Aviseringar
Rensa alla

Värd reklam


Ämnesstartare

En man från Absolut (vodka) var och föreläste i skolan för några dagar sedan, och vi talade mycket om absoluts marknadsföring. Jag måste säga att jag hade missat all sådan fram tills jag började den här kursen, men nu under föreläsningen blev jag oerhört imponerad. Det är verkligen sketacool reklam de haft. De första 20 åren hade de reklam på temat flaskformen, Absolut har ju väldigt speciell form på sina flaskor. Exempel:
Image
Image
Image

Numera har de övergått till en lite mindre enhetlig kampanj (synd) men som har en del roliga inslag, som heter In An Absolut World. Även denna är rätt värd:

Vad tycker ni? En annan favorit för mig är ju ICA's, den är ju mer eller mindre kult nu. I alla fall de gamla avsnitten, nuförtiden är de inte lika "logiska".


   
Citera
Ämnesstartare

Hahaha, vilken underbar riotreklam! I övrigt så gillar jag inte att man gör reklam för alkohol [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fan vilken skön reklam! Definitivt den mest acceptabla alkoholreklamen någonsin!


   
SvaraCitera

Åh, så söt! Den gillade jag. Zebran gillade jag också, lagom subtil.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

massgrav:

I övrigt så gillar jag inte att man gör reklam för alkohol [no-no]

Inte jag heller egentligen, men det här är ju bara så bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snygg reklam, men den är inte så verklighetsförankrad om man säger så. Det är inte som om alkohol gör en till pacifist precis.

Absolut är ändå en av de skönaste sprittillverkarna av vad jag har uppfattat. Och gott är det också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Snygg reklam, men den är inte så verklighetsförankrad om man säger så. Det är inte som om alkohol gör en till pacifist precis.

Nej, ingen av dem är speciellt kopplade till absolut som så egentligen, och ingen är speciellt verklighetsförankrad. I en annan kör en snubbe sig själv i en kopieringsapparat för att slippa jobba över.

Mawns:

Absolut är ändå en av de skönaste sprittillverkarna av vad jag har uppfattat. Och gott är det också.

Ja, det är lite den feelingen jag också fick, även om han naturligtvis försökte sälja in märket också. Något de borde satsa på är att få rättvisemärkning tycker jag, med tanke på att nästan allting är svenskproducerat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Nej, ingen av dem är speciellt kopplade till absolut som så egentligen, och ingen är speciellt verklighetsförankrad. I en annan kör en snubbe sig själv i en kopieringsapparat för att slippa jobba över.

Det är åtminstone bättre än alla andra töntiga spritreklamer som visar att man är cool om man dricker sprit (jägermeister t.ex.)

De som köper Absolut efter att ha sett de här reklamerna gör det säkerligen inte för att vara tuff, utan är intelligenta (eller för att de vill ge intryck av intelligens och estetik).

Är det kanske det som Absolut siktar på, med sina avant garde-bilder och udda reklamfilmer? Att nå ut till de intellektuella och artistiska? Till skillnad från mycket annan sprit så är ju deras image väldigt pop art-inspirerade och sofistikerade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Det är åtminstone bättre än alla andra töntiga spritreklamer som visar att man är cool om man dricker sprit (jägermeister t.ex.)

Ja. Jägermeisterreklamen är fruktansvärd.

Mawns:

Är det kanske det som Absolut siktar på, med sina avant garde-bilder och udda reklamfilmer? Att nå ut till de intellektuella och artistiska?

Kan vara. De har iaf haft mycket kontakt med konstnärer och designers ända från början. Typ...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera