Aviseringar
Rensa alla

Val inför gymnasium! Hjälp! Många saker jag vill gå på samtidigt.


Ämnesstartare

Hej! [cute]

Jag är klassens största plugghäst, samtidigt som jag är otålig och aldrig har lust att gå till skolan. Nu går jag nian och har inte fått reda på terminens betyg änn. [cry]

Jag hade ett mål i åttan. Alla VG i betyg.

Mitt resultat blev: 3 MVG, 1 G (Syslöjd), VG resten... [sad]

MVG fick jag i Musik , Geografi och Tyska.

Samanlagt 240p. De näst högsta i klassen är typ 160 haha. [party][censur]

Så nu ska vi fundera på gymnasium och jag har funderat på dessa, i ordning:

IT - Datorteknik
Elprogramet - Datorteknik
Naturvetenskapsprogramet - Naturvetenskapsprogramet
Samhälle - Språk
Hantverksprogramet - Frisör

Vad jag är bra på.. hmm.
Jag kan fyra språk utantill: Tyska, Arabiska, Engelska och Svenska.
Det vore en dröm o lära sig japanska. Men det finns väl inte direkt något gymnasium eller så där man kan få resa utomlands och lära sig språk då kostnadsfritt som alla andra normala gymnasium eller? [ops] Det är nog den största frågan jag har här i denna tråden. [tard]

Sen är jag sjukt bra på datorer... Programera, Reparera.. Ja allt möjligt. Photoshop och Sony vegas är ett plus för mig, gillar att greja med filformat på video filer eller kanske greja med photoshop.
Därför är det mest troligt att jag går IT Datorteknik.. [tard]

Naturvetenskap skulle jag kunna gå för jag kan också tänka mig bli doktor eller vårdcentralpersonal eller whatever. Även tandläkare hade varit najs.

Hantverk kan vi lägga åt sidan då jag hade tagit de sist av allt. Har aldrig klippt men är väldigt intresserad av att styla hår o sånnt. [cool]

Jag undrar vilket val hade varit klokast och ta och vilket tjänar man bäst på när man får fast jobb, vilka av valen slipper man plugga vidare på och kan få jobb snabbare osv. Liksom alla vet att man får bra lön som doktor eller så, har hört c.a 40 000kr vid fast jobb. [rolleyes]

Ha det bra! Hoppas någon hjälper mig lite för jag är sjukt förvirrad. Så mkt som jag funderar på att välja . [tard][censur]


   
Citera

öh?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har redigerat mitt inlägg nu och lagt till lite grejjer 🙂


   
SvaraCitera

Jaha?


   
SvaraCitera

vet du ungefär vad du vill göra i framtiden? ngt du är speciellt intresserad av? tänk på att fixa behörighetskraven til ldet du vill in på eller kan tänka dig att du vill in på senare. men ofta behöver man inte bry sig om det för i stort sett alla linjer ger nbehöighet till det mesta. det är ifall du vill läsa till ngt inom biologi, medicin, fysik, kemo etc. som du ofta behöver ha läst vissa kurser och då är det nv som gäller :]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har uppdaterat mitt inlägg läs igen [bigcheers] såg inte att man kunde editera inlägg 😛


   
SvaraCitera

iTACHiiSAN:

De näst högsta i klassen är typ 160 haha. [party][censur]

vad är dte för jävla tattarskola du går på egentligen[shake]


   
SvaraCitera

passaro:

Jaha?

åh jag hatar din nya bild, mår ännu mer illa nu[cry]


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

åh jag hatar din nya bild, mår ännu mer illa nu[cry]

[bigsmile]
hoppades på att någon skulle störa sig 😛


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

vad är dte för jävla tattarskola du går på egentligen

Verkligheten ser dessvärre ut så där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du de får du fråga skåningarna. Hahha skojar, men en helt vanlig skola, nybyggd 2008 med 80% invandrare. Jag är en av dom. 😛

Dock den ända med egenskaper och vilja att studera och bli något stort.

[ops][tard]

Edit: Den enda som går i vanlig SV och som kommer få troligtvis MVG i det enligt omdömerna. [bigcheers]

Tillbaka till temat. Jag behöver hjälp, snarast! Måste ju gå på öppethus och sånnt.. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att läsa språk på gymnasiet ger ganska lite. Faktiskt. Jag lovar dig. Inte värt att försöka…

Om du tycker om att programmera och meka med datorer låter det som om det är det programmet du kommer ha mest nöje med. Man kan få många jobb och det finns en hel del saker man kan läsa efteråt (eftersom du kommer läsa matte och teknik).


   
SvaraCitera

Ricochet:

Verkligheten ser dessvärre ut så där.

när jag gick ur högstadiet låg snittet i värmland på 206 poäng, i min klass var vi åtminstone två stycken med 310 poäng, så nja, inte riktigt.

passaro:

[bigsmile]
hoppades på att någon skulle störa sig 😛

[cry]
hatar bert, särskilt efter att en av mina huskamrater satte upp en bild av honom i köket där han badar i mjölk[sad]


   
SvaraCitera
Issen

Gymnasiet i allmänhet ger inte så mycket när det kommer till specifika inriktningar, majoriteten av tiden kommer fortfarande gå åt vanliga ämnen som svenska, matte, engelska, naturämnen osv osv... se till att välja nåt som helt enkelt är roligt eller en väldigt bra skola.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

när jag gick ur högstadiet låg snittet i värmland på 206 poäng, i min klass var vi åtminstone två stycken med 310 poäng, så nja, inte riktigt.

Okej, normen i min skola var att skolka från lektionerna och få så låga betyg som möjligt. Det var först i nian jag lyckades samla koncentrationen för högre än G. Jag låg på 215 poäng och var därmed näst bäst i klassen. Om jag minns rätt låg klassnittet på 140 poäng.


   
SvaraCitera