Aviseringar
Rensa alla

Vän som tar för mycket plats?


Ämnesstartare

Hej! Vad gör man åt en kompis som tar för mycket plats? Hon är även min bästa vän.
När vi tillexempel ska träffa några bekanta, eller på någon fest, pratar de ALLTID no matter what nästan bara med henne. De kollar bara på henne hela tiden, inte ens på mig och verkar tycka hon är jätteintressant. 
Är inte en sån jätteavundsjuk människa, men när det händer fler och fler antal gånger börjar det kännas irriterade och som att jag inte riktigt duger.

I min skola har jag alltid varit lite av de sociala och intressanta personerna. Jag rekommenderade skolan till min bästa vän och hon började i den efter ett tag. Alla dras till henne nu och pratar oftast bara med henne. Hon ser ganska bra ut men inte jättemycket bättre än vad jag själv ser ut. Vi ser även väldigt lika ut. 

Vad är det som gör att alla dras till henne och endast tittar och pratar med henne när jag är med?
Går jag utan henne, tillexempel med andra får jag lika mycket folk som pratar och så med mig. Men så fort jag är med henne, finns jag nästan inte. Hon är väldigt ''överdriven'' i sitt sett att vara, hon går ofta runt och kan vara högljud och skrattar mycket. Och även när hon inte säger något, dras många till henne. Men det kan väl inte vara ''roten'' till att hon tar för mycket plats och alla bara ser henne?

Vad ska jag göra åt det här, då det är väldigt jobbigt och känna sig underskattad och en aning fulare så fort man är med henne. Jag är själv ganska lugn och skön att prata med bara, men brukar sällan gå runt och garva och dra åt mig uppmärksamhet. 


   
Citera
Ämnesstartare

vore kul med lite åsikter och tankar!


   
SvaraCitera
Bell
 Bell

Känner igen beteendet i en av mina gamla vänner. Speciellt på högstadiet. För mig förstörde det relationen då det kändes som att hon var väldigt bekräftelsesökande och det var som att vår vänskap inte dög. Eller ibland dög den och det var väl det som gjorde ondast. Men det fanns ofta andra människor i skolan som hon sökte sig till och kunde ibland "glömma bort" mig.

Du kommer inte kunna ändra på hur hon är. Men jag tror att dina tankar på detta och på hur hon är förminskar dig ännu mer. Det är svårt att ge råd.. men jag skulle på något sätt vilja säga "Sträck på dig, sök dig till de lite mer mogna, som inte kräver den där sortens uppmärksamhet." Det kanske finns andra i klassen du kan söka dig till? Även om man är kompisar så behöver man ju inte sitta ihop.. prova att pausa lite från henne typ. Om hon inte ens märker att du drar sig undan så kanske hon inte är någon vän att behålla? Om hon märker att du drar dig undan och hon frågar så kanske du kan uttrycka dina känslor på något sätt, att du inte känner dig sedd osv.

Åh, som sagt är det så svårt att ge råd. Får en känsla av att du går på högstadiet? Den tiden är inte särskilt kul Ledsen Men känner som sagt verkligen igen typen, de är inte så sköna att ha att göra med..


   
SvaraCitera
Bell
 Bell

Och på fester t ex, stå inte bredvid henne och försök vara mer intressant. Försök prata med andra och inte i hennes sällskap jämt, då kanske du känner dig mer avslappnad och får mindre press på dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bell:
Och på fester t ex, stå inte bredvid henne och försök vara mer intressant. Försök prata med andra och inte i hennes sällskap jämt, då kanske du känner dig mer avslappnad och får mindre press på dig.

Du har så rätt! Ja precis jag går i 9an. Förstår bara inte vad det är som gör att hon blir så intressant bland alla. När jag är med henne och jämförs med henne är jag inte ett dugg intressant, men när jag inte är med henne blir jag helt plötsligt mycket intressantare bland alla, av någon konstig anledning. Det är så synd då hon är min närmsta vän och vet alla mina svagheter som ingen aning vet om, och vi ska även utomlands snart tillsammans också!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hon är väldigt uppmärksamhets/bekräftelse sökare!


   
SvaraCitera
Bell
 Bell

emelie789:

Du har så rätt! Ja precis jag går i 9an. Förstår bara inte vad det är som gör att hon blir så intressant bland alla. När jag är med henne och jämförs med henne är jag inte ett dugg intressant, men när jag inte är med henne blir jag helt plötsligt mycket intressantare bland alla, av någon konstig anledning. Det är så synd då hon är min närmsta vän och vet alla mina svagheter som ingen aning vet om, och vi ska även utomlands snart tillsammans också!

Det låter som min fd vän verkligen.. fattade inte heller varför hon var poppis. Eller grejen var nog att hon inte var superintressant, men hon TRODDE att hon var det.. utstrålade väl självsäkerhet tror jag. Fast jag tyckte jag såg igenom henne och tyckte hon var svag pga hon gjorde sig till så mkt. 

Tycker du ska tro lite mer på dig själv! Och typ slå dig fri från henne lite.. främst i tanken! Typ.. se igenom henne lite i tanken. Ska ni åka med några andra?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bell:

Det låter som min fd vän verkligen.. fattade inte heller varför hon var poppis. Eller grejen var nog att hon inte var superintressant, men hon TRODDE att hon var det.. utstrålade väl självsäkerhet tror jag. Fast jag tyckte jag såg igenom henne och tyckte hon var svag pga hon gjorde sig till så mkt. 

Tycker du ska tro lite mer på dig själv! Och typ slå dig fri från henne lite.. främst i tanken! Typ.. se igenom henne lite i tanken. Ska ni åka med några andra?

Skönt med någon som förstår hur det är! Man känner sig lite förminskad som du säger i hennes sällskap. Ja måste börja tänka så! Även en kille jag kysst och ''varit på g'' med för inte så längesen allt (det blev aldrig riktigt något mer än så), har börjat skriva till henne att han tycker hon är så fin, likear varenda bild hon lägger upp på sin instagram, och inte bara han, de andra killarna också! Tycker det är så märkligt, för hon ser väl bra ut men inte mer än så. Men hon kanske har det där ''ideala'' , jättelångt fint hår, välformad rumpa, blåa ögon, men lite mullig och väldigt kort. Så undrar om det är för hennes utseende, eller hennes sett, eller hennes personlighet. 

Vi ska åka med hennes familj! 


   
SvaraCitera

kan inte relatera men det finns en balans mellan att synas och att vara osedd
det är inte nödvändigtvis dina vänner som tar för mycket plats, du kanske väljer att inte ta någon alls?


   
SvaraCitera

Kan verkligen relatera till detta, men jag har bara en sak att säga - skit i henne om hon får dig att känna dig dålig, eller att du inte duger. Allt detta om att vi inte duger, är dåliga etc, är bara illusioner, vi förstår inte hur fantastiska vi egentligen är. Men om du känner dig ''ensam och mobbad'' om du inte är med henne eller inte tål att vara ensam, släng bort tankarna, ta tag i ett par hörlurar och inse hur bra du är, vi alla klarar oss finfint själva, det är bara våra tankar som förstör allting. Men om du verkligen inte vill förlora henne, så säg det till henne. Säg att du känner dig osynlig bland henne. Om det inte blir något bättre - låt henne dra. Skaffa dig nya vänner, för hon är inte värt det, men som sagt, det är inget farligt med att vara ensam. Lycka till! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Semla:
kan inte relatera men det finns en balans mellan att synas och att vara osedd
det är inte nödvändigtvis dina vänner som tar för mycket plats, du kanske väljer att inte ta någon alls?

När jag är i hennes sällskap blir jag väldigt blyg och nedlåten på något sätt, vilket är jättejobbigt då jag är eller var jätte framutriktad och hade superlätt för att kommunicera med folk. Men nu när jag umgås med henne hela tiden, blir jag tillbaka dragen på något sätt. Hon sänker mitt självförtroende 


   
SvaraCitera

emelie789:

När jag är i hennes sällskap blir jag väldigt blyg och nedlåten på något sätt, vilket är jättejobbigt då jag är eller var jätte framutriktad och hade superlätt för att kommunicera med folk. Men nu när jag umgås med henne hela tiden, blir jag tillbaka dragen på något sätt. Hon sänker mitt självförtroende 

var inte med henne


   
SvaraCitera

Asså hon gör väl inget dåligt direkt? Hon kan inte snacka mindre för din skull imo... acceptera varann dom ni är och var glada att ni har varandra istället


   
SvaraCitera