Aviseringar
Rensa alla

Välja gymnasium - hur ska man tänka?


Ämnesstartare

Här kan ni diskutera kring ert val av gymnasium, och dela med
er av era tankar och funderingar med andra som också ska till att
börja gymnasiet.

- Hur går dina tankar när du ska välja skola?
- Vad är viktigt för dig när du väljer gymnasium?
- Hur skulle ditt absoluta drömgymnasium se ut?


   
Citera

1 säng och 1 dator. det är mitt drömgymnasium


   
SvaraCitera

När ni väljer linje ska ni tänka:

Vilka ämnen tycker jag mest om, alternativt minst illa om...
>
Gillar du:
Samhälle, historia, svenska = Samsam
Samhälle, typ svenska och matte (och är kapitalist) = Samek
Samhällsämnen + bild, musik eller teater = Sam Estet
Matematik, Kemi osv = Natur
Matematik + typ data = Natur matte-data
Tycker att skolan suger kuk i största allmänhet = Bygg, el osv
Har du otur när du tänker, hamnat på sniskan eller liknande = IV
[y][y][y][y][y]


   
SvaraCitera

Moderkakan:

1 säng och 1 dator. det är mitt drömgymnasium

hehe mitt ser ut typ så [cool]


   
SvaraCitera

Oväntad:

hehe mitt ser ut typ så [cool]

mitt är iaf 50% korrekt, finns inga sängar 🙁


   
SvaraCitera

Moderkakan:

mitt är iaf 50% korrekt, finns inga sängar 🙁

läser in gymnasiebetygen på distans. ^^


   
SvaraCitera

Oväntad:

läser in gymnasiebetygen på distans. ^^

ahaa låter skönt


   
SvaraCitera

Att hitta sitt intresseämne är ju redan självklart. Det går att göra på arbetsförmedlingen (platsbanken.se) och det finns säkert flera tester. Därför tänkte jag nämna andra viktiga delar när det gäller gymnasieval utan att råka ut för syndromet att man valde fel.

1. Om du känner dig säker på en praktisk utbildning så finns svaret inom dig.
2. Om du känner dig att du vill gå en teoretisk utbildning; kolla då vilka behörigheter du får till högskolan. Exempelvist så stänger Samhällsprogrammet ute ganska många utbildningar, medan Naturvetenskapsprogrammet ger dig alla behörigheter, fast du kanske inte vill läsa mer än vad du behöver.
3. Kolla med tidigare elever om lärarna är bra, skolmiljön och gå på dessa öppet hus. Du själv kanske skulle trivas bättre i en klass med 20 elever istället för 35, vilket kan avgöra en stor del på din prestation i skolan.
4. På öppet hus så ska du ta tillfället i akt att fråga vad kurserna innebär. Vissa kan låta som något som egentligen är helt annat. Exempelvist så kan arbetssättet i kursen vara mycket monogamt, grupparbete, praktiska övningar etc. men i vissa fall stryks vissa modeller med.
5. Ignorera det där med dator/skolmatskupponger/yogamorgonar. Du kommer så småningom att känna att det viktigaste är vad du får ut från din utbildning.
6. Var försiktig med marknadsföring som inte är så vanligt hos andra skolor. Nicher behöver inte alltid vara bra.

Om du redan vet vilken akademisk utbildning du har så är det lätt att välja program. Vill man bli ingenjör så funkar teknikprogrammet och naturvetenskapsprogrammet lika bra, men teknikprogrammet läser du de kurser du behöver och områdesämnen som snuddar yrket lite grann - medan naturvetenskapsprogrammet tvingas du läsa kurser du kanske inte alls är intresserad av.

Om du är osäker måste du kolla med att det finns valmöjligheter att lägga till kurser som kan vara nytta för behörighet till högskolan om du ändrar dig. Något som kallas Individuella valet. Annars finns det en risk att du får läsa in dessa kurser efter gymnasiet och förlorar lite spilltid som kunde åtgärdas under gymnasietiden.

God kommunikation med framtida lärare, studievägledare och tidigare elever ger dig en bra bild hur skolan fungerar. Va inte rädd att fråga. Annars så är det vanligt att föräldern brukar vara mer intresserad än åk 9:aren är själv när jag träffat dessa på Öppet Hus.


   
SvaraCitera

JohnE:

bli ingenjör så funkar teknikprogrammet och naturvetenskapsprogrammet lika bra

NV ger mer merit och ingenjörmässigt så är NV bättre i-princip allt utom typ ingenjör i data. ingenjörer kräver viss kemi exempelvis... du fördjupar dig mer i NV än i teknik osv vilket gör att du får en fördel på högskolan


   
SvaraCitera

lacostekrokodilen:

NV ger mer merit och ingenjörmässigt så är NV bättre i-princip allt utom typ ingenjör i data. ingenjörer kräver viss kemi exempelvis... du fördjupar dig mer i NV än i teknik osv vilket gör att du får en fördel på högskolan

Ajuste! Glömde bort den biten. Det kan bero på att detta inte rörde mig alls då jag tog studenten i år och hoppade på högskola direkt.

I den biten å jag säger oftast att NV är det som är bäst att gå om man vill ha en så stor valmöjlighetsbredd som möjligt.


   
SvaraCitera

JohnE:

I den biten å jag säger oftast att NV är det som är bäst att gå om man vill ha en så stor valmöjlighetsbredd som möjligt.

NV:are e ju ofta oxå mer ambitiösa känns det som. vi kan lira både matte o kemi vilket teknikarna inte kan


   
SvaraCitera

lacostekrokodilen:

NV:are e ju ofta oxå mer ambitiösa känns det som. vi kan lira både matte o kemi vilket teknikarna inte kan

Hihi, jag utgör den teknikare som har läst Ke B, Bi A+B. Å så TE's Ma E och Fy B fick jag ju i programmet.

Men visst. NVare tycker jag känns lite mer "bättre" 😛
Grejen med TE är att man får chansen att röra lite grann vid entreprenörskap, produktutveckling och sånt. Min inriktning på TE va teknik och småföretagande. (Flum det där med småföretagande) Men då fick vi fördjupa oss lite mer i materiallära, hållfasthetslära och sånt som NVare inte fick. Sen det där med småföretagare, jag vet inte... De ville väl att alla skulle bli producerande entreprenörer som skulle börja tjäna pengar.

Mitt val till TE va för att jag inte kom in på NV i de skolorna som hade bra rykte. Å inriktningen var för att jag hade den å välja bland Datateknik, vilket är långt ifrån mina intressen.


   
SvaraCitera

Moderkakan:

1 säng och 1 dator. det är mitt drömgymnasium

Funkar en dator och ett rum speciellt för ditt program (om du går NV) där det finns soffor? (Det fanns en tv där innan också)

Mm, somnade i dem idag. Mm, nu sitter jag vid datorn jag fått från skolan, i det rummet.


   
SvaraCitera

serenity:

Funkar en dator och ett rum speciellt för ditt program (om du går NV) där det finns soffor?

Går Media då funkar en dator rätt bra, fast mm, ibland.


   
SvaraCitera

JohnE:

Å så TE's Ma E

då är kärrtorp lite efter då från o med nästa år kommer alla civiligenjörsprogram på kth kräva matte e o därför har dom flesta skolorna som jag nämt sedan länge redan kört matte E som obligatoriskt på NVNV (tror jag, iaf min)

JohnE:

småföretagande

hade det som profil med, morsan är ekonomichef så kunde det mesta [cool]

JohnE:

sånt som NVare inte fick

jag läste en massa engelska o lite annat flum; astronomi, juridik, arbetsätt o lärande.

[party]


   
SvaraCitera