Aviseringar
Rensa alla

Vad tyckte ni om Hijabuppropet?


Nej, tänker istället gå runt med durkslag på huvudet. 


   
SvaraCitera

Hon är en av många muslimska kvinnor som utsatts för liknande händelser
under de senaste åren. Oftast är angriparna vita, svenska män.

Denna typ av hatbrott har ökat i takt med att islam och muslimer
beskrivs i media och av politiska partier som ett problem och hot mot
den svenska demokratin.

Så här passade det sig att betona etniciteten. Om medias skapade bild av muslimer är problematiskt för deras omdöme, vad är då inte detta?

Inte så att man förvånas. Men likväl är det värt att betona varje gång det dyker upp.


   
SvaraCitera

det var säkert bra. tanken var bra om inte annat.


   
SvaraCitera

fuck alla vita kvinnor som tar plats i media och tror att de vet vad förtryck innebär bara för att de lajvar det en dagTrött


   
SvaraCitera

Ja det var en fin tanke och gillar att så många engagerade sig.


   
SvaraCitera

kukoxo: ta på sig ett plagg som  egentligen  går emot jämställdhet  och kvinnas sexuella frihet.

Jag har läst om en studie som sa att när kvinnor bär bikini så ser män dem i större grad som ett objekt. Betyder inte det då att bikini går emot jämställdhet?


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Jag har läst om en studie som sa att när kvinnor bär bikini så ser män dem i större grad som ett objekt. Betyder inte det då att bikini går emot jämställdhet?

jag har ingen aning, dock tror jag inte att  bikini  hittades på för att du ska'' skydda'' dig själv från att bli våldtagen som är egentligen ditt fel och beror på vad du har på dig, och att du ej skaattrahera andra män, eftersom det ska ej kvinnor göra, det har du inte rätt till. 
att du ska dölja dig själv som människa för att du råkade vara född till en kvinna är inte rätt tycker jag. om man nu inte kan låta bli att tafsa på kvinnor för att de visar hals hår och armar så kan man lika gärna skära snoppen av sig själv.


   
SvaraCitera

kukoxo:

jag har ingen aning, dock tror jag inte att  bikini  hittades på för att du ska'' skydda'' dig själv från att bli våldtagen som är egentligen ditt fel och beror på vad du har på dig, och att du ej skaattrahera andra män, eftersom det ska ej kvinnor göra, det har du inte rätt till. 
att du ska dölja dig själv som människa för att du råkade vara född till en kvinna är inte rätt tycker jag. om man nu inte kan låta bli att tafsa på kvinnor för att de visar hals hår och armar så kan man lika gärna skära snoppen av sig själv.

är det verkligen den officiella versionen i koranen..?


   
SvaraCitera

Blivande_japan: Betyder inte det då att bikini går emot jämställdhet?

nä, tror iaf sj att  det betyder att män objektifierar och att det alltså är attityden det är fel på - inte plagget.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

är det verkligen den officiella versionen i koranen..?

nej, slöja nämns ej i koranen, men att skyla sig för att visa att du är en annan mans kvinna nämns. slöja fanns långt innan islam, och den synen har båda kristna och judar. går man utan slöja i vissa religiösa kristna områden i t.ex syrien eller libanon så kan man höra ett och ett annat bakom sig.  har du slöja? kan även förekomma i rättegångar i t.ex irak och vissa gulfstater. det har ej med religion att göra utan traditioner och kulturer som folk vägrar glömma bort.


   
SvaraCitera

Chibibbi:

nä, tror iaf sj att  det betyder att män objektifierar och att det alltså är attityden det är fel på - inte plagget.

Jag menar att det är lite suspekt att säga att ett specifikt klädesplagg är mot jämställdhet så länge människor frivilligt bär det.

kukoxo:

nej, slöja nämns ej i koranen, men att skyla sig för att visa att du är en annan mans kvinna nämns. slöja fanns långt innan islam, och den synen har båda kristna och judar. går man utan slöja i vissa religiösa kristna områden i t.ex syrien eller libanon så kan man höra ett och ett annat bakom sig.  har du slöja? kan även förekomma i rättegångar i t.ex irak och vissa gulfstater. det har ej med religion att göra utan traditioner och kulturer som folk vägrar glömma bort.

Det är ganska många seder och traditioner man har som hade en viss mening förr, men inte har densamma längre. Visst har det en förtryckande effekt i vissa länder fortfarande, men jag påstår att det inte är plagget i sig det är fel på, utan hur det används i vissa länder. Om kvinnor själva väljer att bära slöja ser jag inget problem med det.


   
SvaraCitera

Blivande_japan: Jag menar att det är lite suspekt att säga att ett specifikt klädesplagg är mot jämställdhet så länge människor frivilligt bär det.

Gissar att hon kanske menade vad plagget representerar, en kvinna i koppel är  inte heller något antijämställt om kvinnan går med på det frivilligt men symboliskt är det ju en annan sak.


   
SvaraCitera

dazed:

Gissar att hon kanske menade vad plagget representerar, en kvinna i koppel är  inte heller något antijämställt om kvinnan går med på det frivilligt men symboliskt är det ju en annan sak.

vet inte om jag skulle kalla det för ett klädesplagg, utan mer som något man använder sig av när man sysslar med bdsm...


   
SvaraCitera

Blivande_japan: Jag menar att det är lite suspekt att säga att ett specifikt klädesplagg är emot jämställdhet så länge människor frivilligt bär det.

så var det det här med frivillighet och strukturell, osynlig påverkan som kristalliseras som en del av folkets Självklara Värderingskärna.

tror inte det är så lätt. frågan om fri vilja är en komplicerad sådan. att anta dess existens i dagens informationella situation, är åtminstone för min del inte säkert.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

vet inte om jag skulle kalla det för ett klädesplagg, utan mer som något man använder sig av när man sysslar med bdsm...

Klädesplagg eller ej spelar inte så stor roll, det handlar om något man personligen kan välja utan att för den sakens skull vara förtryckt men som ändå som bild betraktat visar på något annat.


   
SvaraCitera