hej är det någon som vet var man kan läsa vänsterpartiets kandidatlistor inför riksdagsvalet 2014? jag är framförallt intresserad av den i Uppsala län. har försökt googla men jag kanske är sämst på det.
Tror du får läsa på lite om hur val fungerar först. RIksdagskandidaterna är samma för hela Sverige. Däremot är det inte samma kandidatlistor för landsting- och kommunval.
Du blandar nog ihop det med att man inom partierna röstar fram vem som skall stå med på listan från varje valkrets (1-2 från varje valkrets lär det väl bli som kommer med på slutgiltiga listan sen). Exempelvis så har de som är medlemmar i Vänsterpartiet i Uppsala röstat fram vem/vilka de vill ha på valsedeln i Riksdagsvalet.
Valsedeln till Riksdagen ser likadan ut i hela Sverige.
Verkade dock vara helt omöjligt att hitta listorna. Är du säker på att Vänsterpartiet har en för varje valkrets? Står enligt länken att partierna även kan välja att ha för hela landet.
Kommentarer (12)
http://storstockholm.vansterpartiet.se/2014/02/15/vanstern-valde-valvinnare/
Du skrev Uppsala Län dock, menade du egentligen landstingsvalet?
Du gör fel, Bud! Du ska skriva ett inlägg så vi kan rösta upp det.
Hela den här funktionen är fel. Tänker inte skapa ett nytt inlägg när det finns en kommentarsruta ;p
nej buddah partierna har olika kandidater till riksdagsvalet beroende på var i sverige någonstans det är man röstar.
Tror du får läsa på lite om hur val fungerar först. RIksdagskandidaterna är samma för hela Sverige. Däremot är det inte samma kandidatlistor för landsting- och kommunval.
nej! ett parti kan välja att ha samma i hela landet men de partier som sitter i riksdagen har olika namn i olika valkretsar.
Du blandar nog ihop det med att man inom partierna röstar fram vem som skall stå med på listan från varje valkrets (1-2 från varje valkrets lär det väl bli som kommer med på slutgiltiga listan sen). Exempelvis så har de som är medlemmar i Vänsterpartiet i Uppsala röstat fram vem/vilka de vill ha på valsedeln i Riksdagsvalet.
Valsedeln till Riksdagen ser likadan ut i hela Sverige.
Eller hmm, verkar som du har rätt faktiskt. Läste igenom lite på http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/valsedlar_och_personrostning/personrosta/index.html
Verkade dock vara helt omöjligt att hitta listorna. Är du säker på att Vänsterpartiet har en för varje valkrets? Står enligt länken att partierna även kan välja att ha för hela landet.
jag vet att jag har rätt det är därför jag faktiskt försökte övertyga dig. är dock inte säker på att de har en för varje valkrets men tror det.
Du får väl testa att ringa/maila till V i Uppsala då kanske? :)