Aviseringar
Rensa alla

Våga köra bil


Ämnesstartare

Hej,
jag börjar övningsköra nu och är FÖR rädd att köra bil om man nu kan säga så. Jag vill jättegärna köra bil, jag vill jöttegärna ta körkort MEN när jag ska köra bil blir jag jätterädd och får panik inombords och det blir fel. Fattar inte hur man ska ta det lugnt och vara försiktig. Var ni också rädda att köra bil? Är ni fortfarande det (ni som har körkort)? Hur var eran första gpng och hur slutar man vara så jäcla rädd? Teorin fixar jag förhoppningsvis men uppkörningen däremot..


   
Citera

Har du kört alla körlektionerna så körskolan anser att du är färdig för uppkörning? Varför inte övningsköra med mamma och pappa eller något äldre syskon eller kompis så du får lite mer körvana innan du går till uppkörning? Jag bodde på landet när jag var i 16-årsåldern och köpte min första bil och körde dagligen ute på småvägarna och när jag väl tog kk så körde jag bara 8 körlektioner innan jag körde upp. Men det var många år sedan.  Cool

Vad är det du är rädd för? Alla andra bilar som kör i betydligt högre hastigheter och i många fall kör jävligt omdömeslöst?


   
SvaraCitera

Hejj1234: MEN när jag ska köra bil blir jag jätterädd och får panik inombords och det blir fel.

Vad blir du rädd för?
Vad blir fel?

Kör du manuellt växlad bil eller automat?
Ofta är automat bättre om man inte lyckas få till kopplingen och att växla manuellt inom två-tre lektioner.

Kör du hemma eller på en trafikskola? Eller både och?

Jag pluggar till trafiklärare just nu så säg till om du behöver tips.


   
SvaraCitera

man kan få mycket hjälp av föräldrarna tror jag ...


   
SvaraCitera

Se till att köra många gånger på en stor och öppen parkering först. Och förstå också att det blir 1 miljon fel för alla i början Party


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

politisk realist:
Har du kört alla körlektionerna så körskolan anser att du är färdig för uppkörning? Varför inte övningsköra med mamma och pappa eller något äldre syskon eller kompis så du får lite mer körvana innan du går till uppkörning? Jag bodde på landet när jag var i 16-årsåldern och köpte min första bil och körde dagligen ute på småvägarna och när jag väl tog kk så körde jag bara 8 körlektioner innan jag körde upp. Men det var många år sedan.  Cool

Vad är det du är rädd för? Alla andra bilar som kör i betydligt högre hastigheter och i många fall kör jävligt omdömeslöst?

 jag ska ta några körlektioner också men så långt jag har kommit jar mina föräldrar lärt mig att köra på en parkeringen. Trots det böir jag för rädd och det blir bara fel. Vet inte riktigt vad jag är rädd för vad men tycker att det är sp mycket ansvar att tänka på bas man gör och varför och hur man ska köra bil för att inte skada omgivna och mig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lav:

Vad blir du rädd för?
Vad blir fel?

Kör du manuellt växlad bil eller automat?
Ofta är automat bättre om man inte lyckas få till kopplingen och att växla manuellt inom två-tre lektioner.

Kör du hemma eller på en trafikskola? Eller både och?

Jag pluggar till trafiklärare just nu så säg till om du behöver tips.

Gud vad kul att du pluggar dig till traffiklärare! Jag kör manuellt växlad bil  då jag anser att det blir lättare att kunna åka bil i utomlands ev att det är en fördel att kunna båda.
Jag lär just nu från mina föräldrar men fundersr på att ta några körlektioner senare 
jag vet inte riktigt vad jag är rädd för, tror dock stt jag inte hanterar stress och press så bra och blir väldigt stressad under körningen då jag tycker att man bär sig på så mycket ansvar för att inte skada andra. Det som går fel är att det slutar alörid med att jag får ”ångest” mitt i och vågar inte köra mer för att jag inte vill krocka med något som jag har gjort engång


   
SvaraCitera

Hejj1234: Jag kör manuellt växlad bil  då jag anser att det blir lättare att kunna åka bil i utomlands ev att det är en fördel att kunna båda.

På vilket sätt skulle manuell vara lättare utomlands? Tänker du om du flyger någonstans och sen hyr bil?

Hejj1234: Jag lär just nu från mina föräldrar men fundersr på att ta några körlektioner senare

Många som brukar göra så. Börjar med föräldrarna och sen dubbelkollar med en trafikskola så att de håller med om att körningen sitter. Jag har hört både från skolan jag hade/har praktik på och från klasskamrater som varit på andra skolor att många av de som kört hemma som sedan skulle ha testlektion på en trafikskola ofta inte kunde grunderna med koppling och växling vilket gjorde att det kunde bli farliga situationer i trafiken.
Så öva mycket på dessa två så att de sitter.

T.ex om du måste titta ner på växelspaken för att veta var vilken växel sitter:
Låt bilen stå stilla och avstängd.
"Torrväxla" sedan genom att titta framåt och växla igenom de olika växlarna utan att sänka blicken. Dina föräldrar kan t.ex säga "1an, 2an, 3an, 4an, 2an, 5an" osv.

Hejj1234: jag vet inte riktigt vad jag är rädd för, tror dock stt jag inte hanterar stress och press så bra och blir väldigt stressad under körningen då jag tycker att man bär sig på så mycket ansvar för att inte skada andra. Det som går fel är att det slutar alörid med att jag får ”ångest” mitt i och vågar inte köra mer för att jag inte vill krocka med något som jag har gjort engång

Det är mycket ansvar. Du måste vara en trygg och säker förare ute i trafiken som följer trafikrytmen och ser till att hålla rätt avstånd, hastighet och kan bedöma vilka risker som kan uppstå längs vägen så att du är förberedd för dessa.

Alla gör vi fel så lägg den krocken bakom dig och fokusera framåt.

Har ni främst kört på en parkeringsplats eller har det blivit att ni åkt ut när det varit en del trafiken på gator/vägar?
För det är där många föräldrar gör fel. De tar med sina barn att köra när det är mycket trafik ute och det blir ett stressmoment som blir för mycket för barnen som leder till att det blir allt annat än bra.

Jag övningskör med en kille just nu där vi de tre första lektionerna bara var på ett inhägnat område med stor yta för att öva grunderna. Först på den fjärde lektionen kände jag att vi kan ta oss ut i trafiken och då i en lugnare trafik, inte klockan 7-8 på morgonen eller 16-18 på eftermiddagen när alla ska till/från jobbet.

Om du lätt blir stressad, orolig och får ångest i vanliga fall: har du kollat upp det med t.ex kuratorn? Eller är det bara vid bilkörningen?


   
SvaraCitera

Lav: Du måste vara en trygg och säker förare ute i trafiken som följer trafikrytmen och ser till att hålla rätt avstånd, hastighet och kan bedöma vilka risker som kan uppstå längs vägen så att du är förberedd för dessa.

Har hört rykten att det är fler som blir kuggade vid uppkörningen för att de kör för långsamt dvs att de inte följer trafikrytmen, än att de kör "lite för fort" och följer trafikrytmen. Ett ex är väl Essingeleden i Sthlm som den HÄR artikeln i Teknikens Värld belyser.

Sant eller falskt?

Ett tips till svensk polis - ställ upp permanenta fartkameror på Sthlms genomfartsleder (och låt dessa vara påslagna dygnet runt) så kan ni casha in åtskilliga miljoner varje vecka istället för att terrorisera landsbygden med fartkameror. Mycket glad


   
SvaraCitera

politisk realist: Har hört rykten att det är fler som blir kuggade vid uppkörningen för att de kör för långsamt dvs att de inte följer trafikrytmen, än att de kör "lite för fort" och följer trafikrytmen. Ett ex är väl Essingeleden i Sthlm som den HÄR artikeln i Teknikens Värld belyser.

Sant eller falskt?

Ingen aning. Ska dock till Trafikverket kommande vecka med skolan så kan fråga! 

Fast det låter väldigt konstigt att man skulle bli kuggad om man kör den maximalt tillåtna hastigheten då man inte får köra snabbare än så, spelar ingen roll hur snabbt de andra kör.
Dock kan du bli en fara i trafiken om du kör onödigt långsamt. Men i det fallet du länkade till körde folk onödigt fort istället. 


   
SvaraCitera

Lav: Ingen aning. Ska dock till Trafikverket kommande vecka med skolan så kan fråga!

Ett annat problem är väl att ALLA fysiska hastighetsmätare på bilarna visar för mycket. Vanligtvis strax under ca 10%. Dvs visar hastighetsmätaren 100 km/h så kör man i realiteten lite drygt 90 km/h. GPSn däremot visar ju rätt.
Sedan får man ju lägga in aspekten med slitna däck (omkretsen på däcken) samt alla fälgbyten som kanske inte alla har stenkoll på idag som kan påverka den faktiska hastigheten. 5% hastighetsavvikelse vill jag minnas Transportstyrelsen har satt som max och rekommenderbart är 2%.


   
SvaraCitera