Aviseringar
Rensa alla

Vad var Jesus sista ord?


Ämnesstartare

Innan han dog på korset alltså... Tycker mig få lite olika bild från olika evangelier ><

EDIT: Kan vi hålla det liiiite seriösare tack?


   
Citera
Ämnesstartare

Jesus återupstod efter korsfästelsen.
Jag antar att han sa någonting efter det. Med andra ord var det inte hans sista ord som han sa på korset.

EDIT: hittade det här. Första träffen på google.
Duktigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snweater:

Jag antar att han sa någonting efter det. Med andra ord var det inte hans sista ord som han sa på korset.

Nej precis, men de sista orden han sade på korset.

Snweater:

EDIT: hittade det här. Första träffen på google.
Duktigt.

Men det är just det som gjort mig förvillad, på grund av det här:

Bible.Logos.com:

John 19:30 - When he had received the drink, Jesus said, “It is finished.” With that, he bowed his head and gave up his spirit.

Bible.Logos.com:

Matthew 27:46 - About the ninth hour Jesus cried out in a loud voice, “Eloi, Eloi,a lama sabachthani?”—which means, “My God, my God, why have you forsaken me?”
50 - And when Jesus had cried out again in a loud voice, he gave up his spirit.

(under vers 47-49 säger han ingenting)

Bible.Logos.com:

Luke 23:46 - Jesus called out with a loud voice, “Father, into your hands I commit my spirit.” When he had said this, he breathed his last.

Vilken av dem var sist? Det är just det som är förvirrande...


   
SvaraCitera

"To give up one's spirit" måste väl inte betyda att man dör, va?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Vilken av dem var sist? Det är just det som är förvirrande...

Han sa " Det är avslutat", sen tog han ett sista andetag. När han gjorde det, blev hela himlen mörk och en av de som hjälpt till att korsfästa honom sa typ "...Den mannen var verkligen Guds son.."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Agape:

Han sa " Det är avslutat", sen tog han ett sista andetag.

Hur fungerar dock det med det här?

Stringburka:

Luke 23:46 - Jesus called out with a loud voice, “Father, into your hands I commit my spirit.” When he had said this, he breathed his last.

Stringburka:

Matthew 27:46 - About the ninth hour Jesus cried out in a loud voice, “Eloi, Eloi,a lama sabachthani?”—which means, “My God, my God, why have you forsaken me?”
50 - And when Jesus had cried out again in a loud voice, he gave up his spirit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homunculi:

"To give up one's spirit" måste väl inte betyda att man dör, va?

Jag tolkade det som att han gav upp sin själ så att den fick färdas upp till himlen, typ. Vet inte vad det annars skulle innebära. Särskilt inte som det är slutet på "kapitlet".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Innan han dog på korset alltså... Tycker mig få lite olika bild från olika evangelier

Jag tycker att det är ganska troligt att Jesus sa "Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?" enligt Matteus 27:46. Jesus trodde ju att han faktiskt var gudomlig, och att sedan korsfästas utan någon hjälp från sin gud kan få vem som helst att tveka.

Jesus var trots allt endast en människa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aaah, precis. Det står om Jesu död i 2 evangelier, det är därför man kan bli lite förvirrad.

Matt 27:46Vid nionde timmen ropade Jesus med hög röst: "Eli, Eli, lema sabachtani?" (vilket betyder: Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?).

Matt 27:48En av dem sprang genast bort och tog en svamp, fyllde den med surt vin och satte den på en käpp för att ge honom att dricka.

Sen står det i ett annat evangelium;
Joh 19:30

När Jesus hade fått det sura vinet sade han: "Det är fullbordat." Och han böjde ner huvudet och överlämnade sin ande.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Jag tolkade det som att han gav upp sin själ så att den fick färdas upp till himlen, typ. Vet inte vad det annars skulle innebära. Särskilt inte som det är slutet på "kapitlet".

Det kan ju annars betyda att man tappar sitt mod.
Men om det är i slutet på varje kapitel så blir det krångligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Malachi88:

utan någon hjälp från sin gud kan få vem som helst att tveka.

Jesus visste ju vad som skulle ske. Klart att man inte tar på sig hela mänsklighetens synder utan lidande, därför bad han innan korsfästelsenr "Om det är möjligt, tag denna kalk ifrån mig, men låt inte min vilja ske utan Din."

Han gjorde sin plikt. Och klart han blev lite bedrövad på korset, vem skulle inte vara det? Men kan du verkligen med 100% säkerhet stå upp inför världens alla kristna, varav många har haft ett personligt möte med Gud (jag med [bigsmile]) och säga "jesus var bara en människa"?

Men självklart får man tvivla. Det har jag också gjort förut.


   
SvaraCitera

Beror på vilket evangelium man läser. Enligt Lukas är det: "Pater, in manus tuas commendo spiritum meum."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bävern93:

. Enligt Lukas är det: "Pater, in manus tuas commendo spiritum meum."

"Fader, i dina händer överlämnar jag min ande"

Haha, nu blev jag också fundersam! Vilket var hans absolut sista ord? Skulle vara intressant att veta. Men jag tror inte att det är något man behöver haka upp sig på precis. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haha, är lite trött. Det står ju i 4 olika ev. om hans död. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Agape:

Men kan du verkligen med 100% säkerhet stå upp inför världens alla kristna, varav många har haft ett personligt möte med Gud (jag med ) och säga "jesus var bara en människa"?

Det är min åsikt att Jesus inte var mer än mänsklig. Vad är det för fel med det egentligen. Måste Jesus ses som en upphöjd gudom för att människor ska följa hans bud. Jag tror tyvär att svaret är ja.


   
SvaraCitera