Aviseringar
Rensa alla

Välja karriär!! :S (långt)


Ämnesstartare

Hej. Försöker komma på vad jag skall göra med mitt liv.

Men jag är en sådan som gillar allt nästan!

*Jag söker nu till polishögskolan och har läst kriminologi + pedagogik i detta syfte. Samt gjort värnplikten av samma anledning. Detta verkar som ett varierande och spännande arbete..

*Jag gick ett Teknisk gymnasieprogram därför jag gillar sånt, skulle tex gärna på fritiden försöka bygga någon teknisk pryl med motorer och stuff.

*Jag är djurintresserad, främst hundar men i stort sätt alla djur. Är uppvuxen med massa djur. Har hund som jag skall tävla med tex. Detta gör att jag har funderat på veterinärs yrket, men detta kommer kräva att plugga upp betyg och vissa kurser, alt höja mitt högskoleprov från 1,1 till 1,9. Jag är målmedveten så bestämmer jag mig för något av dessa så ser jag inga problem.

*En annan del av mig är intresserad av bygg och ingenjör. Brukar kika på Extrem ingenjörskonst på discovery channel och sånt är intressant.. Att bygga ett eget hus vore en rolig utmaning i framtiden.

*En annan del av mig älskar kost och träning, där är det likadant, vill hålla på med allt! klättring, gym, gymnastik, löpning, skidåkning (både utför och längd). Haft suget att börja cykla också. Är väldigt medveten om vad jag äter och sånt intresserar mig, kanske ska man söka till plugga några gymnasiekurser som fattas och söka dietist, idrottsvetenskap etc. :S

Som ni märker så är det en hel del olika yrkesval jag har att välja mellan.. har ni nått tips på hur jag skall kunna välja? vad hade ni gjort i min sits?


   
Citera

Alias:

Detta verkar som ett varierande och spännande arbete..

Får mest ta skit och dålig betalt. Polisyrket är skit idag. [n]
Tycker synd om dem.

Alias:

Jag gick ett Teknisk gymnasieprogram därför jag gillar sånt, skulle tex gärna på fritiden försöka bygga någon teknisk pryl med motorer och stuff.

Ska du gärna ha en del talang också. Vara innovativ, uppfinningsrik och finurlig.

Alias:

Detta gör att jag har funderat på veterinärs yrket, men detta kommer kräva att plugga upp betyg och vissa kurser, alt höja mitt högskoleprov från 1,1 till 1,9. Jag är målmedveten så bestämmer jag mig för något av dessa så ser jag inga problem.

Asså - syssla med sjuka djur resten av livet... =/

Alias:

En annan del av mig är intresserad av bygg och ingenjör. Brukar kika på Extrem ingenjörskonst på discovery channel och sånt är intressant.. Att bygga ett eget hus vore en rolig utmaning i framtiden.

Arkitekt? Lite som ovan - du ska gärna ha en del talang också. Vara innovativ, uppfinningsrik och finurlig.

Alias:

Är väldigt medveten om vad jag äter och sånt intresserar mig, kanske ska man söka till plugga några gymnasiekurser som fattas och söka dietist, idrottsvetenskap etc. :S

Om du är smart och kan få bättre jobb så känns det där som ett "lågt" val. Men - det är på tapeten och om du lyckas lura alla bantare så kan du lätt bli snorrik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haha. Tack för ett snabbt svar.

Lönen ser jag inte som prio 1. Men visst spelar den in.

Uppfinningsrik och finurlig är jag! Så sådana yrken är intressanta.

Huvva som det känns nu så är det svårt. Men jag har sökt några blandade kurser till våren, så då kanske man kan få en bild av vad man vill på plats där man pluggar, förhoppningsvis.

Fortsätt gärna ge råd om ni har några. [y]


   
SvaraCitera

Kan du inte bli polis som jobbar antingen med polishundar eller hästar. Då får du in två saker åtminstone. Bygga och liknande kan du ju börja med som hobby, läsa nån kurs eller liknande på fritiden. Skulle det då visa sig att det är det du brinner för så får du helt enkelt göra en helomvändning.


   
SvaraCitera

Rangordna yrken enligt olika kriterier, t.ex. enligt:
1) Ditt intresse
2) Hur arbetsmarknaden ser ut.
3) Lönen.
och så vidare...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enixe:

Kan du inte bli polis som jobbar antingen med polishundar eller hästar.

Ja det har varit en tanke! Att i framtiden då söka tjänst som hundförare.

enixe:

Skulle det då visa sig att det är det du brinner för så får du helt enkelt göra en helomvändning.

Ja precis, det är iförsej aldrig försent att ångra sig! Känner folk i 55 år åldern som har tex en någorlunda välbetalt cheftjänst, men funderat på karriärs byte.

believeroflight:

Rangordna yrken enligt olika kriterier, t.ex. enligt:
1) Ditt intresse
2) Hur arbetsmarknaden ser ut.
3) Lönen.
och så vidare...

Det ska jag göra imorgon, nu ska jag sova! Bra tips allesammans!

Fyll på med fler om ni kommer på nått[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alias:

Som ni märker så är det en hel del olika yrkesval jag har att välja mellan.. har ni nått tips på hur jag skall kunna välja? vad hade ni gjort i min sits?

Lista ut vilka av dem här sakerna du skulle tänka dig begränsa som en hobby/fritidsintressse. Tänk i princip; "Är det här något jag skulle kunna tänka mig hålla nu och 10 år framåt eller i längden?" Isf så kanske du ska se om det kanske passar bättre som något intresse istället. Blir läte enklare så.

Sen så kan man faktiskt skola om sig under livets gång och då får man ju kanske se lite närmare vilka saker som kan/om möjligt ha någon slags/sorts gemensam nämnare, där man kan övergå från någoting med några års studier i mellan till något annat.

Det finns faktiskt vissa arbetssätt som kan vara lik andra branscher, att man "arbetar" under samma typ av rutin, arbetssätt etc. Bara för att dra mig som ett exempel:

Jag är utbildad projektledare, nu med inriktningt inom byggbranschen. Men, om jag skulle käna för att vara projektledare inom en annan bransch så är det bara att utbilda/omskola mig inom en annan bransch om jag skulle ledsna på bygg. Man jobbar i princip på samma sätt som en projektledare oavsett bransch.

Det finns flera olika sådana typer av arbeten. Tänk på det också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Daybreak! Tack för bra tips! 🙂


   
SvaraCitera

Om du gillar alla exakt lika mycket, kan du väl se andra saker än intresse. T.ex. lön.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera