Aviseringar
Rensa alla

Väggfärg i "sovrum"


Ämnesstartare

I min lgh har jag en hörna, avgränsad med draperi, där jag sover. Jag funderar på att måla om denna då jag får göra vad jag vill med väggarna i detta rum (och nuvarande färg är typ grundärgsvitt med smutslila vertikala ränder). Jag är en SUCKER för färg. och snirkliga mässingsgrejer. så nu fantiserar jag omatt måla mörkt vinrött eller bara mörkrött, eller lila. Någon färg som känns mörkt lyxig och är lugn och nice att sova i. och ser snygg ut ihop med massor gulddekor. Vad tror ni? Mörkröd? mörklila? tänker jag knäppt nu? kan man sova i sådant färgat rum?

ytan är ca 195*2 m. så det kommer inte kännas superlitet heller av att bli mörkt.


   
Citera
Ämnesetiketter

elverpigen:

kan man sova i sådant färgat rum?

ja, det är asnajs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tänker, väljer jag mörklila kan jag ju dekorera med lite orientaliska grejer med, mörkröd känns mer typ fin sammetssoffa på slott, om ni förstår hur jagmenar...?


   
SvaraCitera

Den här färgen:

Image

ÄR assnygg med mässingsfärg också. Jag tror jag tycker den är behagligare än rött eller lila.


   
SvaraCitera

LILA LILA LILA älskar lila


   
SvaraCitera
mynona

Lila. Jag tycker iofsg att rött passar bättre till gulddekor, men som du säger kanske det ger ett intryck du inte vill ha.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Den här färgen:ÄR assnygg med mässingsfärg också. Jag tror jag tycker den är behagligare än rött eller lila.

fast ger inte sådär lyxig känsla som jag vill ha [blush]

ainos:

LILA LILA LILA älskar lila

GUD JAG MED, mitt flickrum är syrenlila :$

mynona:

Lila. Jag tycker iofsg att rött passar bättre till gulddekor, men som du säger kanske det ger ett intryck du inte vill ha.

ja alltså jag pendlar mellan att tycka det mer, men tänker vilka signaler färger sänder ut, om lila är mer behaglig kanske än mörkröd... hm.


   
SvaraCitera

elverpigen:

fast ger inte sådär lyxig känsla som jag vill ha

Palla lyx. [sad]


   
SvaraCitera
Zaun
 Zaun

Mörklila är sjukt fint, har själv det. Är en ganska härlig och mysig färg för ett sovrum.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Palla lyx.

jag har ju pallat sunk i över ett halvår nu pga "just flyttat in", känns som att det är dags att börja inreda nu om jagska göra det


   
SvaraCitera
mynona

elverpigen:

ja alltså jag pendlar mellan att tycka det mer, men tänker vilka signaler färger sänder ut, om lila är mer behaglig kanske än mörkröd... hm.

Det beror förstås vilken lila du tänker dig. Mörklila tycker jag är mycket fint till svart dekor. Lila ger ett mer dämpat och lugnande intryck än rött. Men om du dekorerar med

elverpigen:

lite orientaliska grejer

... så tycker jag att mörklila passar avgjort bäst. De detaljerna gör lila bättre än rött, som inte skulle passa lika bra till orientaliska detaljer: lila och sådana detaljer skulle balansera varandra väl, medan det skulle bli "för mycket" med rött och orientalism


   
SvaraCitera

allt borde va målat i någon mörkare lila nyans [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Det beror förstås vilken lila du tänker dig. Mörklila tycker jag är mycket fint till svart dekor. Lila ger ett mer dämpat och lugnande intryck än rött. Men om du dekorerar med ... så tycker jag att mörklila passar avgjort bäst. De detaljerna gör lila bättre än rött, som inte skulle passa lika bra till orientaliska detaljer: lila och sådana detaljer skulle balansera varandra väl, medan det skulle bli "för mycket" med rött och orientalism

men guld skulle fortfarande se rätt nice ut ihop med en purpurfärg?


   
SvaraCitera
mynona

elverpigen:

men guld skulle fortfarande se rätt nice ut ihop med en purpurfärg?

Om det var just purpur snarare än vanlig mörklila, ja det kan jag hålla med om. Det finns ju mer rött i purpurlila än vanlig mörklila


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Om det var just purpur snarare än vanlig mörklila, ja det kan jag hålla med om. Det finns ju mer rött i purpurlila än vanlig mörklila

ja alltså jagtänker mig en vinröd som drar åt lila snarare än en "midnattshimmel" om man säger så.


   
SvaraCitera