Aviseringar
Rensa alla

Vakt nekar två feta kvinnor att åka rutchbana


Ice:

Det är tillverkaren av vattenrutschkanan som har bestämt maxvikten, baserad efter tester som dom gjort. Jag skulle kunna utveckla detta mer....

Ja vågar vore bra att ha, ingen kan ju veta exakt hur mycket någon väger med att döma med ögonen.

Jag tror fortfarande att tillverkarens tester visar att den håller för mer, men att 150 kg är det officiella för att slippa tråkigheter senare. Vore ju drygt om en båt med totalvikten 155 kg gjorde att någon föll långt och skadade sig. Du förstår mitt resonemang, är jag rätt säker på. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ice: Dom kommer gå vidare och anmäla detta till DO!

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=5592074

Låter ungefär lika vettigt som om en lastbilschaufför gör en anmälan till diskrimineringsombudsmannen för att vederbörandes fordon är för högt för att passa under en bro.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men de kunde väl åka ensamma. Vissa karuseller får man inte åka om man är för kort, och vissa attraktioner får man inte åka om man är för fet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten: Men de kunde väl åka ensamma. Vissa karuseller får man inte åka om man är för kort, och vissa attraktioner får man inte åka om man är för fet.

Glöm inte långa och smala!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen: grönan har mätstickor

Har inte varit på grönan. Vad är dessa mätstickor?


   
SvaraCitera
Ice
 Ice

elverpigen:

Jag tror fortfarande att tillverkarens tester visar att den håller för mer, men att 150 kg är det officiella för att slippa tråkigheter senare. Vore ju drygt om en båt med totalvikten 155 kg gjorde att någon föll långt och skadade sig. Du förstår mitt resonemang, är jag rätt säker på. 

Japp så är det att ska klara mer vikt i tester, då får tillverkaren en säkerhetsmarginal så dom slipper bli stämda om en olycka skulle inträffa. Då läggs ansvaret på personal på bad/nöjesfält om inte säkerhetsföreskrifter skulle följas.


   
SvaraCitera
Ice
 Ice

Xisco: Har DO ens tagit på sig fall angående vikt förut?

Har aldrig hört talas om nåt fall, tror inte de förekommit.


   
SvaraCitera

under förutsättning att det är en risk att personer som väger mer än en viss vikt åker tycker jag att det inte är konstigt att de blir nekade. 

Det är väl inte konstigare än att en person som är för kort inte får åka då det medför en säkerhetsrisk.

Sen kan jag erkänna att jag inte läst den specifika artikeln då jag systematiskt flyr länkar till aftonbladet och expressen som pesten.


   
SvaraCitera

turtle:

Har inte varit på grönan. Vad är dessa mätstickor?

Vissa attraktioner måste du befinna dig inom ett visst längdspann för att få åka, så du inte ramlar ur eller inte får plats i säkerhetsselarna, eller vad man ska kalla det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

Vissa attraktioner måste du befinna dig inom ett visst längdspann för att få åka, så du inte ramlar ur eller inte får plats i säkerhetsselarna, eller vad man ska kalla det

Jaha, du menar dom! Det vet jag ju vad det är Rodnar


   
SvaraCitera