Aviseringar
Rensa alla

Vad vi har lärt oss. (Jämställdhet)


endagitaget:

nähe? är du ens tjej? men som kille får man också höra grejer och har "krav" på sig fast dom motsatta då.

Jo, "kraven" är väl olika.


   
SvaraCitera

passaro:

gör det inte då

hade ajg gått runt o sett ut osm jag ville hade jag varit så rötet ful att jag hade varit utmobbad och ensam för alltid. har redan uselt självförtroende o orkar ej se ut som en geek heller för då sätter man käppar i hjulet för sig själv socialt


   
SvaraCitera

endagitaget:

- Jag får absolut inte fisa eller rapa när någon annan är i närheten. Helst inte när jag är själv heller, för då borde jag skämmas. Bäst att hålla sig.

Detta var det enda jag kände igen mig i på din lista. Detta är dock inget man kan beskylla mina föräldrar för att tuta i mig, utan något jag bildat en helt egen uppfattning om. [zzz]

Om din föräldrar sagt allt det där till dig så har du nog en aning inskränkta och inte världsbästa föräldrar.


   
SvaraCitera

endagitaget:

nej, inte precis så,det fattar väl för fan vem som helst.[zzz]

det var ju du som skrev det, så jag är tveksam.

endagitaget:

som när man gick i mellanstadiet och killar taffsade fick man alltid höra av lärarna att det var ok att killarna gjorde så eftersom dom var nyfikna eller hade känslor för en men inte hade ngt annat sätt att visa det på, och då var det ok.[zzz]

de tjejer som överlag inte håller sig till normerna är ju precis likadana som de killar du syftar på, så jag vet inte var du vill komma, riktigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Om din föräldrar sagt allt det där till dig så har du nog en aning inskränkta och inte världsbästa föräldrar.

jag skrev ju att allt inte kommer från just föräldrar utan andra människor också.

XMinGrönaLampaÄrDödX:

etta är dock inget man kan beskylla mina föräldrar för att tuta i mig, utan något jag bildat en helt egen uppfattning om.

det handlar ju helt om att du inte vill, att du tkr det är obehagligt bland andra? eftersom att när man själv är ensam är det ju klart att det är skönt att göra det.[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

det var ju du som skrev det, så jag är tveksam.

ja, men jag menade ju inte (självklart, fattar väl även människor med noll IQ, hade fel då i guess?) att personer sagt JUST så som jag formulerat meningen. snälla nån.[zzz]

mörknäs:

de tjejer som överlag inte håller sig till normerna är ju precis likadana som de killar du syftar på, så jag vet inte var du vill komma, riktig

så du menar att tjejer som skiter i att sminka sig osv tafsar på andra utan konsekvenser också? [tired]


   
SvaraCitera

endagitaget:

[smile]

Jag menar att, om du lägger ner energi på något, får du något du inte får lika lätt om du inte lägger ner energi. Tjock, ovårdad man med tjock, ovårdad kvinna låter ju mest troligt, eller hur?


   
SvaraCitera

endagitaget:

jag skrev ju att allt inte kommer från just föräldrar utan andra människor också.

Har folk överhuvudtaget sagt sådant till dig så har du träffat tardigt folk.

endagitaget:

eftersom att när man själv är ensam är det ju klart att det är skönt att göra det.[zzz]

Jag tycker det känns lika obehagligt när jag är helt ensam. [smile]


   
SvaraCitera

endagitaget:

ja, men jag menade ju inte (självklart, fattar väl även människor med noll IQ, hade fel då i guess?) att personer sagt JUST så som jag formulerat meningen. snälla nån.[zzz]

att föräldrar överhuvudtaget skulle säga något med den faktiska innebörden, specifikt till just tjejer.

endagitaget:

så du menar att tjejer som skiter i att sminka sig osv tafsar på andra utan konsekvenser också? [tired]

i mellanstadiet? definitivt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Har folk överhuvudtaget sagt sådant till dig så har du träffat tardigt folk.

nej, snarare fått signalerna av folk (som alla tjejer som sticker ut gör). typ, andra glor på en/rykten/slänger ur sig elaka kommentarer osv. klart som fan att om man som tjej går orakad på stranden att man märker av dom där signalerna.

mörknäs:

tt föräldrar överhuvudtaget skulle säga något med den fa

föräldrar/andra människor. och som sagt, ovan, signaler får man också och inte bara ord.

mörknäs:

i mellanstadiet? definitivt.

men det handlar ju inte bara om mellanstadiet, men jag syftade på det i just den meningen. men det är inte bara i mellanstadiet det är så utan hela tiden - och undrar om du tänker samma även när det gäller tjejer? för så tror jag knappast att det är


   
SvaraCitera

Könsrollstänk är aldrig bra, oavsett vilket kön det handlar om. Det är individen som är det viktiga. Tyvärr är det ju lätt att säga så, men svårare att omsätta i praktiken. Har man växt upp med de värderingarna och växt in i en könsroll, som de flesta av oss har gjort, är det svårt att inte se det som naturligt att det ska vara så. Det är jobbigt när man kommer på sig själv med att tänka sexistiskt eller med att handla utifrån sin könsroll bara för att man fått lära sig att killar/tjejer (beroende på ens kön) ska handla så.


   
SvaraCitera

Tråden flyttad från Forum PLUS/Politik och Samhälle


   
SvaraCitera

Detta har jag lärt mig:

Män och kvinnor är lika mycket värda
Idioter är idioter, oavsett kön
Folk får väl ha på sig vafan de vill.
Skägg är manligt.
Kvinnor som inte kan laga mat är utmärkta, för då kan jag göra det istället.

plus mycket mer.


   
SvaraCitera

Av alla grejer att klaga på, vilket jävla gnäll.

Alla dina överdrivna exempel suger riktigt, för ingen förälder, dagis, skola (eller annan behavoristisk inflytelsefull källa) lär ut sånt skit numera, iof vet jag inte i vilket efterblivet samhälle du bor i men den som lärt dig allt måste ha några hundra år på nacken. Man kan vända på det och dra urusla och överdrivna exempel på "hur en kille lärt sig att han ska vara i stenåldern" oh noes. Den bild du get utav samhället stämmer inte längre.

endagitaget:

- Mina åsikter betyder ingenting och jag ska fan då inte förvänta mig att få ett välbetalt jobb och en bra karriär. (Om jag inte satsar på att bli porrstjärna, men då måste jag ju plastikoperera mig ett antal gånger först.)

Huh? Hur är det med verklighetsuppfattningen? Du bor i Sverige inte i en afghansk bergsby. Har du sett könsfördelningen bland politiker och akademiker, kvinnor ligger före.

endagitaget:

- Jag är kvinna, därför ska jag inte ta för mig.

Säger vem? Inte dagis, inte skolan, inte vettiga föräldrar.

endagitaget:

- Jag får inte dra skämt framför killar heller. Jag ska mest prata om smink och sånt.. Och hur mycket jag hatar mitt hår.

Alltså va?

Att klaga på lönefördelningen förstår jag och det vore ett bra exempel men exempelna du drar upp är så jäviga att man vill skratta.

endagitaget:

Då kan jag ju inte visa mig i bikini eftersom jag inte rakat varken bikinilinjen, under armarna eller benen. Jag ser liksom inte kvinnlig ut, folk kommer titta på mig. Killarna kommer kanske inte bli attraherade!?

Yeye, klandra din konformistiska livsstil på samhället -- för det är inte alls lamtt. Ja det är ju samhället som vill att du är attraktiv inte du själv och din fortplantningsbiologi, right


   
SvaraCitera

endagitaget:

men det handlar ju inte bara om mellanstadiet, men jag syftade på det i just den meningen. men det är inte bara i mellanstadiet det är så utan hela tiden - och undrar om du tänker samma även när det gäller tjejer? för så tror jag knappast att det är

varför kan du inte komma med ett exempel och hålla dig till det? eller anser du att det är socialt accepterat för killar att göra som de vill med tjejer i, säg, gymnasiet?


   
SvaraCitera