Aviseringar
Rensa alla

Val 2011


Ämnesstartare

Ensamvargen:

Nej, för den enda sanna demokraten är anarkist.

???

Ett parti som anser sin egna ideologi vara viktigare än majoritetens vilja är odemokratiskt.

Tror inte ett dugg på anarkism.
Det är en fin tanke och det låter gulligt men jag är ganska övertygad om att vi behöver en ledning, en ledare.

Ett exempel är att läraren i klassen går ut från rummet och vips så är alla ungar igång och börjar leka och hoppa runt o grejer.


   
SvaraCitera

sthlm1994:

en ledare.

Det där låter ju demokratiskt och fint. [confused]

sthlm1994:

Ett exempel är att läraren i klassen går ut från rummet och vips så är alla ungar igång och börjar leka och hoppa runt o grejer.

Ja, det är för att dom är barn. Barn ska leka. [confused]

sthlm1994:

Ett parti som anser sin egna ideologi vara viktigare än majoritetens vilja är odemokratiskt.

Kan för alsing dar inte tro att dom värde sätter sin ideologi så mycket, möjligtvis kan dom följa den även om majoriteten inte tycker dom ska göra det, grejen med demokrati är ju att dom inte har någon makt då. [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Det där låter ju demokratiskt och fint.

Naturligtvis menar jag en ledare och en regering majoriteten av svenska befolkningen varit delaktiga med att rösta fram.

Ensamvargen:

Ja, det är för att dom är barn. Barn ska leka.

Sant, men 100% av Sveriges befolkning är inte engangerade nog för att leda landet tillsammans, men ja oja, anarkism är en fin tanke.

Ensamvargen:

Kan för alsing dar inte tro att dom värde sätter sin ideologi så mycket, möjligtvis kan dom följa den även om majoriteten inte tycker dom ska göra det, grejen med demokrati är ju att dom inte har någon makt då.

?? Det var det de gjorde/gör har ingen aning kanske Ohly ändrat sig lite grann.

Men när ett parti hellre vill ha förtryck och en odemokratisk ledning för att få fram vad en liten grupp tycker är rätt och ställer oliktänkande utanför, det är ju inte demokratiskt, och jo klart de har makt även med demokrati.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sthlm1994:

Sverigedemokraterna (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vem av oss ska utse mannen/kvinnan som åker till andra länder och diplomatiserar, i ett anarkistiskt samhälle?


   
SvaraCitera

S, MP eller V [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad har Sverigedemokraterna för inställning till Nationaldemokraterna?

Nationaldemokraterna har en tröja med texten "homofob" på deras hemsida:D

Lite läskigt


   
SvaraCitera

blankt, varför delta i charaden liksom? Vårt land är sålt och köpt för länge sedan ändå så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

blankt, varför delta i charaden liksom? Vårt land är sålt och köpt för länge sedan ändå så.

Det kan alltid bli bättre precis som att det alltid kan bli sämre.


   
SvaraCitera

sthlm1994:

Naturligtvis menar jag en ledare och en regering majoriteten av svenska befolkningen varit delaktiga med att rösta fram.

Precis som det är nu, med andra ord. Men jag tror att folket som allmänhet ska ha mer att säga till om istället för att vi bara ska rösta fram våra representanter till riksdagen.

sthlm1994:

Men när ett parti hellre vill ha förtryck och en odemokratisk ledning för att få fram vad en liten grupp tycker är rätt och ställer oliktänkande utanför, det är ju inte demokratiskt, och jo klart de har makt även med demokrati.

Var skriver vänsterpartiet i dagens läge att dom vill ha förtryck och odemokrati? Tycker du ska komma med källor om du ska påstå att ett parti inte klarar att respektera oliktänkande.

Och anledningen till att dom har makt är? Att folk håller med dom kanske?


   
SvaraCitera

sthlm1994:

Det kan alltid bli bättre precis som att det alltid kan bli sämre.

Vem vill jag se som statsminister? den från det röda blocket som är för EU, Euro, friskolor, privatiseringar, närmare band med NATO och massövervakning eller kanske han den från det blå blocket som är för EU, Euro, friskolor, privatiseringar, närmare band med NATO och massövervakning. Om man röstar sanktionerar man bara hela parodin och ger den trovärdighet, dom säger: "om du inte röstar så här du ingen rätt till åsikt så det så!" när det i själva verket är tvärtom, om man stöder dessa as genom att rösta så ger man dom trovärdighet å borde då inte ha någon rätt att yttra sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

om du inte röstar så här du ingen rätt till åsikt så det så!

Tycker du alltid ska ha rätt till åsikt:)

Men om du nu tycker alla partier är skit tycker jag du ska överväga att skapa ett eget [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Men jag tror att folket som allmänhet ska ha mer att säga till om istället för att vi bara ska rösta fram våra representanter till riksdagen.

Men hur fan hade du tänkt att det skulle fungera?

Ska vi rösta om allt?
Ska alla få skicka in varsitt brev där vi tycker och tänker kring allt som har med politik att göra?

Nej, det finns ingen logisk lösning på det du beskriver - därför ser det politiska systemet ut som det gör idag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Precis som det är nu, med andra ord. Men jag tror att folket som allmänhet ska ha mer att säga till om istället för att vi bara ska rösta fram våra representanter till riksdagen.

Jag trodde du var anarkist.

Ensamvargen:

Var skriver vänsterpartiet i dagens läge att dom vill ha förtryck och odemokrati? Tycker du ska komma med källor om du ska påstå att ett parti inte klarar att respektera oliktänkande.

det gör jag inte, men Lars Ohly påpekade att han hellre skulle velat leva i Fidel Castros samhälle än Usa.

Usa är demokrati och det är inte Cuba, det jag menar är att folkets intressen ska alltid gå i första hand, jag skulle inte velat leva i ett samhälle där en person styrde efter mitt intresse men trotsade de andras, Ohly va djupt ifrågasatt och det jag menar är att demokratin ska alltid gå i första hand, instämmer du inte?


   
SvaraCitera

sthlm1994:

Miljöpartiet (Du röstade på detta alternativ)

[bigsmile]


   
SvaraCitera