Aviseringar
Rensa alla

välja gymnasium


Ämnesstartare

Någon som bor i örebro län som ska välja gymnasium eller går på nått gymnasium i örebro här?

Skulle behöva lite hjälp med att välja.

Lite program jag har funderat på är

vård och omsorg
hotell och turism
beteendebetenskap

Frågan är bara vilka skolor. Några förslag?


   
Citera

sagharauseus:

Frågan är bara vilka skolor. Några förslag?

Hur tänker du? Någon stor jävla skillnad är det inte, då alla skolor följer samma regler & studieplaner.


   
SvaraCitera

Bor i Göteborg men det jag har lärt mig efter jag och mina vänner har valt gymnasium är den:

1. Skolan är inte en sån stor faktor för trvisamheten, utan det är din tur om vilken klass du hamnar i.
Vad jag menar är, att om du är en person som hatar snobbar, hamnar i en klass fullt av snobbar så har du bara otur och skolan har egentligen ingenting med saken och göra.

2. Ju större skola med större elver, desto mer varierade personer kommer det förmodligen och finnas. Sannorlikheten för att den "typen" som du dras till kommer vara högre än de mindre skolorna (Obvoiously? :P)

3. Många tror att ju högre intagningspoäng en skola har desto högre krav / bättre lärare kommer skolan ha.
Så är det inte!
Ju högre intagningspoäng = Bättre arbetsomgivning då eleverna iallafall sköter sig.

4. Om du har några kompisar som redan går i gymnasie så fråga dem lite om information på just den skolan dem går på.

5. Välj den skolan som du verkar trvias bäst i, omgivningen? Moderna lärare? Maten? osv. osv.

Och kom ihåg att du kommer kunna byta!
Varje år så är det flera pers som jag bara ser en gång innan dem byter skola.

Så om du inte gillar din klass kommer du kunna byta klass och om du inte gillar din skola kommer du kunna byta din skola 🙂 No big deal! 😀

Hoppas det hjälpte xD


   
SvaraCitera