Aviseringar
Rensa alla

Vad vet ni om esperanto? -projektarbete trean.


Ämnesstartare

Hej hallå alla [bigsmile]

Är alldeles nykläckt på denna sida, så får de vad den har att bjuda på. 😉

Tänkte bara fråga er ifall några utav er skulle kunna ta sig pyttelite tid o svara på tre frågor?

Skulle vara jättesnällt om ni besvarade frågorna, ni kommer isf inkluderas i en liten del av min undersökning som jag ska redogöra i mitt projektarbete (ska in om en vecka, skynda skynda! haha[cute]). Anyways, här kommer frågorna [bigsmile]:

1. Har du hört talas om esperanto?

2. Isf, vad vet du om det?

3. Skulle du vara intresserad av att lära dig ett språk som skapades för att minska skillnader mellan länder, göra det lättare att kommunicera och som har som mål att införas som ett officiellt språk i världens alla länder?

Hoho, vet att jag avslöjar vad esperanto är i den sista frågan, men vill såklart att ni skall svara på den första frågan innan ni läser den sista [ops]

PUSS! [love]


   
Citera

linnsan92:

1. Har du hört talas om esperanto?

Har det nått med kaffe att göra? [confused]

linnsan92:

2. Isf, vad vet du om det?

Misstänker att det är något slag av kaffe..

linnsan92:

3. Skulle du vara intresserad av att lära dig ett språk som skapades för att minska skillnader mellan länder, göra det lättare att kommunicera och som har som mål att införas som ett officiellt språk i världens alla länder?

Ja, om jag lär mig språket redan från födseln..

Men jag kan la tänka mig det i dagsläget också, om det är gratis och jag kunde lära mig på nätet. [crazy]


   
SvaraCitera

1. Har du hört talas om esperanto?
ja, tror jag lärde mig om det i filmen "populärmusik från vittula" när jag var typ 10

2. Isf, vad vet du om det?
Något slags språk skapat av någon man för ganska så många år sedan för att förena jordens folk eller liknande, tror det är ett ganska insomnat språk numera, engelskan fyller väl dess funktion.

3. Skulle du vara intresserad av att lära dig ett språk som skapades för att minska skillnader mellan länder, göra det lättare att kommunicera och som har som mål att införas som ett officiellt språk i världens alla länder?
Tror att engelska fyller dess funktion redan så det vore ju bara drygt.


   
SvaraCitera

linnsan92:

1. Har du hört talas om esperanto?

Ja.

linnsan92:

2. Isf, vad vet du om det?

Att det är ett försök att skapa ett världsspråk men att det präglas av sin europeiska natur och därmed är befattat med brister.

Under tidigt 1900-tal var esperantismen populär inom arbetarrörelsen och kunde i någon mån betraktas som en världsrörelse.

linnsan92:

3. Skulle du vara intresserad av att lära dig ett språk som skapades för att minska skillnader mellan länder, göra det lättare att kommunicera och som har som mål att införas som ett officiellt språk i världens alla länder?

Nej, jag anser inte att världen bör ha ett gemensamt första språk då världens språk har kvalitéer vilka inte skulle gå att sammanfatta i ett enhetligt språk och vilket skulle utarma kulturen.

Däremot så är jag en stark förespråkare av ett internationellt andraspråk mer anpassat för andra språkträd än det indoeuropeiska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack så mycket till er båda för snabba svar, BIG LOVE! [bigsmile][love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

*er alla tre blir de nu! you're the greatest![love]


   
SvaraCitera

[cool]


   
SvaraCitera

linnsan92:

3. Skulle du vara intresserad av att lära dig ett språk som skapades för att minska skillnader mellan länder, göra det lättare att kommunicera och som har som mål att införas som ett officiellt språk i världens alla länder?

nej, tycker engelskan fyller den funktionen


   
SvaraCitera

1. Ja
2. Det är ett eurocentristiskt "världsspråk"
3. Ja, men inte esperanto. Lojban i sådana fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Literatus:

Ja, men inte esperanto. Lojban i sådana fall.

Tack för dina svar! [y] Hmm nu blir jag lite nyfiken.. Vad är lojban för något? [bigsmile]


   
SvaraCitera

linnsan92:

Tack för dina svar! [y] Hmm nu blir jag lite nyfiken.. Vad är lojban för något? [bigsmile]

What is Lojban?

Lojban (/LOZH-bahn/) is a constructed language. Originally called 'Loglan' by project founder Dr. James Cooke Brown, who started the language development in 1955, the goals for the language were first described in the article Loglan in Scientific American, June 1960. Made well-known by that article and by occasional references in science fiction and computer publications, Loglan/Lojban has been built over four decades by dozens of workers and hundreds of supporters, led since 1987 by The Logical Language Group.

There are many artificial languages, but Loglan/Lojban has been engineered to make it unique in several ways. The following are the main features of Lojban:

Lojban is designed to be used by people in communication with each other, and possibly in the future with computers.

Lojban is designed to be culturally neutral.

Lojban grammar is based on the principles of logic.

Lojban has an unambiguous grammar.

Lojban has phonetic spelling, and sounds can be divided into words in only one way.

Lojban is simple compared to natural languages; it is easy to learn.

Lojban's 1350 root words can be easily combined to form a vocabulary of millions of words.

Lojban is regular; the rules of the language don't have exceptions.

Lojban attempts to remove restrictions on creative and clear thought and communication.

Lojban has a variety of uses, ranging from creative to scientific, from theoretical to practical.

http://www.lojban.org/publications/level0/brochure-utf/lojbanmo.html


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej, det låter spännande! Tack för den infon [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

1. Har du hört talas om esperanto?
Ja
2. Isf, vad vet du om det?
Att det är ett fjantigt planspråk baserat på en soppa av europeiska språk med äckligt ful ortografi. Att plural är -oj är bara helt otroligt knäppt fult.

3. Skulle du vara intresserad av att lära dig ett språk som skapades för att minska skillnader mellan länder, göra det lättare att kommunicera och som har som mål att införas som ett officiellt språk i världens alla länder?

Esperanto är så gammalt att det skapades för att man skulle göra om världen till Europa — det handlar inte om att minska skillnader länder emellan då Esperanto är starkt knutet till Europa och europeiska språk. Pronomina är ‹lånade› från latin och romanska språk, substantivsystemet från grekiska (-oi, -on), och orden är som ovan sagt en löjlig soppa av ord tagna lite här och där. Esperantister och deras organisationer kan vara rätt obehagligt fundamentalistiska och snarare än att främja språkkunskaper hämma dem genom att bestraffa dem som konverserar på annat språk en Esperanto.

Esperanto har ett mål som Esperanto aldrig kommer kunna nå. Esperanto är inte så jävla lätt som folk verkar tro (det har en massa svåruttalade ljud och konditionalis och ackusativ är saker som är svåra att förstå för t.ex. en engelsman). Så, nej, vill inte lära mig Esperanto.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Att det är ett fjantigt planspråk baserat på en soppa av europeiska språk med äckligt ful ortografi. Att plural är -oj är bara helt otroligt knäppt fult

Haha, du verkar positivt inställd till det hela!! 😉 tack för dina svar [y]


   
SvaraCitera