Aviseringar
Rensa alla

vad tycks?


Ämnesstartare

Avskaffa Dödsstraffet!
I Sverige är dödstraff olagligt, men det har inte alltid varit så. Dödsstraffet avskaffades inte förän 30 juni, 1921. Alltså så blev kanske osyldiga människor mördade fram till år 1921 i Sverige.

I många delar av världen är dödstraff fortfarande lagligt. Just nu, när du läser det här, kanske någon blir avrttad på lagligt sätt! Denna person kanske till och med är oskyldig till brottet som han/hon avrättas för. Kan du tänka dig att dö för något du inte har gjort? De flesta skulle nog svara nej.

Jag tycker att det är bättre att man får avsitta ett långt fängelsstraff, där man kan tänka på det man har gjort och få tid till att be om ursäkt till dem som har blivit påverkade av personen i fråga. De som har blivit påverkade negativt alltså. Exempelvis om man har mördat någons dotter och verkligen ångrar sig, då tycker jag att man ska få chansen att visa sin ånger. Förhoppningvis en genuin ånger. Om man är död kan man inte ångra sig eller bli en bättre människa.

Jag tycker också att man ska tänka på den kriminellas släktingar och andra näraståendes känslor. Det är nog väldigt svårt att hantera ett dödstraff inom familjen eller vänskapskretsen. Jag skulle bli väldigt chockad och ledsen om någon i min familj fick ett dödstraff, även om jag vet att familjemedlemen har gjort något hemskt, men man blir ju ändå påverkad av det.

Straffet i sig är nog väldigt smärtsamt och både fysiskt och mentalt. Tror du inte att när man väl står där och väntar på att bli avrättad, att man ångrar sig? Jag säger inte att man ska acceptera förslagsvis ett mord och att personen som utförde det kommer att ångra sig, men måste vi gå ner på samma nivå? Avskaffa dödsstraffet!

[cute]


   
Citera
Ämnesstartare

Låt de slåss för sin frihet på en stor gladiatorarena.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingen har rätten att avgöra om en annan människa ska tillåtas leva eller ej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mhm


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cuzIcan:

att bli avrättad, att man ångrar sig?

Då är man väl mest rädd om sitt eget liv och tänker själviska tankar, inte ågu så elak jag var som våldtog och mördare alla de där människorna

fast jag vet ju inte pga har inte stått inför bödeln


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Då är man väl mest rädd om sitt eget liv och tänker själviska tanka

jooo,dt låter liksom bättre om man skriver så, men förhoppningsvis tänker inte min lärare på dt [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cuzIcan:

jooo,dt låter liksom bättre om man skriver så, men förhoppningsvis tänker inte min lärare på dt [wink]

Aha detta är en sådan tråd. Men jag tror nog att din lärare kan uppskatta lite psykologisk sanning också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Då är man väl mest rädd om sitt eget liv och tänker själviska tankar, inte ågu så elak jag var som våldtog och mördare alla de där människorna

Nä, det är tämligen psykologiskt fastställt att man ångrar det mesta när man tittar döden i vitögat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Men jag tror nog att din lärare kan uppskatta lite psykologisk sanning också.

jo, man tkr ju dt, men min lärare tänker inte så mkt på dt. hon sa att man kan "hitta på" om man inte har några tankar om dödsstraff -.-


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cuzIcan:

jo, man tkr ju dt, men min lärare tänker inte så mkt på dt. hon sa att man kan "hitta på" om man inte har några tankar om dödsstraff -.-

Då kan du kanske uppröra lite genom att förespråka dödsstraff för de allra flesta brott!
Fast då kanske ett besök hos skolkuratorn bokas åt dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dragula:

Nä, det är tämligen psykologiskt fastställt att man ångrar det mesta när man tittar döden i vitögat.

men då ksk dt inte e äkta. då e dt liksom bara för stunden liksom... om man överlever ksk man går tillbaks ill dt destruktiva beteendet liksom... fast man vet ju aldrig därför borde man inte bli åtalad för dödstraff


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dragula:

Nä, det är tämligen psykologiskt fastställt att man ångrar det mesta när man tittar döden i vitögat.

Fast det är ju inte pga de andras lidande, det är ju för att man tycker synd om sig själv och sin situation.
Vi är ju ändå i grund och botten 100% själviska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Fast då kanske ett besök hos skolkuratorn bokas åt dig.

haha[bigsmile] min klasskompis gjorde dt! hon sa bara att hon respekterade hans åsikt... men han var ironisk, dt fatta inte hon....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Fast det är ju inte pga de andras lidande, det är ju för att man tycker synd om sig själv och sin situation.

Ingen aning, är nog svårt att avgöra. Självbevarelsedriften är stark, men det är också skammen när man står åtalad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dragula:

isola: Fast det är ju inte pga de andras lidande, det är ju för att man tycker synd om sig själv och sin situation.

Ingen aning, är nog svårt att avgöra. Självbevarelsedriften är stark, men det är också skammen när man står åtalad.

hmmm... håller med er båda 2. dt e ju så svårt att veta sånt liksom, för dt har ju aldrig hänt än själv...


   
SvaraCitera