Aviseringar
Rensa alla

Världens vackraste och världens fulaste språk?


Ämnesstartare

Vackraste tycker jag utan tvekan är franskan. Speciellt när tjejer pratar. Språket har ett flyt och en sensualitet som inget annat språk kommer i närheten av.

Fulaste språken är danskan, tyskan och arabiskan. Danskan låter som gröt, tyskan är väldigt brutal och ful och arabiskan låter som aggressiva apor - de pratar så högt och aggressivt att man inte vet om de är arga eller inte.

Vilka språk tycker ni är vackrast och fulast?


   
Citera

Vackraste, måste säga svenska..
Det fulaste är utan tvekan danska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ryska och japanska får en delad första plats. Svenska är rätt fint men räknas inte. Engelska är nog det optimalaste språket.
Franska e snuskigt, på ett dåligt sätt


   
SvaraCitera
L Y S

Ok, så du menar inte bokstäver, grammatik o.s.v. utan enbart uttal? Vad gäller temperamentet, ju närmare ekvatorn man kommer desto mer häftigt diskuterar man, kolla t ex Spanien, Italien, Grekland. Där pratar man högt oavsett om man är arg eller inte, i Sverige pratar man tyst oavsett om man är arg eller inte... I båda fallen vet man inte om folk är arga eller inte. Glad 


   
SvaraCitera

Kantonesiska, samt georgiska och setswana är alla mycket vackra språk.

Men det känns svårt att rangordna just språk, då det ofta finns ett flertal dialekter och så förstås individuella variationer, vilka kan påverka alltifrån vokabulär till satsmelodi. Och så finns det ju så många element av ett språk att ta hänsyn till. Vokal/konsonantljud, grammatik, intonation, eventuella toner eller tonala accenter, och så vidare.

Och är det enbart det talade språket vi talar om, eller får man inkludera skriftspråk?
I så fall hamnar även mongolisk skrift högt på listan, samt japanskans alla tre skriftsystem och traditionell kinesisk skrift.


   
SvaraCitera

Portugisiska har ett härligt kaxigt tonfall enligt mig. Men annars är Nederländska det vackraste språket. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stanislavdenstore:
Kantonesiska, samt georgiska och setswana är alla mycket vackra språk.

Men det känns svårt att rangordna just språk, då det ofta finns ett flertal dialekter och så förstås individuella variationer, vilka kan påverka alltifrån vokabulär till satsmelodi. Och så finns det ju så många element av ett språk att ta hänsyn till. Vokal/konsonantljud, grammatik, intonation, eventuella toner eller tonala accenter, och så vidare.

Och är det enbart det talade språket vi talar om, eller får man inkludera skriftspråk?
I så fall hamnar även mongolisk skrift högt på listan, samt japanskans alla tre skriftsystem och traditionell kinesisk skrift.

Känns mer som att du försöker skryta med din språkkunskap än att svara på frågan i TS.


   
SvaraCitera

Kommisarie.rex:

Känns mer som att du försöker skryta med din språkkunskap än att svara på frågan i TS.

Jag är turboautist och språk är ett av mina specialintressen Tardig Självklart har jag mycket att säga i frågan om de "vackraste" samt "fulaste" språken.

Och visst besvarade jag din fråga; av de talade språken toppar georgiska, kantonesiska samt setswana min lista.


   
SvaraCitera

stanislavdenstore:

Jag är turboautist och språk är ett av mina specialintressen Tardig Självklart har jag mycket att säga i frågan om de "vackraste" samt "fulaste" språken.

Och visst besvarade jag din fråga; av de talade språken toppar georgiska, kantonesiska samt setswana min lista.

Vad är turboautist? Menar du mamboautist? 


   
SvaraCitera

Dindoonuffin:

Vad är turboautist? Menar du mamboautist?

Nej, jag menar turboautist. En turbindriven autist.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spanskan är helt klart det finaste språketRodnar


   
SvaraCitera

Danskan har jag fan svårt för haha.

Finaste språket för mig just nu är nog koreanska. Hangul är fett aesthetic och koreanska är så relaxing att lyssna på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har aldrig tyckt att språk är fina eller fula... däremot kan jag tycka att språk är roliga i skrift och/eller tal. Finska är ett bra exempel på det. Eller vad vissa fraser blir översatta - exempelvis "lita på mig" till danska o norska som blir "stol på mig/meg" xDDDDDDDDDDDDDD

Hjärta


   
SvaraCitera

Storchen84:
Har aldrig tyckt att språk är fina eller fula... däremot kan jag tycka att språk är roliga i skrift och/eller tal. Finska är ett bra exempel på det. Eller vad vissa fraser blir översatta - exempelvis "lita på mig" till danska o norska som blir "stol på mig/meg" xDDDDDDDDDDDDDD

Hjärta

Har du något exempel på att finska låter roligt? Håller med att danska låter roligt XD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När jag började leta efter sådan information på Internet blev jag chockad))) Jag hittade världens vackraste språk   https://sv.quora.com/Vilket-%C3%A4r-v%C3%A4rldens-vackraste-spr%C3%A5k . Det här är ett skämt)


   
SvaraCitera