Aviseringar
Rensa alla

VÅLD IDIOTER


Ämnesstartare

Våld – icke-våld
Finns det tillfälle då det är moraliskt försvarbart att bruka våld? Försök att ställa upp några etiska riktlinjer för när det är motiverat. Vad innebär icke-våld och i vilka fall skulle detta kunna ersätta våld? Vilket är mest effektivt?


   
Citera

Juaniie:

Finns det tillfälle då det är moraliskt försvarbart att bruka våld?

självförsvar


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

självförsvar


   
SvaraCitera

Juaniie:

Finns det tillfälle då det är moraliskt försvarbart att bruka våld?

Självförsvar, hämnd, hatbrott & stila för brudar.


   
SvaraCitera

självlförsvar och för coolheten och imagen


   
SvaraCitera

Inte ens när Hitler härjar.


   
SvaraCitera

Juaniie:

Finns det tillfälle då det är moraliskt försvarbart att bruka våld?

Självförsvar samt idrottssammanhang.


   
SvaraCitera

Slår någon någon som inte kan slå tillbaka så är det okej för mig att slå den personen. Tex någon som slår ett djur då får jag klippa till han eller henne.


   
SvaraCitera

Och självförsvar.


   
SvaraCitera

Budolicious:

samt idrottssammanhang.

hur kunde jag glömma..?[n]


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

hur kunde jag glömma..?[n]

Tänkte inte längre än näsan räckte? [blush]


   
SvaraCitera

Jag tror det vore mer relevant att definiera självförsvar. Vad är självförsvar - är det självförsvar att göra motstånd när staten stiftar regler man motsätter sig, är det självförsvar att slå någon som förolämpar en, är det självförsvar att befria minkar? Om man anser att minkarna förtrycks, utnyttjas och att det är fel och gör motstånd så kan man mycket väl räkna det som självförsvar. Självförsvar är hursomhelst inte strikt baserat på en själv - utan även på att hjälpa andra som blir skadade.


   
SvaraCitera

Naturligtvis är en god revolution alltid nödvändig då och då.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Självförsvar är hursomhelst inte strikt baserat på en själv - utan även på att hjälpa andra som blir skadade.

Jag har dock alltid fått lära mig att självförsvar är när man skyddar sig själv; "SJÄLVförsvar"
man kan försvara någon/något annan(annat, men inte "självförsvara" någon annan/annat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Jag tror det vore mer relevant att definiera självförsvar. Vad är självförsvar - är det självförsvar att göra motstånd när staten stiftar regler man motsätter sig, är det självförsvar att slå någon som förolämpar en, är det självförsvar att befria minkar?

älskar dig den ända människan på denna hemsida som kunde svara ordentligt
[love]


   
SvaraCitera