Aviseringar
Rensa alla

Val 2018


Ämnesstartare

Jag har fyllt 18 och ska alltså för första gången rösta i årets riksdagsval. Jag är egentligen miljöpartist och vill rösta på dem i årets val då miljöfrågan är mycket viktig för mig, det känns som om det bara är mp som tar frågan på allvar (iallafall som jag upplever det). Det som jag grubblar över är om det blir en bortkastad röst i och med att mätningarna inte ser så bra ut för mp. Jag är bokstavligt talat rädd för att SD ska vinna valet och funderar då över om jag istället ska rösta på Socialdemokraterna som är ett av de större partierna. De lär ju ha större chans att vinna över SD. Hur tänker ni? Skulle ni röstat som ni ville eller skulle ni rösta ”taktiskt”?


   
Citera
Ämnesetiketter

Var är spy-smileyn när man behöver den?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:
Var är spy-smileyn när man behöver den?

Vad menar du?


   
SvaraCitera
Listus

Tickstart:
Var är spy-smileyn när man behöver den?

Ja den där kommentaren hjälper ju inte kan jag ju tycka, passar inte hennes fråga dig strunta i att svara. 

Sen till dig Majsen tycker jag du ska följa din magkänsla, tycker du resonerar bra, så följ din inre känsla för det är ändå du som ska välja 🙂


   
SvaraCitera

Rösta vad du vill. 


   
SvaraCitera
evene

Jag personligen hade nog hellre röstat miljöpartiet istället för Socialdemokraterna. Och du ska aldrig tänka att det på något sätt kan bli en bortkastad röst. Oavsett om miljöpartiet åker ut ur riksdagen eller inte så har du ändå bidragit till att SD inte vinner. Sen så hade jag hellre röstat på det parti som matchar mig bäst istället för att rösta taktiskt. Miljöpartiet är också ett rätt litet parti som jag kan tycka förtjänar lite fler platser i Riksdagen


   
SvaraCitera
major

Majsen123: De lär ju ha större chans att vinna över SD. Hur tänker ni? Skulle ni röstat som ni ville eller skulle ni rösta ”taktiskt”?

Det är inte ett enskilt parti som kan vinna. Att rösta på V sätter press på S att samarbeta med dem istället för med L och C.

Förresten, om du är oroad över miljön: https://www.expressen.se/nyheter/klimat/naturskyddsforeningen-vanstern-bast-for-miljon/


   
SvaraCitera

Miljöpartiet skiter fullständigt i miljön och har blivit ett tramsparti tyvärr 


   
SvaraCitera

V och MP är rimliga alternativ ifall man tycker ålfisket och elcyklar är vår tids stora miljöfrågor. Är man mer oroad över global uppvärmning gör man bäst i att rösta på annat. 


   
SvaraCitera

Tickstart:
Var är spy-smileyn när man behöver den?

Förvånad (spya). Med lite fantasi så kan man lösa det mesta! Blink


   
SvaraCitera

Om man bryr sig om miljön ska man 1. Soppsortera. 2. Flyga mindre, eventuellt övertala sina föräldrar att flyga mindre och kortare sträckor. 4. Ta tåget framför flyg om det är möjligt. Angående att rösta på parti med bäst miljöpolitik Ska man: 1. Ta reda på vilket parti som driver bäst miljöpolitik.  2. Rösta på det parti som driver bäst miljöpolitik.
Man måste ta ett eget personligt ansvar, vill man att det även skall tas mer ansvar nationellt så ska man rösta på ett parti som driver miljöfrågan nationellt och internationellt. Även om man tror att Miljöpartiet är det bästa partiet är bäst för miljön har man stirrat sig blind på partinamnet. Jag kan dela med mig av videor och artiklar om varför MP:s miljöpolitik inte är den som är bäst för Sverige eller världen.

Ett litet exempel på MP:s förre partiledare: https://nyheter24.se/nyheter/politik/797434-1-9-pinsamma-tillfallen-da-asa-romson-tappat-det-fullstandigt
Angående miljö: 4. Målade båten med giftig färg

Miljöpartiets ungdomsförbunds ordförande:

Hanna Lidströms dubbelmoral angående att bry sig om miljön som är så himla svårt, enligt henne. Nu ljuger han som ställer frågan om att ''Isabella (Lövin) lever som hon lär'' vilket inte alls är sant, då hon flugit för 1.5 miljoner kronor denna mandatperiod, det kan du läsa mer om nedan. Och alla andra ska bry sig men inte du Hanna? Detta är ytterligare anledning till varför man inte ska rösta på MP, inte ens deras företrädare klarar av att själva ta steget att göra sitt för miljön.

Isabella Lövin, nuvarande språkrör för MP flyger för 1.5 miljoner kronor: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1Amy4/notan-for-lovins-flygresor--halv-miljon-mer-an-statsministern

Vill du ha mer? Jag hoppas att du, som älskar miljön tar en funderare på hur bra Miljöpartiet faktiskt är för miljön. Bryr man sig verkligen om miljön då tar man klimat- och miljöansvar.


   
SvaraCitera

Majsen123: Jag är bokstavligt talat rädd för att SD ska vinna valet

Det är högst sannolikt att SD blir störst, ja - men det är inte säkert att Åsnesson kommer att släppas fram som statsminister. Håller Kristersson och Lööf vad dom lovar finns flera möjliga scenarion - varav ett är att han lär vara i samma situation som Löfven varit i fyra år - Kristersson och M får styra - men med röd eller rödgrön budget. Eller som det också beskrivits: "Kristersson sitter på förarplatsen och kör, men Åkesson sitter i baksätet och styr". Något liknande kommer det att vara om vi ska ha blockpolitik och inget sammarbete över blocken. 

Majsen123: Jag är egentligen miljöpartist och vill rösta på dem i årets val då miljöfrågan är mycket viktig för mig, det känns som om det bara är mp som tar frågan på allvar (iallafall som jag upplever det).

Några saker här - vad jag förstått är taktikröstning på just MP eller KD (beroende på vilket block man vill ska vara störst) inte ovanligt - för att dessa ska klara 4-procentsspärren och kunna hjälpa respektive block.

Vänsterpartiet har av världsnatufonden utsetts ha bäst miljöpolitik.

Titta på partierna du funderar på att rösta på, låt dig inte påverkas för mycket av personer som exempelvis Trevlig-Snubbe som presenterar skandaler, för skandaler och hyckleri - såväl aktuella som icke-aktuella kan presenteras för... ja, alla partier faktiskt. 

Ska du lyssna på personers argument så är det bästa du kan göra är att vara källkritisk. Hur pålitlig är källan? Hur aktuellt är det? Står partiet för det eller tar man avstånd från det? Etc etc. Det är tack vare att många inte kan vara just källkrtiska som exempelvis SD men även extremistpartier som NMR och AFS går framåt.

Majsen123: Skulle ni röstat som ni ville eller skulle ni rösta ”taktiskt”?

Eftersom S nu känns alldeles för höger för att passa mig i smaken så röstade jag på V (kommun, landsting och riksdag) - och om du funderar på S så ta en titt på V också.

S och MP står ganska långt ifrån varandra vad gäller miljö och samtidigt som V prisats för bäst miljöpolitik har MP fått kritik för att dom hämmas av S, så om det är MP och deras miljöfrågor du brinner bäst för borde du vara helt säker på om du verkligen vill rösta på S eller om du ska hålla dig till MP för att deras frågor är viktigast för dig - eller om du ska överväga ett annat parti för dess milöpolitik. Röstar du på S är sannolikheten stor att du till stor del röstar emot MP - ha det i åtanke så att du inte ångrar dig i efterhand.

Och en del av detta tycker jag att alla osäkra ska ta till sig av - källkritiken, tänka på vad man röstar för och röstar emot, titta på lika på det man funderar på för att se om tycker att deras politik är bättre och inte låta sig påverkas för mycket av andra personers åsikter. Rösta med egen hjärna och eget hjärta, inte med andras.

Hjärta


   
SvaraCitera

Trevlig-Snubbe: 1. Soppsortera

Rodnar förklara


   
SvaraCitera

Eftersom Sveriges elproduktion i stort sett är klimatneutral och då vi har världens högsta koldioxidskatt. Så kommer inga nationella satsningar på klimatet ha någon effekt alls. 

Bryr man sig om klimatet så är det första man bör inse att det inte spelar ett skit vad du röstar på. Eftersom inget parti kommer ha någon som helst inverkan på globala utsläpp.
Vill man däremot rösta på nåt som är lite sämre än andra så bör man hålla sig till Moderaterna och till viss del Sverigedemokraterna. Det är dessa som är beredda att satsa mest på det högst oklara begreppet "internationella klimatsatsningar". Som trots den sjuka oklarheten kring vilka projekt pengarna faktiskt ska gå till ändå måste anses vara det enda rimliga om det är effekt på klimatet man söker.

Vill man hellre rösta på partier som tar folks pengar och bränner upp dem. Så är en röst på V och MP ett bra val. Där hittar man elcykelpremier, flygskatt å annat snällt och gott.
Inget som har någon som helst effekt på globala utsläpp. Men man har iallafall slösat massa pengar på "miljön" och kan därmed sova gott. 


   
SvaraCitera

MP borde googla begreppet "diminishing returns" i avseende på deras klimatförslag och prioriteringar.


   
SvaraCitera