Aviseringar
Rensa alla

Värnplikt


Emot, vill inte behöva tvingas bli en mördare, om jag mördar så är det för att jag själv vill det


   
SvaraCitera

mynona: Dåså. Då hade isola fel och jag rätt i att det var ojämställt och därmed individfientligt

Den specifika formen av värnplikt, ja. Teoretiskt skulle det ju kunna vara värnplikt för alla.


   
SvaraCitera

Pegasus: Emot

Krig är bland de mest pantade och själaförstörande omständigheter man kan placera en människa.


   
SvaraCitera

dummaste som finns


   
SvaraCitera
mynona

Nachac:

Den specifika formen av värnplikt, ja. Teoretiskt skulle det ju kunna vara värnplikt för alla.

Teoretiskt ja, men det är inte troligt att det skulle bli så i praktiken, den associativa utgångspunkten att det inte skulle vara det finns där av en orsak. Oavsett uppmuntrar det ett konformt beteende och stöter mina individualistiska trosatser. 


   
SvaraCitera

Emot.


   
SvaraCitera

mynona:

Inte frivilligt för kvinnor och obligatoriskt för män? Kvinnor får ett erbjudande, män får en kallelse? Så har jag uppfattat det

Nuförtiden får väl båda könen bara en erbjudan? De avskaffade väl själva plikten för flera år sedan, som jag fattar det. Det var ju knappast alla män i den åldern som gjorde värnplikt så det var ju frivilligt. År 2010 lr 11 bestämdes det ju att den skulle läggas vilande och bli frivillig för båda könen så jag anser inte att den är ojämställd i dess nuvarande form.


   
SvaraCitera
mynona

isola:

Nuförtiden får väl båda könen bara en erbjudan? De avskaffade väl själva plikten för flera år sedan, som jag fattar det. Det var ju knappast alla män i den åldern som gjorde värnplikt så det var ju frivilligt. År 2010 lr 11 bestämdes det ju att den skulle läggas vilande och bli frivillig för båda könen så jag anser inte att den är ojämställd i dess nuvarande form.

I sin nuvarande form? Jag kanske är felinformerad, men jag trodde inte att värnplikten existerade i Sverige längre. 


   
SvaraCitera

mynona:

I sin nuvarande form? Jag kanske är felinformerad, men jag trodde inte att värnplikten existerade i Sverige längre. 

Man får väl fortfarande göra den, dock frivilligt?


   
SvaraCitera

så var det när jag fick lapp i lådan iaf då mina jämnåriga killkompisar fick precis samma lapp om jag ej minns fel


   
SvaraCitera
mynona

isola:

Man får väl fortfarande göra den, dock frivilligt?

Är det samma sak som värnplikt?


   
SvaraCitera

mynona:

Är det samma sak som värnplikt?

plikten försvinner ju men allt det andra är väl samma


   
SvaraCitera
mynona

isola:

plikten försvinner ju men allt det andra är väl samma

Vi ska se om någon kunnig person som Brkg eller Storchen (eller varför inte båda två) kommenterar oss och reder ut saken


   
SvaraCitera

mynona:

Vi ska se om någon kunnig person som Brkg eller Storchen (eller varför inte båda två) kommenterar oss och reder ut saken

haha mm eller tickstart


   
SvaraCitera
Hyfs
 Hyfs

För absolut. Men annars ska man göra jobbet mer attraktivt. 

Då att ha ett försvar på 50000 man är löjligt lite om man bara jämnför med våra nordiska länder. Som Finland som har 350000 man klara att försvara och Danmark med 80000 och till och med Norge har 70000 man redo.

Då Sverige har en större befolkning än dom andra nordiska länderna så tycker man ju att det svenska försvaret skulle varit större. Än det anda nordiska länderna. Så för mig är det absolut sjukt att man inte har en värnplikt. Och ett medlemskap i NATO.


   
SvaraCitera