Aviseringar
Rensa alla

"Våga se den brutala verkligheten bakom datorspelen"


Ämnesstartare

http://www.svt.se/opinion/article2227424.svt

”Ni som tillåter era minderåriga barn att spela våldsamma datorspel: har ni någonsin varit i en konfliktzon så att ni kan förklara begreppet krig? Ser ni ens det normaliserade våldet som ett problem?”, skriver Carl-Magnus Helgegren.

Att barn spelar våldsamma datorspel som till exempel Call of Duty blir allt vanligare. Åldersgränsen för spelen är oftast 16 år. Är du förälder så har du säkert hört det mest självklara argumentet från dina barn: ”Men alla andra får ju…” Och barnen verkar ha rätt. Alla andra får.

Föräldrar kapitulerar för tjatet och sviker därmed sina barn.
Jag har två söner, Frank och Leo. De är 10 och 11 år gamla. I höstas, när en ny upplaga av Call of Duty släpptes ville de inget hellre än att få köpa spelet (”Alla andra får…” och så vidare.)

Jag ville reda ut det här en gång för alla, så jag gjorde en deal med dem: om de följde med mig till ett ställe där det varit krig så skulle de få se hur krig och våld påverkar människor på riktigt.

Ja, kan det här tänkas lyfta upp den gamla unkna debatten om dator kontra våld igen? Var det rätt gjort av farsan att skicka sina söner till västbanken för att de ville spela krigsspel? Har han någon poäng i det han säger eller är allt bara skitsnack?


   
Citera
Ämnesstartare

Det farliga är ryggproblem imo


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är samma som att läsa böcker eller se film om krig. Skillnaden är väl att man interagerar, men om det är sämre för det vet jag inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Weeaboo: Föräldrar kapitulerar för tjatet och sviker därmed sina barn.
Jag har två söner, Frank och Leo. De är 10 och 11 år gamla. I höstas, när en ny upplaga av Call of Duty släpptes ville de inget hellre än att få köpa spelet (”Alla andra får…” och så vidare.)

Call Of Duty är ruskigt tråkigt, så ja föräldrar är dåliga om de köper det

Weeaboo: Jag ville reda ut det här en gång för alla, så jag gjorde en deal med dem: om de följde med mig till ett ställe där det varit krig så skulle de få se hur krig och våld påverkar människor på riktigt.

Härligt, traumatisera skiten ur dem istället för att låta dem ha kul

Weeaboo: ”Ser ni ens det normaliserade våldet som ett problem?”, skriver Carl-Magnus Helgegren.

Sluta leta problem där de inte finns, spel är spel och ingen är tillräckligt efterbliven för att det skall sudda ut deras förstånd för gränser mellan spel och verklighet nog för att dem skall påverkas av det ens etiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

haha vilken jävla idiot som gjorde det där. Använde sina barn för att plocka PK-poäng, förmodligen traumatiserade dem på kuppen. Såna som han borde inte få ha vårdnad om barn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare


"I even heard there's no respawn-points in RL."

FPS-DougHjärta

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Carl-Magnus Helgegren måste lära sig skillnaden mellan verklighet och spel..

Nej inte Musse Piggs Husvagnssemester på julafton igen... nu kommer alla barnen att dra av handbromsen medans föräldrarna är inne på Statoil och köper tidningen såsom var år... Det kommer att bli katastrof!
  Eller Mowgli... Alla barnen kommer att flytta till Kiruna och leka med björnar...

Men man får en snedvriden uppväxt juh!...
mm som mänskligheten inte fått det de senaste 10,000 åren.. Och det är nog det 0.00000001% minsta allvarligaste som vi har.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är förstås tämligen lätt att sparka öppna dörrar och skrika ut att Helgegren är en mossig KD-gubbe eller mjäkig PK-hora - folk spelar ju sina pangpangspel, gillar sina pangpangspel, kopplar av med sina pangpangspel och vill förstås inte ha sin sysselsättning problematiserad.
Dont tread on me!

Men är det Helgegren gör så befängt egentligen? Han ger sina barn en insikt i vad kriget egentligen är och vad våld konkret innebär*. Vad det gäller korelationen spel och exempelvis därav skolmassakrer ställer jag mig skeptisk då jag aldrig sett något som kan kallas vetenskaplig bevisning för det men att ge barnen perspektiv eller för bövelen att göra dom en tjänst.

* - Om man sen behöver ta barnen till ett oroligt område så som Israel-Palestina kan förstås diskuteras även om det inte var Gazaremsan dom besökte utan Jerusalem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bööööörg: Det farliga är ryggproblem imo


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed
Han ger sina barn en insikt i vad kriget egentligen är och vad våld konkret innebär*. Vad det gäller korelationen spel och exempelvis därav skolmassakrer ställer jag mig skeptisk då jag aldrig sett något som kan kallas vetenskaplig bevisning för det men att ge barnen perspektiv eller för bövelen att göra dom en tjänst.

Om människor inte förstått vad våld innebär under så många år så är det inte spel under uppväxt som försummar. Då är det samhället.

Du har dock poäng, ge personer med verklighet och tydlighetens konkret-samhet är en god gärning. Men att denna verklighets insikt skulle bli förblindad utav spel vore unisont.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xuzkie:

Om människor inte förstått vad våld innebär under så många år så är det inte spel under uppväxt som försummar. Då är det samhället.

Du har dock poäng, ge personer med verklighet och tydlighetens konkret-samhet är en god gärning. Men att denna verklighets insikt skulle bli förblindad utav spel vore unisont.

Jag förstår inte riktigt vad du säger här faktiskt, känns som att du stressat ihop ett inlägg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Jag förstår inte riktigt vad du säger här faktiskt, känns som att du stressat ihop ett inlägg.

'Personer som tyckas overkligheten är verklighet är inte förblindade utav spel. Utan de haver blivit förblindade utav samhället psykiskt vid sådana fall.

Du har rätt med att det är en god gärning av honom att bevisa verkligheten.'


   
SvaraCitera


case closed


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skulle aldrig köpa sådana spel till mina barn, eller svärd/låtsasvapen heller för den delen.
Att ge efter för "men alla andra får ju" är ju bara allmänt kasst föräldraskap. Förklara ist för dem att alla föräldrar har olika åsikter och föräldraskap och att man inte alls måste ha/göra allt som alla andra gör. Eller bara "aha skulle du kasta dig utför ett stup om alla andra gjorde det?".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan inflika med att mina föräldrar var stenhårda på den fronten när jag växte upp, ej tillät mig att spela GTA, det bidrog till att jag tog ut min ilska på annat irl istället. 

Tror ej att spel formar en människa på det viset, men kan antagligen ge inspiration, men tror detta kräver någon form av personlighetsstörning först.

Se på den där norrmannen som begick massmorden på utöya (glömt vad han heter), vill minnas att han lirade call of duty som fan, inte fan var spelet orsaken liksom. 


   
SvaraCitera