Aviseringar
Rensa alla

Vän med planer


Ämnesstartare

Alltså, jag vill att mina vänner ska prova allt dom vill etc så länge det inte skadar dem för mkt, man lär av erfarenhet etc. MEN. Nu har jag en vän som har planer utöver det vsnliga. Han har rymt förut, men hittades då och fick hänga lite hos psykologer. Nu ska han rymma igen, till ett ensligt ställe för att se hur länge han överlever. JAG VET INTE HUR SERIÖS HAN ÄR eftersom han säger en del knasiga grejer och så, men jag blir jätteorolig när han säger att han inte ska leva så länge till och att han vill dö där han ska rymma till. Vad ska jag göra? Vad KAN jag göra? Blir som sagt riktigt orolig över att han kommer försvinna, känner mig riktigt maltlös, samtidigt som jag någonstans hoppas att det bara är ett skådespel liksom. Åh. Hjelp, um [sad]


   
Citera

ge honom en kram[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjälper det? Mitt psyke pallar inte att ha en psykiskt instabil vän som säger att han tänker dö och grejer :c


   
SvaraCitera

elverpigen:

Mitt psyke pallar inte att ha en psykiskt instabil vän som säger att han tänker dö och grejer :c

har du sagt det till honom?


   
SvaraCitera

om det va min vän skulle jag nog anmäla och försöka fixa vård
det är inte ok att hota att ta livet av sig oavsett graden av seriositet, om man inte använder det som ultimatum och uppmuntrar ingripande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidskon:

om det va min vän skulle jag nog anmäla och försöka fixa vårddet är inte ok att hota att ta livet av sig oavsett graden av seriositet, om man inte använder det som ultimatum och uppmuntrar ingripande.

Hur gör man detta, vart vänder man sig? Han är ju vuxen och får ju tacka nej till vård han inte känner att hanär i behov av


   
SvaraCitera
zIGGE

framtidskon:

det är inte ok att hota att ta livet av sig oavsett graden av seriositet

[party]


   
SvaraCitera

elverpigen:

Hur gör man detta, vart vänder man sig?

jag har bara ringt 112 när folk hotat att ta sitt liv i akuta situationer och har då kopplats till polisen, det är väl dem som i första hand är ansvariga för själva omhändertagandet av personen.
så det är nog till polisen du ska vända dig ifall du vill anmäla. de får väl fixa resten.

elverpigen:

Han är ju vuxen och får ju tacka nej till vård han inte känner att hanär i behov av

han kan ju hända att han blir inlagd enligt lagen om psykiatrisk tvångsvård.


   
SvaraCitera

Låt honom? Vem är du att hindra honom från att göra det han vill. Sålänge han inte skadar någon annan än sig själv så har du inget med det att göra [no-no]

framtidskon:

om det va min vän skulle jag nog anmäla och försöka fixa vård
det är inte ok att hota att ta livet av sig oavsett graden av seriositet, om man inte använder det som ultimatum och uppmuntrar ingripande.

Hemskt [sad] Ska man inte få bestämma över sitt eget liv utan att andra ska lägga sig i? [sad][sad]


   
SvaraCitera

framtidskon:

om det va min vän skulle jag nog anmäla och försöka fixa vård

vad vet du om psykvården i sverige?


   
SvaraCitera

Mawns:

Sålänge han inte skadar någon annan än sig själv så har du inget med det att göra [no-no]

han har redan skadat henne och kommer skada henne mycket mer ifall han tar sitt liv. särskilt ifall hon har stått tillbaka med ett ingripande när han talat om sina planer.


   
SvaraCitera

Utspädaren:

vad vet du om psykvården i sverige?

vadå på en skala mellan ett å tio

Mawns:

Ska man inte få bestämma över sitt eget liv utan att andra ska lägga sig i?

jo, om man inte lägger i andra.


   
SvaraCitera

framtidskon:

han har redan skadat henne och kommer skada henne mycket mer ifall han tar sitt liv. särskilt ifall hon har stått tillbaka med ett ingripande när han talat om sina planer.

ser inte att det står att han skadat henne i tråden. menar du psykiskt? för det ska man inte behöva ta hänsyn till. det finns alltid personer som kommer att ogilla de val du gör, men dessa val är helt upp till dig själv att göra. speciellt vad gäller att ta sitt liv, så finns det ingen annan än du som kan bestämma över det.

varför ska du kunna tvinga någon till att leva ett liv han inte vill leva?


   
SvaraCitera

Mawns:

ser inte att det står att han skadat henne i tråden. menar du psykiskt?

om vi ponerar att han är seriös med sitt hot är det han som involverat henne i sin död, han har ingen rätt att välja hennes reaktion, hon har all rätt att välja vilket val hon anser sig kunna leva med sen.


   
SvaraCitera

Mawns:

varför ska du kunna tvinga någon till att leva ett liv han inte vill leva?

och jag är helt fel person att ställa denna fråga till.


   
SvaraCitera