Aviseringar
Rensa alla

välja typ folkhögskola [tard]


Angelize:

studiestöd

Det är studiemedel du ska söka, eftersom det inte är grundskole- eller gymnaseutbildning det gäller. Hur mycket man får tror jag varierar på hur många procent du läser, dvs om du läser helfart, halvfart, hur många poäng osv. Allt sådant kan du läsa på CSNs hemsida.
Jag är väldigt osäker på hur det egentligen ligger till med folkhögskolor, vilka kurser man får poäng för och om det gör någon skillnad när man söker studiemedel.

Man kan ju också gå in på studera.nu och söka utbildningar, men det är bara högskolor och universitet som är anslutna, så om det är specifikt folkhögskola du vill gå på är det kanske onödigt. Kan dock hända att de folkhögskolor som har kurser som ger högskolepoäng är listade.


   
SvaraCitera

Angelize:

vaa?

Blev ba lite skraj när du gjorde en sån mean-face [sad]


   
SvaraCitera

Angelize:

1. Hur mycket får man i studiestöd? Är det säkert att man får det för man måste väl ansöka? [crazy]

Jag är under 18 och har alltså inget att göra med lån och tjoho, så det har jag faktiskt ingen koll på. Tyvärr.
Men sådant kan du ju alltid fråga skolan, intervjun hålls ofta av SYV på skolan som ju har koll på sådant. Annars måste det väl finnas fristående SYV att kontakta, eller så kan du ringa CSN och fråga.

Angelize:

2. Det står att det endast finns 16 platser... då är det väl svårt att komma in? Hur väljer de vilka som får komma in eller inte? Kan jag söka alla 3 kurserna när det är EN skola?

Det beror ju på hur många det är som söker, de kanske bara har 16 platser för att få söker?
Folkhögskolor brukar vilja ha in mycket olika människor, det är lite idén, att man ska lära känna olika sorters människor så att alla kan lära sig av varandra och att acceptansen ska öka.
De går inte särskilt mycket på tidigare betyg, utan mest på intervjun helt enkelt. Oftast har de något form av test för att testa kunskapsnivån eller potentialen eller liknande, det går det förmodligen också efter.

Det verkar vara ett bra skola, deras hemsida är i alla fall bra och lockande, vilket ju är det man får gå efter. [smile]

Miceparade:

Det är studiemedel du ska söka, eftersom det inte är grundskole- eller gymnaseutbildning det gäller.

Man kan ju läsa gymnasienivå på folkhögskola (även grundskolenivå), och Allmän Kurs är ofta på gymnasienivå. Det var väl Allmän Kurs TS skulle läsa, om jag förstod rätt.


   
SvaraCitera

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Det var väl Allmän Kurs TS skulle läsa, om jag förstod rätt.

Aha! Ja, då är det i sin ordning antar jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Får man läsa allmänna kurser även om man besitter högskolekompetens? Universitet känns för ambitiöst för min nuvarande sinnesstämning.


   
SvaraCitera

Mow Skwoz:

om man besitter högskolekompetens?

Menar du, om man har tagit någon form av examen? Eller att man har behörighet att studera vid högskola?
Om det är det senare alternativet så tror jag att man bör kunna läsa allmänna kurser, om de innefattar sådant som att läsa upp gymnasiekurser man inte klarat. Det finns säkert en del kurser och utbildningar vars behörigheter kräver kurser man kanske inte haft tillgängliga under gymnasietiden, de borde man förhoppningsvis kunna läsa upp. Och vice versa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

Enda skolan jag hittat är en katolsk

Kan vara nyttigt för dig att gå där! [badgrin]


   
SvaraCitera

Mow Skwoz:

Får man läsa allmänna kurser även om man besitter högskolekompetens?

Ja, det får man nog. Det är ju frivilligt, de kan ju inte förbjuda dig. Däremot är det mycket möjligt att de prioriterar andra framför dig och/eller rekommenderar att du läser något annat än den Allmäna kursen.
Alla folkhögskolor har ju något mer än Allmän kurs, de har andra inriktningar och sådant, och en musiklinje eller teaterlinje eller skrivlinje kan man gå om man har gått ur gymnasiet eller tre år på folkhögskola.

Miceparade:

Om det är det senare alternativet så tror jag att man bör kunna läsa allmänna kurser, om de innefattar sådant som att läsa upp gymnasiekurser man inte klarat.

Fast, om jag har förstått det rätt (vilket jag kanske inte har) så kan man inte "läsa upp" saker på folkhögskola. Om man vill läsa upp en kurs här eller där är det Komvux man ska vända sig till.
På folkhögskolor får man inte betyg, där får man omdömen, och det får man efter att ha slutfört sin utbildning. Jag som läser Allmän kurs får det till exempel när jag avslutat mina tre år på skolan.
Dessa omdömen är egentligen ganska värdelösa till allt annat än att söka in på högskolan (där man söker på en speciell folkhögskolekvot). Du kan inte visa ditt omdöme för en arbetsgivare till exempel, för det säger honom ingenting.

Däremot får man varje år ett papper på vilka kurser man läst och hur många timmar man läst dem osv, detta är något som är mer användbart när man ska söka jobb.


   
SvaraCitera

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Fast

Second time today x'D
Det stämmer säkert, mina iakttagelser och funderingar är verkligen allt annat än.. empiriska. Särskilt som jag inte ens orkat googla [surprised]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haha vad skrev du innan Variabel ändrade?


   
SvaraCitera

Miceparade:

Second time today x'D

Fast allt jag säger är ju inte en total sanning, jag är inte helt säker på någonting egentligen. Men det är något liknande i alla fall! [blush]


   
SvaraCitera

XMinGrönaLampaÄrDödX:

inte helt säker

Men det låter iaf vettigt C:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

FAN....såg nu att det var löpande antagningsgrej...lampan hjälp mig!!!betyder det att alla platser redan är tagna eftersom det är så fuuuck...

Nej, betyder bara att det tillsätts platser hela tiden under tidens gång, så att säga. Så sök bara. =)


   
SvaraCitera