Aviseringar
Rensa alla

Vad vi har lärt oss. (Jämställdhet)


Ämnesstartare

Har du tänkt på vad mor och far egentligen prackat i dig? Vad du fått höra, och du har tagit till dig.

Jag har fått lära mig saker som:

- Jag är kvinna, därför ska jag inte ta för mig.
- Jag får inte bestämma över min egna kropp, vill killar tafsa, så ska de få göra det. "Boys will be boys".
- Jag ska inte synas och höras, bara sitta längst bak i klassrummet, le lite sådär gulligt och vara tyst och småfniss åt killarna som skämtar och skriker.
- Jag får absolut inte visa mig med orakade ben, hår under armarna osv. Jag ska helt enkelt ta bort det och inse att tjejer inte ska ha hår på kroppen. (Jag ska bortse från det hela att tjejer faktiskt har hår på kroppen..)
- Mina ögonbryn måste noppas, stora ögonbryn ser manliga ut. Jag måste ju se kvinnlig ut.
- Det är viktigt att jag ser söt ut hela tiden. Killkläder, stora kläder, myskläder osv får jag absolut inte visa mig för andra i. Det ska vara tajt, rent, figurformat och framhäva mina kvinnliga kurvor.
- Jag får absolut inte fisa eller rapa när någon annan är i närheten. Helst inte när jag är själv heller, för då borde jag skämmas. Bäst att hålla sig.
- .. Och jag får ju inte avslöja att jag faktiskt sitter på toan och skiter stora korvar varje dag också.
- Mitt hår måste vara långt och fint. Det är feminint.
- Smink måste jag använda, utan smink ser man inte tjejig ut, man ser helt enkelt ful ut.
- Högklackat ska jag helst använda också, det är iallafall vad de flesta skoaffärer erbjuder på damavdelningen. Måste användas trots att det gör svinont. Det är ju faktiskt kvinnligt!
- Om jag är dålig på att städa/laga mat och liknande är jag inte tillräckligt kvinnlig, och säger jag att jag gillar bilar och andra fordon är jag "killig" av mig, och det är fel av mig att gilla bilar.
- Jag ska sträva efter att bli kallad söt, inte bra. Jag ska inte smutsa ner min fina rosa spetsklänning för då kanske jag inte blir kallad söt längre.
- Jag får inte dra skämt framför killar heller. Jag ska mest prata om smink och sånt.. Och hur mycket jag hatar mitt hår.
- Jag måste använda BH, trots att mina bröst inte fyller ut en A-kupa och inte gör ont att gå med utan BH. Men bröstvårtorna får ju liksom inte synas igenom toppen jag har på mig.
- Mina åsikter betyder ingenting och jag ska fan då inte förvänta mig att få ett välbetalt jobb och en bra karriär. (Om jag inte satsar på att bli porrstjärna, men då måste jag ju plastikoperera mig ett antal gånger först.)

..And so on. Listan kan bli jävligt lång.

Så, hur ser ni på detta? Kommer ni på fler saker? Jag vet mycket väl att det finns måånga tjejer som inte följer dessa oskrivna regler (det gör inte jag heller, inte alltid iallafall) men jag kom och tänka på detta då jag t.ex velat gå ut och bada men kommit på att jag glömt rakhyveln hemma. Då kan jag ju inte visa mig i bikini eftersom jag inte rakat varken bikinilinjen, under armarna eller benen. Jag ser liksom inte kvinnlig ut, folk kommer titta på mig. Killarna kommer kanske inte bli attraherade!?

Diskutera gärna, kom med egna åsikter osv. Jag vet inte ens om jag postat detta i rätt kategori, ni får gärna flytta tråden om det blev fel. Intressant att höra vad ni, killar och tjejer, tycker om detta..

Och även vad ni killar tycker att ni har för "krav". Jag tycker självklart att det hela bara är otroligt dumt och att dessa "krav" inte ska finnas i samhället.
Det här är ju grejer de flesta av oss växer upp med att få höra av våra föräldrar osv och som de flesta av oss tar till oss.

Jag tänker så här: att om jag i framtiden får barn kommer jag definitivt inte säga sånnahär saker till mina barn och inte behandla dom annorlunda efter vilket kön dom har.


   
Citera

"Jag ska inte bli som mina föräldrar." [smile]

Gör som familjen i norge jag hörde talas om, de lät inte någon få veta vilket kön deras barn hade, för att undvika att de skulle särbehandla hen.


   
SvaraCitera

Det är samtidigt inte en rättighet för dig att få en vältränad, intelligent och rik man. Så vad är problemet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

"Jag ska inte bli som mina föräldrar."

Haha. [smile] Jag minns även att min mamma sysslade väldigt mycket med olika dieter och nojade över sin vikt, trots att hon alltid varit smal. Det påverkar liksom, får ju barnet att känna att det är okej att banta och att man ska göra det för man kan ju alltid bli lite smalare och finare. Nu är jag ju mer arg på henne för att hon var en så dålig förebild.

Anarkandi:

Gör som familjen i norge jag hörde talas om, de lät inte någon få veta vilket kön deras barn hade, för att undvika att de skulle särbehandla hen.

Förstod folket aldrig då vilket kön barnet var?:P


   
SvaraCitera

The Weapons Dude:

Det är samtidigt inte en rättighet för dig att få en vältränad, intelligent och rik man. Så vad är problemet?

Hahah xD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Weapons Dude:

Det är samtidigt inte en rättighet för dig att få en vältränad, intelligent och rik man. Så vad är problemet?

Vadå en rättighet för mig? vad pratar du om? dessutom strävar jag inte precis efter att få en vältränad, intelligent och rik man. det är bara + om han är intelligent och har pengar osv.


   
SvaraCitera

det mesta av sakerna du nämnde kommer knappast från en genomsnittlig förälder. och med rådande feministhysteri så lär du dig väl det omvända gällande de flesta sakerna precis lika mycket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

et mesta av sakerna du nämnde kommer knappast från en genomsnittlig förälder. och med rådande feministhysteri så lär du dig väl det omvända gällande de flesta sakerna precis lika mycket.

jo, det tror jag. och även om det inte bara är just föräldrar man hör det ifrån så är det självklart av andra i samhället, inget jag kommit på själv precis och bestämt är ideal. det är sånt man fått lära sig av andra helt enkelt.[zzz]


   
SvaraCitera

önskar man kunde skrota hela utseendefixeringen. tänk vad skönt om man alltid bara kunde ha på sig det man ville, inte behövde fixa håret eller sminka sig

utseendefixering förstör en stor del av livet tycker jag

önskar alla bara kunde få vara fula o glada istället


   
SvaraCitera

endagitaget:

det är bara + om han är intelligent och har pengar osv.

🙂

Lika barn leker bäst.


   
SvaraCitera

endagitaget:

jo, det tror jag. och även om det inte bara är just föräldrar man hör det ifrån så är det självklart av andra i samhället, inget jag kommit på själv precis och bestämt är ideal. det är sånt man fått lära sig av andra helt enkelt.[zzz]

och det motsatta, som jag precis sa. ofta att föräldrar säger "Jag får inte bestämma över min egna kropp, vill killar tafsa, så ska de få göra det. "Boys will be boys"."


   
SvaraCitera

Tilda1988:

tänk vad skönt om man alltid bara kunde ha på sig det man ville, inte behövde fixa håret eller sminka sig

gör det inte då


   
SvaraCitera

Inte lärt mig något sådant alls [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tilda1988:

önskar man kunde skrota hela utseendefixeringen. tänk vad skönt om man alltid bara kunde ha på sig det man ville, inte behövde fixa håret eller sminka sig

utseendefixering förstör en stor del av livet tycker jag

önskar alla bara kunde få vara fula o glada istället

precis, och att folk skulle gå efter personlighet istället. ja, om man tog på sig det som låg framme som var det bekvämaste och och bara njöt av att göra roliga saker istället för att tänka på utseendet. det skulle faktiskt vara mycket roligare..

The Weapons Dude:

🙂

[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

och det motsatta, som jag precis sa. ofta att föräldrar säger "Jag får inte bestämma över min egna kropp, vill killar tafsa, så ska de få göra det. "Boys will be boys"."

nej, inte precis så,det fattar väl för fan vem som helst.[zzz] men säger man som tjej till om att en kille taffsat på en tror ingen på en alternativt säger någon vuxen tönt att killar är så och att de bara är kära i en/nyfikna på en osv.[zzz] att man får stå ut helt enkelt. som när man gick i mellanstadiet och killar taffsade fick man alltid höra av lärarna att det var ok att killarna gjorde så eftersom dom var nyfikna eller hade känslor för en men inte hade ngt annat sätt att visa det på, och då var det ok.[zzz]

Fejlarn:

nte lärt mig något sådant alls

nähe? är du ens tjej? men som kille får man också höra grejer och har "krav" på sig fast dom motsatta då.


   
SvaraCitera