Aviseringar
Rensa alla

Värnplikt


Ämnesstartare

Hur ser ni på saken?


   
Citera

Pegasus: För

nyttigt


   
SvaraCitera
mynona

Pegasus: Emot

ojämställt och individualitetskränkande. 


   
SvaraCitera
Kudhos

Pegasus: För3

bra shit


   
SvaraCitera

Pegasus: För

Som en del i ett större demokratiseringsarbete så tycker jag det verkar rimligt, när det gäller försvarsfrågan i stort så menar jag att du antingen har en rejäl försvarsmakt av den typ som våra farsor lekte krig i skogen under eller inget alls. Allt annat är ju bara slöseri med pengar.


   
SvaraCitera

Mja alltså.. har inte ägnat den någon större tanke men jag är väl överlag för. Vi behöver ju ett försvar och det är väl nyttigt att lära sig lite ickebortskämdheter afk. 
Känner dock att det kanske främjar krigs- och vapenrunkare.. att det skulle vara ojämställt ser jag inte då nu båda könen erbjuds (minns iaf att jag fick en lapp i lådan när jag var 18 lr så).


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Det fungerade till skillnad från nuvarande system samt fostrade skitungarna till lite bättre individer.


   
SvaraCitera

isola: Känner dock att det kanske främjar krigs- och vapenrunkare..

De är nog redan med i hemvärnet ändå.


   
SvaraCitera

Värnplikt är slaveri. Punkt slut.


   
SvaraCitera

Nä, vill själv inte tvingas till att slåss för något land. Blir det krig så drar jag bara.


   
SvaraCitera
mynona

isola: att det skulle vara ojämställt ser jag inte då nu båda könen erbjuds (minns iaf att jag fick en lapp i lådan när jag var 18 lr så).

Inte frivilligt för kvinnor och obligatoriskt för män? Kvinnor får ett erbjudande, män får en kallelse? Så har jag uppfattat det


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

mynona:

Inte frivilligt för kvinnor och obligatoriskt för män? Kvinnor får ett erbjudande, män får en kallelse? Så har jag uppfattat det

Ja. det var så det fungerade de sista åren med värnplikt.


   
SvaraCitera
mynona

NEMI:

Ja. det var så det fungerade de sista åren med värnplikt.

Dåså. Då hade isola fel och jag rätt i att det var ojämställt och därmed individfientligt


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

mynona:

Dåså. Då hade isola fel och jag rätt i att det var ojämställt

ja. I de förslag som finns om återinförande så gäller dock plikten båda könen. och där går det väll att hävda jämställdhet, i kallelseförfarandet iaf.


   
SvaraCitera

mynona: ojämställt och individualitetskränkande.


   
SvaraCitera