Aviseringar
Rensa alla

Växter och djur.


Ämnesstartare

Jag har en fundering. När det gäller moraliska och etiska värderingar av att kött är mord, borde väl också ätandet av växter vara detsamma. Växter är också en livsform precis som djuren. Beror det på att växter är så pass olik oss som gör det mer acceptabelt att äta dem än djuren. Växter saknar tankar och känslor så som vi är vana vid, men de är ändock levande varelser. Vad gör det mer rätt att förtära dessa än djuren?

Jag är seriös så jag förväntar mig seriösa svar.


   
Citera
Ämnesstartare

Jag tror att växter har tankar och känslor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Malachi88:

Vad gör det mer rätt att förtära dessa än djuren?

Om man kollar på kemin som sker i växter så reagerar de när man exempelvis bryter av en kvist.
Kan man kalla det känslor? I så fall är det inte rätt.

I andra änden finns "fulvegetarianerna" . De som inte äter gulliga djur eller bara djur med pepparkornsögon.
Men om man äter växter - varför inte äta tankelösa djur? Kanske en bläckfisk? (Jag vet inte hur medvetna de är)?

Men att bli vegetarian är inte bara för att skydda de enstaka djuren utan också för att köttindustrin kostar väldigt mycket resurser. Inte bra för jorden det...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, härmed tycker jag att vi ska förbjuda att nyttja all sorts energi, solljus inkluderat.

Vi är alla små kolbaserade varelser som samlar stjärnenergi. Spelar det någon roll om det är ifrån växter eller djur?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Kanske en bläckfisk? (Jag vet inte hur medvetna de är)?

Jättebläckfiskar har ungefär samma intelligens som en hund.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Men att bli vegetarian är inte bara för att skydda de enstaka djuren utan också för att köttindustrin kostar väldigt mycket resurser. Inte bra för jorden det...

Själv tycker jag att det äts alldeles för mycket kött i västvärlden och jag kan hålla med i de tankegångarna. Vi borde gå tillbaka till småskaliga farmer och bondgårdar. Det mår både djuren och människorna bättre av.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

Jättebläckfiskar har ungefär samma intelligens som en hund.

Har jättebläckfiskar en hjärna eller är deras nervsystem uppbyggt som hos "vanliga" bläckfiskar?
Förresten, jag skulle vilja veta hur de kom fram till det. [bigsmile]

Malachi88:

Själv tycker jag att det äts alldeles för mycket kött i västvärlden och jag kan hålla med i de tankegångarna. Vi borde gå tillbaka till småskaliga farmer och bondgårdar. Det mår både djuren och människorna bättre av.

Det är sant.
Människor borde leva som innan 1950 ungefär, då var det bra. Sedan startade konsumtionssamhället. [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Har jättebläckfiskar en hjärna eller är deras nervsystem uppbyggt som hos "vanliga" bläckfiskar?
Förresten, jag skulle vilja veta hur de kom fram till det. [bigsmile]

Jag snappade upp det någonstans, men jag har ingen källa. 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Malachi88:

Jag är seriös så jag förväntar mig seriösa svar.

Tyvärr är det inte jättemånga som är det här.

Men jag är. Och därför tänker jag svara.
Ja, växter är också levande varelser precis som djuren. Men man tänker ju inte riktigt på samma sätt när det gäller dem. En del gör ju det, de äter bara fallfrukter men då går det väl ändå lite väl långt kan jag tycka. Man måste ju tänka lite på sig själv också. Man ser djur som mer levande än växter, åtminstone gör jag det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det finns ingen mening i att ge växter rättigheter, då dom inte kan känna eller lida.


   
SvaraCitera

Unexpected:

Det finns ingen mening i att ge växter rättigheter, då dom inte kan känna eller lida.

Då kan vi äta hjärndöda människor ?;O


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Herjarn:

Då kan vi äta hjärndöda människor ?;O

Hjärndöd är väl lika med död, så varför inte i så fall? [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera