Aviseringar
Rensa alla

Val inför gymnasium! Hjälp! Många saker jag vill gå på samtidigt.


Issen:

Gymnasiet i allmänhet ger inte så mycket när det kommer till specifika inriktningar, majoriteten av tiden kommer fortfarande gå åt vanliga ämnen som svenska, matte, engelska, naturämnen osv

om man verkligen riktar in sig på något tror jag det kan göra det. jag har tex både inrikt. och profil ekonomi vilket gör att jag läser massa ekonomiska kurser redan i 1an och det känns verkligen som att man lär sig mkt mer än andra som läser svenska, matte, engelska etc. i 1an. sedan kommer man ju läsa ännu mer ekonomi i 2an och 3an så jag tror man kommer ha med sig en hel del efteråt. dock går jag ju också på en skola som anses vara bra osv. så kort sagt, är väl kanske undantaget men rent allmänt är det säkert så att gymnasiet inte ger så mkt. -om man inte verkligen riktar in sig på ngt-


   
SvaraCitera

iTACHiiSAN:

De näst högsta i klassen är typ 160 haha.

[bigcheers]

Sam skulle jag lätt ta.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

hatar bert, särskilt efter att en av mina huskamrater satte upp en bild av honom i köket där han badar i mjölk[sad]

[bigsmile]


   
SvaraCitera
Issen

soimpolite:

om man verkligen riktar in sig på något tror jag det kan göra det

Asså till viss del är de klart de har betydelse, men man kan alltid byta bana med ganska få komplement, och så att jämföra Gymnasium med Universitet... de liksom... är så sanslöst stor skillnad.


   
SvaraCitera

iTACHiiSAN:

Jag kan fyra språk utantill: Tyska, Arabiska, Engelska och Svenska.

utantill = flytande? -skeptisk-

iTACHiiSAN:

Naturvetenskap skulle jag kunna gå för jag kan också tänka mig bli doktor

ska du bli doktor är det ett måste. men du kan ju bli vårdpersonal annars om du inte läser nv.

sedan kan du alltid läsa naturvetenskpalig basår btw. men då hamnar man i annan kvotgrupp osv.

iTACHiiSAN:

vilka av valen slipper man plugga vidare på och kan få jobb snabbare osv.

de praktiska brukar det väl vara. teoretiska linjer brukar man oftast få plugga vidare för att ha en chans.

verkar som att du borde välja datorteknik då du är intresserad av det. gillar man det man gör är chansen större att man får högre betyg och med höga betyg är alltid bra och ger dig goda förutsättningar att bli ngt som inte har med teknik att göra också

Issen:

jämföra Gymnasium med Universitet... de liksom... är så sanslöst stor skillnad.

om du menar att jag indikerade motsatsen så uppfattade du fel :p

Issen:

Asså till viss del är de klart de har betydelse, men man kan alltid byta bana med ganska få komplemen

ah ^^ kan nog vara rätt förvirrande för en hel del med alla praktiska linjer. det bästa är verkligen att fixa en sån ansökningskatalog med alla universitet och linjer i sverige. se behörighetskraven, kolla över kursplaner på gymnasielinjer och inse att man kan läsa i stort sett vad som helst och bli vad som helst


   
SvaraCitera

Ricochet:

Om jag minns rätt låg klassnittet på 140 poäng.

illa i så fall, jag som tyckte att min klass mest bestod av tattare..
fast det gjorde den ju iofs![party]
har ingen aning om vad klassnittet låg på, men jag skulle gissa att det är svårt att bara gissa sig till det där med tanke på att det är svårt att veta vad majoriteten egentligen har för betyg.


   
SvaraCitera

bli sjöman vi har bra lön [rolleyes]


   
SvaraCitera
Issen

soimpolite:

kolla över kursplaner på gymnasielinjer och inse att man kan läsa i stort sett vad som helst och bli vad som helst

Just så, därför man ska välja en inriktning man helt enkelt tycker är rolig för de valet man gör på gymnasiet betyder väldigt väldigt lite om man ändrar sig.


   
SvaraCitera

låter fan bra ju


   
SvaraCitera

iTACHiiSAN:

Samanlagt 240p. De näst högsta i klassen är typ 160 haha

Vadfan går du i för obs-klass?


   
SvaraCitera

iTACHiiSAN:

Naturvetenskapsprogramet - Naturvetenskapsprogramet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iTACHiiSAN:

De näst högsta i klassen är typ 160 haha. [party][censur]

[confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

iTACHiiSAN: Jag kan fyra språk utantill: Tyska, Arabiska, Engelska och Svenska.
utantill = flytande? -skeptisk-

Ja, flytande. Lika bra som svenska.

Men vad kan man bli om man är språkbegåvad? Tolk. Skulle inte varit de roligaste...

[tard] Men då får de nog bli datorteknik [tard][tard][tard][tard]

Men kan man ändå bli något annat också utan att plugga vidare ifall jag typ vill jobba på vårdcentral och haft bra betyg i NO, fast jag gått dator teknik? [tard][tard][tard][tard]


   
SvaraCitera

iTACHiiSAN:

Men vad kan man bli om man är språkbegåvad?

Hur länge har du läst tyska? Jag är svårt att tro att du kan ha lärt dig flytande efter bara högstadielektioner, jag är själv språkbegåvad och jag har själv inte kunnat lära mig spanska flytande genom den vägen.

iTACHiiSAN:

Men kan man ändå bli något annat också utan att plugga vidare ifall jag typ vill jobba på vårdcentral och haft bra betyg i NO, fast jag gått dator teknik?

Är du intresserad av datorer och natur, då finns alltid natur med inriktning matematik och datavetenskap.


   
SvaraCitera

iTACHiiSAN:

Ja, flytande. Lika bra som svenska.

du växte upp 4språkig? knappast

iTACHiiSAN:

Men kan man ändå bli något annat också utan att plugga vidare ifall jag typ vill jobba på vårdcentral och haft bra betyg i NO, fast jag gått dator teknik?

tror du måste gå OP då eller 1-2 år på ngn sjuksköterskeskola


   
SvaraCitera