Aviseringar
Rensa alla

Vägra betala deras kris!


Ämnesstartare

Medan kapitalismen fallerar och bank efter bank sänks så är det i själva verket vi arbetare som betalar för krisen. Den kris som orsakades av några få finansspekulanter i USA ska alltså du och jag betala för. Detta visar ju hur ohållbart kapitalismen är som ett ekonomiskt system när ett tusental personer kan få hela systemet att rämna och det är vi som måste betala krisen med våra skattepengar och arbetslöshet och ett generellt tuffare klimat. Jag förstår inte hur folk kan gå med på detta!

Vägra betala kapitalets kris!

Bankerna gör miljardvinster – och du betalar flerdubbelt för krisen
http://www.aftonbladet.se/nyheter/analys/lenamellin/article3610476.ab

Italienarna vägrar betala krisen!
http://guldfiske.motkraftblogg.net/2008/10/23/ar-noll/


   
Citera

hur hade du tänkt att vi ska göra då? vi behöver kapitalismen just nu, och vi kommer vara i behov av den en lång tid framöver. det bästa man kan göra är att försöka tämja den så att alla gynnar av den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CUBIC_Cube:

hur hade du tänkt att vi ska göra då? vi behöver kapitalismen just nu, och vi kommer vara i behov av den en lång tid framöver. det bästa man kan göra är att försöka tämja den så att alla gynnar av den.

Förhoppningsvis kan vi ersätta kapitalismen med något bättre, vi behöver fundera ut ett nytt hållbart system för detta system håller inte i längden. Kapitalismen kräver en evig revolution i produktionen och det kan inte pågå för evigt. Den kommer bara att drabbas av värre och värre kriser ju längre kapitalismen får existera, tillslut är det inte hållbart. Något nytt måste komma, vi måste tänka oss bortom de rådande strukturerna. Kapitalismen går inte att tämja, det är en enda stor myt, den går att tygla i korta perioder men inte att tämja.

Det håller helt enkelt inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CUBIC_Cube:

hur hade du tänkt att vi ska göra då?

Så du tycker alltså att vi ska betala den kris som de har skapat? Varför är min enda fråga? Varför skulle vi gå med på att försämra våra liv bara för att de ska kunna bli rika på ett ohållbart system?


   
SvaraCitera

Planekonomi, nej tack.

Folkekonomi, varför inte?


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Planekonomi, nej tack.

Folkekonomi, varför inte?

Haha. [cool][love]


   
SvaraCitera

Hade aldrig hänt om varje stat ansvarade för sin egen ekonomi, lite som naturligt urval om en stat skulle falla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greencollar:

Hade aldrig hänt om varje stat ansvarade för sin egen ekonomi, lite som naturligt urval om en stat skulle falla.

Du är alltså också emot kapitalismen?


   
SvaraCitera

asdor:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/analys/lenamellin/article3610476.ab

Jag hoppas VERKLIGEN du inte tar massmedia och deras sensationsjournalistik som källa. 25 % av det de skriver är ren bullshit, resten är bara bullshit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vileda:

Jag hoppas VERKLIGEN du inte tar massmedia och deras sensationsjournalistik som källa. 25 % av det de skriver är ren bullshit, resten är bara bullshit.

Men snälla nån, vissa saker är fakta vissa saker är bullshit, Detta är fakta...


   
SvaraCitera

asdor:

Du är alltså också emot kapitalismen?

Transnationell ja, jag har inte mycket att säga om ett folk på andra sidan jorden vill leka pengavälde i sin egna sandlåda, det är deras ansvar.


   
SvaraCitera

Och istället föreslår du..?


   
SvaraCitera

Jag är ingen arbetare så jag ger inte ett öre till någon


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greencollar:

Transnationell ja, jag har inte mycket att säga om ett folk på andra sidan jorden vill leka pengavälde i sin egna sandlåda, det är deras ansvar.

Men nu är det ju vi som påverkas av att några få idioter lekt med pengar på andra sidan jorden. Det är vi som får betala med att vi får helt enkelt ett sämre liv. Helt jävla sjukt om du frågar mig.

henrik_swe:

Och istället föreslår du..?

Ett samhälle där alla har demokratisk makt över produktionen och ekonomin.

Viljans Triumf:

Jag är ingen arbetare så jag ger inte ett öre till någon

Dock så får du det svårare att få jobb, det kommer att bli dyrare att leva och alla kommer få det allmänt sämre. Arbetslösheten kommer att stiga vilket säkerligen också kommer leda till social utstötning vilket leder till mer kriminalitet etc etc...

Alla får på något sätt betala för deras kris.


   
SvaraCitera

asdor:

Dock så får du det svårare att få jobb, det kommer att bli dyrare att leva och alla kommer få det allmänt sämre. Arbetslösheten kommer att stiga vilket säkerligen också kommer leda till social utstötning vilket leder till mer kriminalitet etc etc...

Jag kommer inte att få det sämre, jag kommer att anpassa mig


   
SvaraCitera