Aviseringar
Rensa alla

Värt att byta gymnasium och linje i trean!?


Ämnesstartare

Hej alla!

Jag går på ekonomi linjen i tvåan och jag känner att det var helt fel val, anledningen till att jag valde det var mest för att kompisarna valde det (dumt jag vet..) Jag har inga höga betyg heller vilket jag också är besviken över.

Så jag skulle vilja byta gymnasium och gå en helt annan linje efter den här terminen. Skulle det vara värt det tror ni?


   
Citera
disney

Kräver det att du går om alla tre år i gymnasiet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja det gör det...


   
SvaraCitera

Alltså jag kan förstår om det känns trögt.... Men om du vill byta till något du gillar så tycker jag det absolut! Det innebär att du får 2 extra år att inte behöver noja över att du måste hitta på något efter studenten. 

Vad har du funderat på då, att byta till?


   
SvaraCitera

Nä byt ej. Välj nå roligt på högskola efteråt istället

 


   
SvaraCitera

Nja, jag tror inte det är värt det, men det är ju du som får avgöra det i slutändan.

Vill du plugga någon linje på högskola sen som kräver naturbehörighet kan du ta ett basår/bastermin och söka in på de betygen istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hej igen och tack för svaren!

Jo nu är det så att jag vill byta till Kulturama och gå på en dansutbildning. (Dans är något jag alltid brunnit för men aldrig vågat mig på). En annan anledning är för att mina betyg är sorgliga, Förra året slutade jag  med E i alla ämnen, och det här året ser det att bli samma och kanske ett F med. Så skulle jag vilja gå på en värdig högskola sedan så måste jag väl skriva 2.0 på högskoleprovet eller nåt liknande... Vad tror ni det bästa är att göra?


   
SvaraCitera

jag röstar på ovärt, gå klart gymnasiet med skräpiga betyg och gå på folkhögskola med inriktning dans i ett år eller två i stället efter gymnasiet. då har du möjlighet att göra det du gillar, slipper gå om onödigt mycket, och får en till insökningskvot att söka till. tycker att det låter bättre på alla sätt och vis.


   
SvaraCitera