Aviseringar
Rensa alla

Välja och designa barn, okej eller inte? (KLICKA)


bosnagirl:

Vilka egenskaper kan det i så fall vara rätt att påverka?

I naturen sållas svagare individer ut, djur som ser dåligt eller har andra genetiska defekter överlever inte.

Detta är inte sant för människor på gott och ont. Som människa behöver man inte svälta ihjäl bara för att man ser dåligt eller har ett annat handikapp av något slag, de allra flesta klarar sig utmärkt och kan skaffa egna barn som då för de dåliga generna vidare.

Resultatet är att det naturliga urvalet har upphört att gälla för människor och även personer med svaga gener överlever och kan föra sin arvsmassa vidare.

Med detta som bakrund tycker jag att det är helt ok att införa "konstgjort" urval istället där man kan sortera bort svaga eller oönskade gener. Kan man på det sättet bli av med ärftliga sjukdomar och funktionsnedsättningar är väl det bara bra?

Att kunna designa sina barn utseendemässigt har dock vissa problem. Det största är väl att toleransen mot människor som inte är perfekta kommer minska. Ett annat är att denna teknik troligen bara kommer vara tillgänglig för rika som har råd med avancerad medicinsk teknik. Risken att det uppstår en genetiskt förbättrad överklass är stor.

Å andra sidan är livet ett orättvist lotteri där människor som är vackra ofta får bättre och lättare liv. Om du är vacker/snygg är folk trevligare och mer hjälpsamma mot dig, du får bra jobb oftare och du kan lättare attrahera en partner. Om man genom att designa sina barn kan ge dem en bättre utgångspunkt i en värld där utseende är viktigt är väl detta inte enbart dåligt.

Sen är det ett faktum att detta kommer hända oavsett vad folk tycker. Finns möjligheten att designa sina barn kommer föräldrar att göra det, oavsett förbud och annat. Man kanske inte gillar det rent etiskt, men när en förälder får möjlighet att välja bort Downs-syndrom eller andra handikapp kommer nog ytters få avstå.

Om jag fick chansen att välja bort handikapp, hjärtproblem, cancer eller ärftliga sjukdomar för mina barn skulle jag göra det då? Troligen.

Om jag fick chansen att säkerställa att mina barn fick ett fördelaktigt utseende med högre intelligens än genomsnittet och bra atletiska förutsättningar skulle jag göra det då? Troligen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker att styrandet av vår egen utveckling bör ses som den logiska slutsatsen av vår evolution och att möjligheten att skräddarsy vår avkomma är ett steg på vägen mot den posthumanistiska övergången från människa till häftig galax-utforskande cyborg med intellekt uppladdat till internet, vilket är eftersträvansvärt.

Bör begränsas tills problemet klassamhället är löst imo.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Frippe96:

Kan man på det sättet bli av med ärftliga sjukdomar och funktionsnedsättningar är väl det bara bra?

Bara om man förutsätter att ärtfliga sjukdomar och funktionsnedsättningar inte fyller någon funktion och alltid är oönskade.


   
SvaraCitera

respons:

Bör begränsas tills problemet klassamhället är löst imo.

Går det att få bort klassamhället utan att samtidigt kväva valfrihet och variation? Vissa individer kommer alltid vara mer framgångsrika än andra, med tex högre social status eller snyggare partner, nån form av överklass som har det lite bättre än andra kommer nog alltid finnas, även om det inte är ekonomisk överklass.

mediakatt:

Bara om man förutsätter att ärtfliga sjukdomar och funktionsnedsättningar inte fyller någon funktion och alltid är oönskade.

Jag har svårt att se några fördelar med närsynthet eller downs syndrom. Eller medfödda hjärtfel eller barncancer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Frippe96:

Vissa individer kommer alltid vara mer framgångsrika än andra, med tex högre social status eller snyggare partner, nån form av överklass som har det lite bättre än andra kommer nog alltid finnas, även om det inte är ekonomisk överklass.

Klart att sociala strukturer och konstruktioner alltid kommer att existera. Pratar om klassamhället som i den klassiska ekonomiska konstruktionen, det gör mig ingenting att vissa människor är snyggare eller har fler kompisar än jag. [crazy] Men det är väl en diskussionen för en annan tråd kanske.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Självklart! Dock till vissa gränser. Liksom kön, ögonfärg samt hårfärg och ev. skydda sig mot sjukdomar etc. Ska man ha rätt att välja!

Annars, vilket jävla tjat det skulle bli. Den rikaste skulle kunna få den smartaste ungen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Var är Mengele när man behöver honom?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Frippe96:

Jag har svårt att se några fördelar med närsynthet eller downs syndrom. Eller medfödda hjärtfel eller barncancer.

Till en början så finns det gott om personer med medfödda funktionshinder som inte är intresserade av något botemedel för dessa. Inklusive mig. Att du inte ser fördelarna med det betyder inte att de inte finns.

För det andra, majoriteten av våra vanligaste dödsorsaker i västvärlden är sjukdomar som åtminstone till viss del är genetiska. Om folk i mycket mindre utsträckning blev sjuka och dog så skulle vi få en mycket större och mycket äldre befolkning och vårt samhälle är inte anpassat efter det. Vi har inte de förutsättningar som krävs för att kunna ta hand om alla de personer som i nuläget skulle ha dött i genetiskt betingade sjukdomar. Det skulle innebära en massivt försämrad levnadsstandard för delar av eller hela befolkningen, vilket åtminstone jag ser som en dålig sak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad vill vi ha!?
- Teknologisk singularitet!
När vill vi ha det!?
- Nu! Nu! Nu!


   
SvaraCitera

dekadent:

Skriv vad du tycker och motivera det väl = mvg

om du inte är dum i huvudet dvs.

[bigsmile]


   
SvaraCitera

jag håller med budo i frågan, alla eller ingen. Tror det var ungefär vad jag skrev i högstadiet när jag fick en liknande uppgift också. Vad händer med de som inte genmanipuleras och är "vanliga"?


   
SvaraCitera

mediakatt:

Till en början så finns det gott om personer med medfödda funktionshinder som inte är intresserade av något botemedel för dessa. Inklusive mig. Att du inte ser fördelarna med det betyder inte att de inte finns.

Nämn en fördel då? Vad finns det för fördelar med att födas med hjärtfel eller downs syndrom? Eller närsynthet för den delen?

mediakatt:

Om folk i mycket mindre utsträckning blev sjuka och dog så skulle vi få en mycket större och mycket äldre befolkning och vårt samhälle är inte anpassat efter det.

Människor skulle ju också vara betydligt friskare och belasta sjukvården mindre, och det skulle vara fortsatt pigga och fräscha i högre ålder och därmed kunna jobba längre. Dessutom skulle samhället anpassa sig.

Vårt samhälle har ett stort problem just nu, folk pluggar till de är 25, sen jobbar man till 65, och dör nånstans runt 85-90. Vi är alltså yrkesverksamma under mindre än 50% av våra liv, det håller inte. Det bästa är att förlänga livet så att den yrkesverksamma perioden kan bli längre i förhållande till utbildningstiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja om inte kläderna gör någon skada,
Dvs fysiska och psykiska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eller vilken ålder pratar vi om? 😮


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Genetisk variation = Win. Senast jag kollade i min inre guide till generiska svar.


   
SvaraCitera