Aviseringar
Rensa alla

Vad var Jesus sista ord?


Ämnesstartare

Malachi88:

Det är min åsikt att Jesus inte var mer än mänsklig. Vad är det för fel med det egentligen. Måste Jesus ses som en upphöjd gudom för att människor ska följa hans bud. Jag tror tyvär att svaret är ja.

[smile]
Inget fel i att ha en åsikt.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Vilken av dem var sist? Det är just det som är förvirrande...

Det kan diskuteras länge om det. Eftersom evangelierna är nedtecknade av olika människor så kan man vänta sig att det finns lite variationer inom dem. Samma sak kan en polis förvänta sig när han eller hon intervjuar flera människor om samma händelse. Alla kommer ihåg olika saker och lägger fokus på olika saker.

I matt 27 beskrivs Jesus sista ord som följande:
Vid nionde timmen ropade Jesus med hög röst: "Eli, Eli, lema sabachtani?" (vilket betyder: Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?).

Vilket är en referens till en psalm i Psaltaren - Psalm 22. På den tiden var det vanligt att man refererade till psalmer genom att enbart nämna den första raden och kanske lite till. I den kulturen hade man helt andra inlärningsmetoder - man skulle kunna allt utantill och innantill. Alla lärda kunde alla psalmer utantill, därför behövde man bara referera till de första verserna för att alla skulle förstå vad man menade, annat vore slöseri på tid.

Så varför står det inte i de andra evangelierna? Tja, kanske så kom de helt enkelt inte ihåg det. Kanske hörde inte alla referensen till Psaltaren? I matt 27 står det att Jesus ropade två gånger:

Första gången ropade han "Eli, Eli, lema sabachtani?"
andra gången refereras till som följande:

Men Jesus ropade än en gång med hög röst och gav upp andan.

Variationen kan också bero på att fokus i de olika evangelierna är olika. De är skrivna till olika personer inom olika kulturella kontexter. Mattheusevangeliet är tex. skrivet till Judar, varav de flesta skulle förstå referensen till psaltaren. Men det skulle troligen inte de flesta greker göra (för de ogillade judarna starkt) och Lukasevangeliet var skrivet till just en grek (det skrevs till Theophilus).


   
SvaraCitera
Papper

Häjl säjtan säkert.


   
SvaraCitera

Microwave:

I matt 27 står det att Jesus ropade två gånger:

Menar alltså att han kanske sa två olika saker. Glömde skriva det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sådant här är väldigt svårt att få ett riktigt svar på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Det är inte över än"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I Matteus, efter "Eli, Eli lema sabaktani" står det i 27:50: "Men Jesus ropade än en gång med hög röst och gav upp andan". Sedan inget mer.

Svensk bibel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Och Jesus sade, "Döm om er förvåning när ni skola se mig vandra i mina enkla pjucks som vore inget hänt, om bara några dagar." Och Gud såg att det var gott.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Men det är just det som gjort mig förvillad, på grund av det här:

Precis som med allas våran Gaius Julius Caesar råder det skilda meningar om vad hans sista ord var.
Julius Caesars sista ord var dock defintivt inte "Et tu Brutë?" ("Även du min Brutus?") eftersom det var Shakespeare som hittade på det.


   
SvaraCitera

Malachi88:

Jag tycker att det är ganska troligt att Jesus sa "Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?" enligt Matteus 27:46. Jesus trodde ju att han faktiskt var gudomlig, och att sedan korsfästas utan någon hjälp från sin gud kan få vem som helst att tveka.

Han sade det därför att i det ögonblicken tog han på sig all världens synd. Han hade aldrig syndat, vilket var vad som gav honom möjlighet att offras för världen, och synd är just vad som bryter vårat band med Gud.

Alltså är han för första gången helt blottlagd inför världen, och det skrämmer honom. Han visste att han måste, men han hade väl inte räknat med att den biten skulle vara så påtaglig helt enkelt.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Nej precis, men de sista orden han sade på korset.

"Shit, skulle inte lurat så jävla många människor."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"what would brian boitano do?"


   
SvaraCitera

Snweater:

Julius Caesars sista ord var dock defintivt inte "Et tu Brutë?" ("Även du min Brutus?") eftersom det var Shakespeare som hittade på det.

Shakespeare hämtade väl i och för sig citatet från tidigare berättelser - dock tror man att han inte sa "Et tu, Brute" på latin utan "Även du, mitt barn" på grekiska. Två dåtida romerska historiker menar dock på att han inte sa något alls vid dödstillfället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Får jag bara fråga en sak? Hur kan man veta vad en person har sagt om han inte ens faaaaaaaaannnnnnnssssssssssssss? Eller är det bara jag som är blåst?[tard]? Jag vet! Vi kan komma på något vi alla här, sen kan vi bara påstå att det är på riktigt, som hela religionen.. JAAAAAAAA VAD SPÄNNANDE! VI DJÄVLAS MED FOLK SÅ ATT DEM MÅSTE BÄRA SLÖJA OCH ALDRIG DRICKA FÖR INGEN ANLEDNING!! HAHHA FAN VAD ROLIGT, SEN VAD MER... EHM.. JAG VET, JAG VEEEET! VI SÄGER ATT DE INTE FÖR HA SEX FÖRRÄN DE HAR GIFT SIG! HAHAHAHAHAHAH JAAAAAAAAAAAAAAA! OCH MEN VI MÅSTE JU SÄGA NÅGOT SÅ DE INTE GÖR DET ÄNDÅ... JA, JAG VET, VI SÄGER ATT DE FÅR LEVA ETT EFTERLIV I HELVETET! JAAA VAD ROLIGT, JAG VILL GÖRA DET NUNUNU! VI SÄGER ATT JESUS'S SISTA ORD VAR: LEV DITT LIV ENLIGT BIBELN! HAHAHAHAH VILKET LIV...

Jag hatar bara religion så in i helvete mycket.

Förresten. Inom islam, om man blir tvingad i ett giftmål, sen blir stenad om man är otrogen. Alltså är det inte ganska uppenbart att de kommer vara otrogna? Jag vill inte ha 100000 Wikipediasidor om islam och om att Gud finns - tack. [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vileda:

VILKET LIV...

Tips: http://ungdomar.se/forum.php?forum_id=24


   
SvaraCitera