Aviseringar
Rensa alla

Världen utanför Sverige är inte jämställd


Ämnesstartare

mopsen:

om din definition av jämlikhet är att ha hår under armarna utan haters - något du ej ens kan gå fritt utan även om det kommer till klädnad, ansiktsutryck och dylikt - så får du behålla dina petitessa kamper, men jag personligen tänker inte ödsla energi på detta.

Att tycka att både tjejer och killar ska få se ut som de vill utan påtryckningar från varken det andra eller det egna könet betyder inte att man inte ser de andra frågorna, eller att man ser det som den enda frågan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Att tycka att både tjejer och killar ska få se ut som de vill utan påtryckningar från varken det andra eller det egna könet betyder inte att man inte ser de andra frågorna, eller att man ser det som den enda frågan.

må hända, men rörelsen mot detta ger mindre fokus till de kvinnor som har noll bestämmelse över dess egna vagina, vilket bör vara prioriterat.


   
SvaraCitera

mopsen:

må hända, men rörelsen mot detta ger mindre fokus till de kvinnor som har noll bestämmelse över dess egna vagina, vilket bör vara prioriterat.

Tvärtom, feminismen är inte ett nollsummespel. Genom att även bearbeta attityden att kvinnans kropp är mannens egendom får man mycket gratis i att bearbeta våldtäktsattityder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Comrade Premier:

Tvärtom, feminismen är inte ett nollsummespel. Genom att även bearbeta attityden att kvinnans kropp är mannens egendom får man mycket gratis i att bearbeta våldtäktsattityder.

fast nu är problemet ej potentiella våldtäkter i framtiden utan kvinnor vars vagina sys ihop och nekas en självförverkligande framtid.

ännu en gång. egoism.


   
SvaraCitera

mopsen:

fast nu är problemet ej potentiella våldtäkter i framtiden utan kvinnor vars vagina sys ihop och nekas en självförverkligande framtid.

Att folk vill sy ihop kvinnors vaginor och att folk vill kontrollera folks armhålehår är bara två symptom av samma sjukdom.

mopsen:

ännu en gång. egoism.

På samma sätt som det är egoism att äta när andra svälter, som om hungriga skulle få mer mat ifall man slutade äta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angående armhålehår och könsstympningar, så handlar det ena om ett fysiskt tvång ett solklart övergrepp, ett anfall på kvinnans integritet osv. Det andra är en åsikt, ett estetiskt ideal som vissa har men som man är helt fri att ge blanka fan i. Jag gillar inte att folk lyssnar på coldplay men jag går inte och superlimmar för deras fans hörlurar för det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

mycket kvar att göra.

om man ser feminsmens kamp som ett dattaspel så har ni nu kommit till """the final boss""" och i det här spelet heter bossen "man ska fna få ha håria armhålor och ändå måste alla killar tycka man e sexig-bossen" [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Comrade Premier:

Att folk vill sy ihop kvinnors vaginor och att folk vill kontrollera folks armhålehår är bara två symptom av samma sjukdom.

men de påverkar ens möjlighet till liv på olika sätt. vi har förtryck, misshandel på ena sidan och som jag sagt, strävan efter att ej bli tittad snett på andra sidan.

Comrade Premier:

På samma sätt som det är egoism att äta när andra svälter, som om hungriga skulle få mer mat ifall man slutade äta.

ja, ej är det utilitarism, och jag kan ej inkluderas i denna kategori ändå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Axwell:

om man ser feminsmens kamp som ett dattaspel så har ni nu kommit till """the final boss""" och i det här spelet heter bossen "man ska fna få ha håria armhålor och ändå måste alla killar tycka man e sexig-bossen" [crazy]

Har aldrig stött på en feminist som kräver att alla killar ska tycka att håriga armhålor är sexiga, men ok.


   
SvaraCitera

mopsen:

men de påverkar ens möjlighet till liv på olika sätt. vi har förtryck, misshandel på ena sidan och som jag sagt, strävan efter att ej bli tittad snett på andra sidan.

Nej, det är inte olika sidor. Båda är symptom på en kultur där kvinnan skall foga sig efter samhällets krav.

Rödingajäveln:

Har aldrig stött på en feminist som kräver att alla killar ska tycka att håriga armhålor är sexiga, men ok.

Jag har stött på en som kräver att hennes pojkvän skall raka armhålorna ifall hon skall ha rakade, men det är det värsta jag har hört.

dazed:

Det andra är en åsikt, ett estetiskt ideal som vissa har men som man är helt fri att ge blanka fan i.

Det är skönt att du är på feministernas sida och vill kämpa emot de som trakasserar kvinnor med kroppsbehåring!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gillar inte håriga armhålor på tjejer jag säknas säkert som en kvinnoförtryckare eller nåt pga det[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Burrito:

Gillar inte håriga armhålor på tjejer jag säknas säkert som en kvinnoförtryckare eller nåt pga det

fyfan paco ur going 2 hell HUR KAN DU? du är sannerligen en medelålders vit man, KVINNOHATARE


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Comrade Premier:

Jag har stött på en som kräver att hennes pojkvän skall raka armhålorna ifall hon skall ha rakade, men det är det värsta jag har hört.

Men det är väl ganska självklart? Om han vill att hon ska raka sig måste hon ju få ställa samma krav på honom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Burrito:

Gillar inte håriga armhålor på tjejer jag säknas säkert som en kvinnoförtryckare eller nåt pga det[sad]

Varför det? Jag tycker inte heller det är attraktivt. Problemet är väl först när man kräver att tjejer ska raka sig, eller kallar orakade tjejer äckliga. Man får ha vilken smak man vill, men man ska ge fan i att försöka bestämma över andras kroppar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Problemet är väl först när man kräver att tjejer ska raka sig, eller kallar orakade tjejer äckliga.

Vem gör det?


   
SvaraCitera