Aviseringar
Rensa alla

Vadå "fri åsikt"?


Lördagsöppet:

Jag menar inte att det ska vara rätt att kränka någon.

Lördagsöppet:

Man får inte säga rasistiska saker eller förolämpa någons kultur. Alltså betyder yttrandefrihet ingenting alls.

Vad menade du då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ClosingTime:

Vad menade du då?

Det jag menar är att man har inte rätt att uttrycka sig. Man får t. ex inte säga att Sverige börjar få brist på "riktiga" svenskar och vill värna om sitt land utan att det går upp en anmälan om en rasistisk åsikt.
Man får knappt säga något alls utan att man får kritik om det för att man verkar ha en fientlig åsikt.
Det har inte bara med rasism att göra och kränkningar av någon annan person.
Man får inte uttrycka sig i politiska saker som privatperson.

Jag kunde inte ens göra den här tråden utan att bli missförstådd[wink]


   
SvaraCitera

Du får i sverige säga va fan du vill så länge du är PK.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tja vet inte hur smart det är att säga något förolämpande till en biffig [etnicitet här], men friheten är värd.


   
SvaraCitera
tigr
 tigr

Aaahhh.... svenska folket i ett nötskal. Finns det något bättre? "Min granne är en jävla idiot, men jag knyter näven i fickan och ler fint. Jag kan klaga på internet eller hos en vän lite senare".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemannen:

Jag är glad för att Liberala Partiet kämpar för riktig yttrandefrihet.

Fullständig yttrandefrihet är idiotiskt och jag hoppas att de inte kämpar för det.
Då måste man legalisera mened, hot och utpressningar, många rån, en del våldtäkter skulle bedömas lagliga, och så vidare.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Lördagsöppet:

Man får t. ex inte säga att Sverige börjar få brist på "riktiga" svenskar och vill värna om sitt land utan att det går upp en anmälan om en rasistisk åsikt.

Bullshit. Eller, du kan anmäla någon för ful mössa om du vill, men du kan aldrig dömas för vare sig det eller "rasistisk åsikt". Uppmaningar att döda negrer eller hakkors är en annan femma.
Jag vill värna om mitt land.
Kommer farbror blå nu? Knappast.
Dold text: För övrigt vore det bästa sättet att "värna om mitt land" att rada upp alla jävla inavlade bonnläppar till högerarmsviftande kovältare och ge dem ett enkelt skott i pannan. Där har vi rasrening som hette duga.

Lördagsöppet:

Man får knappt säga något alls utan att man får kritik om det för att man verkar ha en fientlig åsikt.

Du är medveten om att friheten att yttra sig inte är samma sak som friheten att stå fri från kritik va? Säg vad du vill, men var beredd på att andra käftar emot. Det är också en del av yttrandefriheten.

Lördagsöppet:

Det har inte bara med rasism att göra och kränkningar av någon annan person.Man får inte uttrycka sig i politiska saker som privatperson.

Bullshit. Jag har uttryckt mig i politiska frågor i åtminstone åtta år utan att hamna i finkan.

Att folk blir sura på dig för att du har idiotiska åsikter är inte samma sak som att du inte får ha åsikterna.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Då måste man legalisera mened, hot och utpressningar, många rån, en del våldtäkter skulle bedömas lagliga, och så vidare.

Det beror så klart hur man definierar fullständig yttrandefrihet. För mig innebär det att du är fri att uttrycka dina åsikter. För mig är inte det samma sak som att få ljuga under en rättegång utan att riskera straff för det. Det är inte heller samma sak som att utöva utpressning eller att hota någon.

Exempel på hur jag ser det:
"Jag ogillar blondiner" = yttrandefrihet
"Jag kommer att spöa dig för du är blond om jag ser dig igen" = Hot riktat mot dig som person = olagligt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemannen:

"Jag ogillar blondiner" = yttrandefrihet"Jag kommer att spöa dig för du är blond om jag ser dig igen" = Hot riktat mot dig som person = olagligt

Hur är det med "Jag tycker att jag borde slå dig sönder och samman om du inte ger mig din plånbok"? Det är en åsikt men utan tvekan hotfullt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så jävla fritt ska man inte ha det. Om ens åsikter går ut på att kränka andra människor så ska det självklart vara förbjudet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemannen:

"Jag ogillar blondiner" = yttrandefrihet"Jag kommer att spöa dig för du är blond om jag ser dig igen" = Hot riktat mot dig som person = olagligt

Och oavsett så är du ju då för en begränsad yttrandefrihet du med. På samma sätt som vi har i Sverige, med enda skillnaden att du puttar några milimeter på gränsen. Så jävla avvikande är det inte.


   
SvaraCitera

Lördagsöppet:

Man får knappt säga något alls utan att man får kritik

Lördagsöppet:

Sverige börjar få brist på "riktiga" svenskar

Ett sådant påstående förtjänar kritik. Givetvis ska man få kritik om man yttrar sig på ett dumt sätt.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Det är en åsikt men utan tvekan hotfullt.

Det är uppenbart ett hot direkt riktat mot en person även om det är utformat som åsikt så går det knappast att misstolka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemannen:

Det är uppenbart ett hot direkt riktat mot en person även om det är utformat som åsikt så går det knappast att misstolka.

Så vissa åsikter är okej men andra inte?
Hur är det med "Jag tycker man borde skjuta varenda jävla bög"?

Stringburka:

Och oavsett så är du ju då för en begränsad yttrandefrihet du med. På samma sätt som vi har i Sverige, med enda skillnaden att du puttar några milimeter på gränsen. Så jävla avvikande är det inte.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Så vissa åsikter är okej men andra inte?

Läs vad han skriver istället. Han säger att det inte ska ses som en åsikt eftersom det är ett förtäckt hot. På samma sätt som om du jagar ner någon i en gränd, tar fram en kniv och vrålar i dennes ansikte att du anser att EG-domstolens benägenhet att omtolka gemenskapslagstiftningen måste i praktiken ses som en slags kompetens-kompetens i sig och detta oavsett att dess egen praxis motsäger detta, samtidigt som du gestikulerar att denna ska ge dig din plånbok, så är det visserligen rent teoretiskt en åsikt du uttryckt men det kanske kan ses som ett hot också av situationen i helhet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gothhunter2000:

Han säger att det inte ska ses som en åsikt eftersom det är ett förtäckt hot.

Och det är så lagen fungerar redan nu. När en "åsikt" är ett förtäckt hot, förtal eller dylikt - då är det olagligt. Det finns ingen som skulle bli dömd för att ha sagt att han "ogillade blondiner", som exemplet var, inte heller för OP's exempel "Jag värnar om Sverige", eller att förolämpa någons kultur, så länge inte detta övergår i förtal. Faktum är att detta görs ju konstant utan några reprisalier. Fan, kan man kalla bögar för en "cancersvulst på samhällskroppen" utan att bli dömd tycker jag nog inte man ska klaga över att man inte får säga vad man tycker.


   
SvaraCitera