. Det är ju enkelt att man ska göra på sitt eget sätt men ja... Någon annan har i 99% av fallen gjort ett bättre jobb än en själv.

Att ha en sidebar till vänster brukar inte vara konvention så hur motiverar du det valet? Kan vi inte få se länken istället om sidan ligger skarpt?


   
SvaraCitera

mopsen:

ingetttttttttt liiiiiiiiiiiiiivvvvvvvvvvvvvvvvvvvv

Image

jlilja:

Annars tror du det funkar med helvit bakgrund?

Ptja, känns ju som att det är i stöpet, så det går säkert att göra snyggt och iStilrent och såntdärnt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Jag känner igen den där logotypen. Jag skulle rekommenderar att du inte stjäl en logotyp. Jag är inte helt övertygad om att du ö.h.t. behöver en logotyp.

Den logotypen fanns på en sida där man kunde ladda ner gratis logotyper. Har använt den så länga eftersom jag tycker den är snygg och i brist på annat. Har endast ändrat på den lite.

Åtta:

Om du ska ha samma färg på bakgrund som på själva innehållsytan så måste du fokusera mer på linjer. Jag rekommenderar att du utgår från ett rutnät med jämna kolumner.

Utveckla gärna, hur menar du?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

tevepro:

Till höger finns en "ok" knapp. Varför?

Det är en ruta där man kan söka på sidan. Syns inte riktigt på bilden. Ska ändras eller ev tas bort.

tevepro:

Att ha en sidebar till vänster brukar inte vara konvention så hur motiverar du det valet? Kan vi inte få se länken istället om sidan ligger skarpt?

Vad menar du? Känns som de flesta webbshoppar har en sidebar till vänster så kändes naturligt att ha den där.

Vill inte gå ut med länken innan sidan är helt klar.


   
SvaraCitera
Åtta

jlilja:

Utveckla gärna, hur menar du?

http://www.apaddedcell.com/beginning-web-design/design/using-grids-web-design

Det hela handlar om att uppnå harmoni i kompositionen. Om dina element inte ligger i linje med varandra skapar det visuell oreda. På en sida med bakgrundsfärger så förstärks dessa linjer, vilket gör att det blir enklare för ögat att förstå vad det är som pågår. Om man inte har några sådana blir det därför ännu viktigare att alla element positioneras korrekt, så att dessa implicita linjer lätt identifieras för ögat.


   
SvaraCitera