Aviseringar
Rensa alla

Väga sig i skolan


Ämnesstartare

Hej! Jag är en tjej på 13år och har precis börjat i 7an. Just nu är jag orolig över hälsokontrollen som jag tror kommer i 7an. Är endast 160cm lång och väger runt 68/69kg. Gillar inte min vikt men vägde 59kg innan jag fick en skada så jag inte kunnat vara aktiv under 2års tid. 
Gick då på innebandy och fotboll, träning 1,5h 2 dagar i veckan samt 1-2matcher. Så har aktiv 4 dagar i veckan samt så går/cyklar jag i skolan. Jag har tyvärr under dessa 2 år gått upp runt 10kg. Inget som jag tänkt på då jag själv samt min mamma tycker att jag håller mig väldigt bra med tanke på omständigheterna. Ska förhoppningsvis börja med innebandyn igen som håller på under vintern.

Men hur kommer skolsköterskan att ta det? Tänker på om jag får ett papper med hem eller om hon kommer säga till mig att jag måste gå ned. Ska fixa mitt gymkort så jag kan börja springa på löpband samt styrka, ska även börja ut och springa/cykla. Tror ni skolsköterskan kommer säga rakt ut till mig att jag väger för mycket för min ålder samt längd? Hur ska jag ta det isf?


   
Citera

när jag gick i 7:an var jag väldigt undernärd hon sa att jag behövde äta mer och träna mindre men ifall du säger att du fick en skada ett tag sen och därav inte kunnat träna då brukar personen förstå det


   
SvaraCitera

>Men hur kommer skolsköterskan att ta det? Tänker på om jag får ett papper med hem eller om hon kommer säga till mig att jag måste gå ned.

ja, tänk om. jag förstår inte, vad är det som är grejen. vad är det med den här tråden

>Ska fixa mitt gymkort så jag kan börja springa på löpband samt styrka, ska även börja ut och springa/cykla.

det här låter inte rätt...

>Tror ni skolsköterskan kommer säga rakt ut till mig att jag väger för mycket för min ålder

jag tror inte att 69 kilogram nödvändigtvis är för mycket för en 13-åring. det beror på 13-åringen

>samt längd

ja, kanske

>Hur ska jag ta det isf?

Inget särskilt?


   
SvaraCitera

Asså du har ärligt talat inget att oroa dig över, du har ju redan sagt att du tänker börja träna igen nu efter skadan. Ifall hon påpekar din vikt är det bara att berätta om skadan.

Lycka till!


   
SvaraCitera

Förstår inte vad problemet är? Att hon ska säga till?

om hon tycker att det är problem så kan du säga "aha" sedan kommer du få lämna rummet och alla har redan glömt o du mår bra och andra mår bra


   
SvaraCitera
sak1
 sak1

Det är inget att oroa sig för, jag vägde lika mycket i 7:an och det var inget hon påpekade. Nämn bara att du tänker börja i innebandyn igen. 🙂


   
SvaraCitera

Jag kan även giva min anekdot: skolsköterskan sade till mig att jag vägde för lite.


   
SvaraCitera

tror hon har förståelse för att du var skadad och inte kunnat träna. Det viktigaste är ju att må bra, så länge du gör det är det nog inget större problem. Att komma igång med träningen igen är ju bra, så länge du inte tränar för mycket så klart. Jag tror allt kommer gå bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förlåt om tråden är dåligt skriven, det jag menar med hur jag ska ta det är vad jag ska säga. Kommer säga att jag inte kunnat va aktiv pga skadan. Kan jag ta bort eller låsa denna tråd? Känner bara att jag skrev på ett dåligt sätt.


   
SvaraCitera

Enligt min uppfattning... om du vägde ca 59 kg och är 160 cm lång redan innan du drabbades av din "skada" och idag ett år senare väger 69 kg så var de redan INNAN skadan på gränsen till övervikt och idag ett år senare överviktig. I synnerhet om du bara är 13 år. Vad övervikten beror på ska inte jag spekulera i men du snackar om att du inte kunnat "träna" i form av innebandy, fotboll, cykling osv. Min åsikt är att du helt enkelt ätit för mycket i förhållande till hur mycket energi du gjort av med.

Betänk att vi inte behöver gå så många årtionden tillbaka i tiden då det inte fanns ett enda gym i Sverige men ändå var svenskarna slankare och smalare på den tiden. Det berodde naturligtvis inte i första hand på att folket var så extremt sportiga och rörde sig otroligt mycket på den tiden utan i första hand på att de åt nyttigare mat. Dvs i klarspråk - de åt mindre skitmat.

Så mitt tips är - ät nyttigare mat och håll dig borta från läsk och godis. Skulle gissa på att en idealvikt för en 13-årig tjej som är 160 cm lång är ca 50 kg.


   
SvaraCitera