Aviseringar
Rensa alla

Värt gratisprogram att göra GIF:ar i?


Ögon i en plåthink:

Skall göra om hela den idag, då programmet inte ville.

[y]

Ögon i en plåthink:

Justera hastigheten, så att vissa bilder dröjer längre?

Detta görs troligen genom att kopiera lagret så samma bild visas två eller fler gånger.


   
SvaraCitera

Lägg alla i ett enskilt lager i photoshop. Sen öppnar du animeringsfönstret och gör ett makro som visar en bild åt gången i x-tid


   
SvaraCitera

Floppsen:

photoshop

Ögon i en plåthink:

gratisprogram

[no-no]


   
SvaraCitera
Åtta

Ögon i en plåthink:

Ta bort vissa bilder i lagrena

Varje bild blir ett lager. Så vill du ha bort ett lager är det bara att högerklicka på det och välja "ta bort", eller dylikt.

Ögon i en plåthink:

Kan jag flytta om dem?

Det ser ut ungefär såhär:
Image

Det är bara att dra och släppa för att arrangera om.

Ögon i en plåthink:

Är det lätt att bläddra mellan dem och kika?

De ligger som sagt som lager. Ungefär som genomskinliga ark på en overhead-projektor. Så om det översta lagret tar upp hela ytan så kan du givetvis inte se de under. Detta löser du genom att växla synligheten på lagren (detta genom att klicka på det lilla ögat till vänster om lagret).

Ögon i en plåthink:

Justera hastigheten, så att vissa bilder dröjer längre?

Detta görs genom att lägga in fördröjningen i lagernamnet. T.ex. om lagret tidigare heter "layer 2" så byter du namn på det till "layer 2 (500ms)" för 500 millisekunders fördröjning. Man kan även lägga till en standardfördröjning som gäller om inget annat står. Det gör du när du sparar din gif.

Innan du gör något annat (efter att ha öppnat dina bilder som lager, d.v.s.) bör du dock gå till Filters → Animation → Optimize for gif.


   
SvaraCitera

Capture:

[no-no]

Photoshop är gratis [tard]


   
SvaraCitera

Floppsen:

Photoshop är gratis

[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Innan du gör något annat (efter att ha öppnat dina bilder som lager, d.v.s.) bör du dock gå till Filters → Animation → Optimize for gif.

Tack för skitbra utförlig beskrivning för lättjefulla dagdrönare/kretiner. Uppskattar. Kommer återkomma med frågor här om jag stöter på något problem jag är alltför lat och dekadent för att klura ut själv.

GIMP är väl inte någon Linuxgrej som ej kommer fungera om jag nyttjar Windows? Jag nyttjar Windows.

Det var inget, fann Windowsutgåvan.


   
SvaraCitera
Åtta

Ögon i en plåthink:

GIMP är väl inte någon Linuxgrej som ej kommer fungera om jag nyttjar Windows?

Nepp. Finns till åtminstone Windows, Linux och OSX (kanske även fler plattformar. Har ej koll).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Är alla i samma storlek lär det gå fint att bara öppna dem som lager och skala om bilden. Dock lär din dator gråta blod om du ska skala om 900 högupplösta bilder. Har du tålamod bara, så.

Mäh, hur skalar jag om alla samtidigt? Förstår inte, endast den markerade bilden skalas om när jag väljer "skala om lager", och ctrl+a vill inte; jag lyckas inte markera alla bilderna... [cry]

Åtta:

jag är en 21-årig bög


   
SvaraCitera
Åtta

Ögon i en plåthink:

endast den markerade bilden skalas om när jag väljer "skala om lager"

Ja. Det beror på att du ber programmet att skala om ett av dina lager, inte hela din bild. Vill du skala om hela din bild och samtliga lager i den så väljer du istället "skala om bild" (Image → Scale image... på utrikiska).


   
SvaraCitera

Ögon i en plåthink:

Det blir ingen ful logga på GIF:en, för att jag ej betalat, eller något liknande?

Nej, det är det inte. Här har du mer info om GCS.

GIF Construction Set Professional represents the state of the art in GIF animation software. It will assemble your original animations effortlessly through its Animation Wizard; squeeze them down to as close to nothing as possible with its Supercompressor ; create eyecatching banners and animated transitions; manage your GIF files; add transparency to existing graphics and a lot more.
The extensive documentation and tutorials included with GIF Construction Set Professional will get you up to speed in less time than it takes most elected officials to redefine the truth.
GIF Construction Set Professional offers access to the extensive library of Alchemy Mindworks animation plugins as well. If you need unspeakably cool graphic elements for your web pages and your artistic skills end at advanced paperclip sculpture, these optional accessories will turn you into a professional designer with little more than a few mouse clicks.

* Build instant animations with Animation Wizard.
* Reduce the size of your GIF files with Supercompressor .
* Build special-effect text banners with the Banner generator.
* Create sophisticated animated transitions between still images.
* Rotate, crop, color-adjust and resize all or part of an animation sequence.
* Implement transparency in still and animated GIF files.
* Export GIF animations to AVI and MOV ? animate your PowerPoint presentations.
* Export GIF animations to ANI cursors ? animate Windows.
* Create rotating two-dimensional animated graphics.
* Protect your graphics with Protection Matrix.
* Manage the controls of multiple images with breathtaking ease.
* Generate text and animations with soft shadows.
* Create eye-catching electronic signs.
* Export animated GIF files to MNG.
* Export animated GIF files to SWF (Macromedia Flash?) with sound.
* Get up to speed quickly with extensive documentation and tutorials.

​​Testa Professional här


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

gram

Åtta:

dylik

Var ändrar jag namnet på lagret, för att få en bild att dröja sig kvar längre? Det enda problemet jag stött på i övrigt är att bilderna vill placera sig i oordning så att jag måste flytta om dem, vilket är lite tidskrävande.

Lyckades dock göra en testgif, vinst.


   
SvaraCitera
Åtta

Ögon i en plåthink:

Var ändrar jag namnet på lagret, för att få en bild att dröja sig kvar längre?

Dubbelklicka på lagret bara (i lagerlistan alltså.)


   
SvaraCitera