Aviseringar
Rensa alla

Vad vill ni ha svar på?


Ämnesstartare

Vad består allt utav? Liksom atom är en del av all materia, vilka fler och hur många fler partiklar finns det som Allt/universum/det bortom universum består utav? Finns det en ur-partikel som är minst av alla och vad är dens egenskaper? Vilken partiklen är det som allt består utav? Dessa andra partiklarna, vad för något är dessa och vilka kvaliteter bär de på? Hur interagerar alla partiklar med varandra? Hur kommer det sig att att partiklarna fungerar som de gör? Vilket är scriptet som bygger upp dem och resten av allt som finns? Om det finns en minsta, essentiell partikel, hur kan den inte bestå av någon annan än mindre partikel?

Det är förbannat coolt. Så jäkla häftigt. Vilka partiklar är t.ex involverade i bygget av (det mänskliga) medvetandet? Hur beter sig partiklarna när något är medvetet och varför blir ett ting medvetet när partiklarna interagerar på just det givna sättet/sätten?

Det finns massor av frågor att ställa sig om precis allt. Den här tråden går ut på att vi delar med oss av frågor vi gärna skulle vilja ha svar på, eller frågor som i allmänhet väcker förundran och nyfikenhet inom oss. Frågor om allt från bokbinderiets konst till metamorfa stenarter är välkomna! Man får gärna diskutera och kommentera varandras frågor. Varsågoda, kamrater!


   
Citera
Ämnesstartare

Är bland annat intresserad av att finna neurologiska och psykologiska förklaringar till alternativa sinnestillstånd ("uppenbarelser", ljuset i tunneln, inre resor, psykoser, hallucinationer m.m.). Djurintelligens är också spännande, ämnar att grotta ner mig lite i delfin-/valkognition så småningom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur stort är Universum? Hur länge har det funnits tid?

Sjuka frågor utan reella svar...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vill bara ha reda på hur jag skall lösa min mekanik uppgift :/   


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är vi en atom i en annan värd?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förutom det Chibb, Schism m.fl. har skrivit undrar jag om och hur man kan utvinna energi på djupare nivå än atomklyvning, typ om det går att klyva ännu mindre partiklar. Undrar också om och när de kommer lyckas med att få till en fusionsreaktor som har en bra verkningsgrad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Undrar om vår upplevelsevärld bara är en illusion skapad av någon annan medveten varelse från en annan värld. Lever vi i någon form av Matrix?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns det någon form av Gud, en medveten skapare av universum?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hade tiden och rummet verkligen en början? Var allt stilla och befann sig i en enda punkt i början?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Och främst av allt, vad blir nästa lottorad på lördag?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns verkligheten?


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Alldeles för många. 

Blir galen om jag börjar rada upp med, då det inte finns ett slut...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vet inte om jag egentligen vill ha särskilt många svar, då är det liksom bara som det är, det är sökandet och att föreställa sig och gissa som är det roliga


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad  händer när man dör?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är vi en atom i en annan värld?


   
SvaraCitera