Aviseringar
Rensa alla

Vad tycker ni om skolmaten


Cobrak

Marsbrud:

Älskar att tacka folk , tackar alltid mattanterna även fast jag ibland inte ätit. Dom blir så glada 😀

De blir ju det! Söt


   
SvaraCitera

Marsbrud:

Är väl inte bortskämt? Hur kan det vara bortskämt? 

Att inte ens smaka när man får gratis mat


   
SvaraCitera

Vilken skolmat? Har ätit hos många skolmatsalar.
dagmamma:
1,2,3 var bra tror jag, har inte så mycket minne då jag var så liten, men den var nog okej. Minns iallafall att det var mer riktig mat än på dagiset.
dagis:
4,5 var den inte alls god, vi åt nog aldrig riktig mat, mest jordgubbskräm, mackor och gröt & så. Ingen riktig lunch.
skola:
0,1,2 var den mycket bra!
3,4,5 var den helt okej.
6,7,8,9 var den sämre men fortfarande oftast ätbar.
1 var den extremt bra då det var en riktig restaurang + efterrätt.
1,2,3 var den knappt bra alls. Ibland var det mycket god med 80% var den inte det.
1,2 var den mycket bra, inte en restaurang öppen för allmänheten men man betalar för den. 60 kronor är dock överpris även om den är god + efterrätt, bör väl kosta 30 max.
1,1 har jag inte ätit hos än, kommer nog ej göra heller då jag inte går mycket i skolan där.

Är väl nöjd i helheten, även då man inte kan begära att få lika bra mat som hemma då skolans lunch låg väl på 6-12 kronor per skollunch. Mer får de inte laga för, på restaurangen och där jag betalat själv är den helt okej fast överpris somsagt.


   
SvaraCitera

pommes045:

Att inte ens smaka när man får gratis mat

Har smakat , bara för att det är gratis är det inte gott. Bara för att donken är billigt betyder det inte att det är gott.


   
SvaraCitera
Yaren

Snacka om att du redan bestämt hur skolmaten är med de värdelösa alternativen i din poll. 


   
SvaraCitera

Av 10 skulle jag nog ge den 8 dvs riktigt bra. 


   
SvaraCitera

Stundtals väldigt god!
Ja, i och med jobbet på dagis så är jag väldigt uppdaterad. 


   
SvaraCitera
Alozi

Folk krigar för mat i andra länder, förstår mig inte på folk som äter ute istället än att äta i skolan gratis...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alozi:
Folk krigar för mat i andra länder, förstår mig inte på folk som äter ute istället än att äta i skolan gratis...

Bara för att folk krigar för mat i andra länder så gör det väl inte att skolmaten automatiskt blir god för det


   
SvaraCitera
Ice
 Ice

Problemet med att finns dålig mat på många skolor är att maten inte lagas där, vanligt att mat fraktas från ett storkök som ev kan ligga långt bort. Då ligger maten ofta länge i lådorna innan den äts upp, därför blir flera rätter dåliga. T.ex pannkaka och spagetti med köttfärssås är rätter som smakar bra även om fraktas från ett storkök.

Finns ett tvprogram som gick på en av de stora kanalerna, minns inte när eller vilken kanal. Kanske var på TV4? Handlade om en skola fick maten från ett storkök och många tyckte mesta av maten var dålig. När den skolan började laga sin egen mat, då tyckte eleverna att maten vart god ock folk ville äta skolmaten. Skolan fick hjälp av en kändiskock som var deras coach.


   
SvaraCitera
Alozi

Schalke04:

Bara för att folk krigar för mat i andra länder så gör det väl inte att skolmaten automatiskt blir god för det

Sa jag det? Nix..

Vad jag menar är att man ska vara tacksam för maten man får gratis i skolan, och igenom att visa respekt tillbaka ska man äta upp den.

I andra länder måste man ta matlådor med sig för familjens pengar, tänk på hur mycket tur vi har i Sverige, och vi SKA vara tacksamma! Glad

EDIT: Och folk som ska tjata på maten, okay gå och slösa pengar eller svält ihjäl isåfall.


   
SvaraCitera

Alozi:

Sa jag det? Nix..

Vad jag menar är att man ska vara tacksam för maten man får gratis i skolan, och igenom att visa respekt tillbaka ska man äta upp den.

I andra länder måste man ta matlådor med sig för familjens pengar, tänk på hur mycket tur vi har i Sverige, och vi SKA vara tacksamma! Glad

EDIT: Och folk som ska tjata på maten, okay gå och slösa pengar eller svält ihjäl isåfall.

Exakt du har så jävla rätt


   
SvaraCitera

pommes045:

Exakt du har så jävla rätt

Hm. Låt oss ta en sekund och tänka efter vad du egentligen tycker om det här argumentet.
Det är sämre någon annanstans. Därför ska vi vara tacksamma och med respekt ta emot.
Gäller detsamma exempelvis transpersoners rättigheter? Det är sjukt mycket sämre på andra platser. Är vi tacksamma och nöjer oss för det, eller fortsätter vi försöka förbättra?


   
SvaraCitera
Alozi

Avem:

Hm. Låt oss ta en sekund och tänka efter vad du egentligen tycker om det här argumentet.
Det är sämre någon annanstans. Därför ska vi vara tacksamma och med respekt ta emot.
Gäller detsamma exempelvis transpersoners rättigheter? Det är sjukt mycket sämre på andra platser. Är vi tacksamma och nöjer oss för det, eller fortsätter vi försöka förbättra?

Nu pratar vi om skolmaten och inte transpersoners rättigheter, du är välkommen att öppna en tråd om det.


   
SvaraCitera

Alozi:

Nu pratar vi om skolmaten och inte transpersoners rättigheter, du är välkommen att öppna en tråd om det.

Det var en parallell anpassad för mottagaren. = ) Jag pratar om resonemanget i stort. Att tro att man måste nöja sig för att vara tacksam för det man har. Men så är det inte. 


   
SvaraCitera