Aviseringar
Rensa alla

värmes inverkan på metabolism?


Ämnesstartare

hejsan, martin här, en liten fråga bara...

jag har insett att nu när det blivit varmare så har mitt matbehov gått ner rejält. förut på den gamla goda tiden så åt jag: lunch, mellanmål, middag, kvällsmål och då var det hungern som ¨kicka in¨. de senaste dagarna har jag dock tryckt i mig lunch, skippat mellanmål och ätit middag typ kl 20 (fast inte ens hungrig) o skippat kvällsmål. enda rimliga orsaken jag kan komma på är att i om att jag slipper värma kroppen så drar mitokondrierna mindre energi i kroppen. dock känns det ganska långsökt då vissa delar (såsom hjärnan, hjärtat osv) drar mer energi vid värme och därav borde kompensera detta.

nu iaf. min fråga; bör jag ändå trycka i mig mat även om jag inte är hungrig, väger 54 kg o är 178cm lång så skadar väl inte att gå upp några kilon men vill inte bli nått jävla fetto som min kompis viktor.

Dold text: fan, äs-trådar är roliga att skriva

ps, det om viktor och den dolda texten är trolleri, skulle inte kännas rätt att inte ha nått trollande i min tråd. [smile]

[smile][bigsmile][wink][crazy][sad][cry][shake][badgrin][cool][rolleyes][confused][cute][surprised][censur][chocked][tard][mad][blush][tired][love][cheers][bigcheers][party][no-no][y][n][ops][zzz]


   
Citera
Ämnesetiketter

<3


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har inte känt någon hunger på flera veckor utan mest tvingat i mig maten skulle tro att jag har typ samma bmi som du och då tror jag att det är bäst att tvinga i dig't


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

allt är som vanligt inget om det borde


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chickfactor:

jag har typ samma bmi som du och då tror jag att det är bäst att tvinga i dig't

kan vi inte skapa en tråd där vi ÄS-tävlar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

kan vi inte skapa en tråd där vi ÄS-tävlar?

nej kommer bara få fettångest[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

äter inget längre


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ah men det är nog därför jag är smal, för att jag är så jävla het[cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag äter typ ingenting under sånahär dagar. helt normalt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

addictive:

ah men det är nog därför jag är smal, för att jag är så jävla het

pics or stfu


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Metabolismen sjunker ej, däremot får man i värme sämre aptit.
Ge Viktor ett element.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pakanajuhla:

däremot får man i värme sämre aptit.

hur?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

pics or stfu

äh du får förestä'lla dig en bild 😉

värdeuppgift:

hur?

eller så kanske solen=>ljuset, ökar lyckohormonerna i kroppen så att man inte tänker lika mycket på mat som när det är grått och tråkigt? = man äter mindre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

hur?

Jag kan nog inte riktigt svara på det. Väldigt många säger sig uppleva det och det är vanligt att husdjur t.ex äter mycket mindre i värmen.
Det är en allmän teori bara helt enkelt.


   
SvaraCitera
rbn
 rbn

Det är bevisat att värme generellt dämpar hunger.

Vi äter spontant mindre på sommaren och varm mat mättar längre och bättre än kall.


   
SvaraCitera