Aviseringar
Rensa alla

Våldtäkt


Ämnesstartare

isola:

Du kan lättare relatera till någonting om det ligger nära dig själv.

Andra kvinnor har eventuellt lättare att relatera till hotbilden, men inte att utsättas för brottet.


   
SvaraCitera

amsi:

bra skrivet!

man tackar och bockar!

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Nachac:

Så om det var vanligare att, säg rödhåriga, blev våldtagna skulle andra rödhåriga ha lättare för att sätta sig in i situationen?

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Kvinnor ses generellt av människor som fysiskt och psykiskt svagare än män,

Fast kvinnor är ju generellt fysiskt svagare än män. Detta + att jag älskar kvinnor generellt också är de främsta anledningarna till att jag mycket hellre slår en man än en kvinna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Gör vi i själva verket våldtäktsoffren en otjänst när vi blåser upp tyngden av detta brott?

Ja. Varför? För att en grund till varför offret känner som den gör, är för att samhället syn på våldtäkt är sådan. Den psykiska skadan blir en naturlig följd av hur man "bör" reagera i samband med att ha blivit utsatt.

Alla skulle väl egentligen tjäna på att leva efter en moral där man begreppet 'kränkning' inte existerar för att man skulle anse att det inte finns någon handling som är kränkande. Att ta en kvinna på brösten utan medgivande eller att t.ex tafsa på små pojkar skulle inte vara ett problem - varför? För att individen inte skulle bli påverkad på det sättet som den blir idag, då den inte hade haft samma syn på vad som är 'fel' att göra. Ingen psykisk skada. Dels också för att kollektivet hade uppmuntrat annan typ av reaktion pga andra synsätt än dagens osv.

Säger inte att det är något jag stöder, men tycker det är en intressant tanke. Varför lever i efter en moral som gör oss illa?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beror väl på grovheten av våldtäkt och grovheten av misshandel osv..

Fattar inte varför man måste jämföra vad som är värre dock... hur den som blir utsatt reagerar på de olika sakerna äl väl individuellt[shake]

Tycker inte ni borde göra det här till en man vs kvinna grej heller. Visst kvinnor löper större risk att bli våldtagna men det är inte på nåt sätt mindre synd om en man som blir våldtagen än en kvinna som blir våldtagen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag håller med dig om att det är en svår fråga och jag tänker ungefär som dig.


   
SvaraCitera

Zodd:

Fast kvinnor är ju generellt fysiskt svagare än män. Detta + att jag älskar kvinnor generellt också är de främsta anledningarna till att jag mycket hellre slår en man än en kvinna.

Jag har aldrig påstått att inte kvinnor generellt är fysiskt svagare än män.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Jag har aldrig påstått att inte kvinnor generellt är fysiskt svagare än män.

Lät dock som det eftersom du skrev ses.


   
SvaraCitera

Zodd:

Lät dock som det eftersom du skrev ses.

ok.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

psyket hålls inte i schack ifall man blir våldtaget, det är vad jag antar... likaså andra saker så som att man ser ett mord när man är väldigt ung... osvosovsovos


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man får ju verkligen bekräftat hur pass försvarslös och utsatt man är som människa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förutsatt att de fysiska skadorna inte skiljer sig åt så tror jag att våldtäktsoffret riskerar att i högre grad (än någon som utsatts för misshandel som inte innefattar någon sexuell akt) drabbas av psykiska problem och därför betraktas det som värre. Sex är för de allra flesta något man inte har med vem som helst och att utsättas för något så pass intimt, mot sin vilja, sätter antagligen sina spår.

Jag anser dock inte att våldtäkten i sig är mycket värre än annan misshandel, utan det är de problem som eventuellt uppstår efter som kan vara värre.


   
SvaraCitera
mynona

Du menar den synen att ett våldtäktsoffer är "skadad för livet", "hennes liv blir aldrig mer detsamma" och "hela hennes liv är förstört"?

Den här attityden kommer ju ur den gamla sexualmoralen: förr ansågs ju en kvinna som haft sex med någon annan än den hon var gift med som kasserad. Då var hon verkligen "skadad för livet", och hennes liv blev verkligen förstört.

Inte så konstigt att den där synen har hängt kvar.

Det är dåligt av två skäl:

1. Det hjälper inte offret att återhämta sig om hn från alla håll får höra att det är meningen att livet ska vara förstört för alltid. Hn ska inte behöva ägna resten av livet åt att sörja utan få återhämta sig och sedan få bli kåt utan att anklagas för att ha ljugit.

2. Om våldtäkten blåses upp så att i princip endast ett monster kan begå det, så blir inte många våldtäktsoffer trodda då de pekar ut förövaren, för de flesta förövare är inte monster, utan vanliga killar med vänner, som vet att de inte är monster, och som föredrar att tro på att de är falskt anklagade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Blir ett brott mer traumatiskt för offret om gärningspersonen njuter?

Jag ser inåt mot mig själv när jag bedömer sånt. Om jag vet att någon mådde dåligt och uttryckte det i misshandel är det lättare för mig att acceptera det än om någon gör det för att denne njuter av det, d.v.s. har sadism som preferens.

Nachac:

Absolut, men frågan var varför våldtäkt kan leda till detta, och om det är våldtäkten i sig som är orsaken, eller samhällets inställning till våldtäkter.

Jag tror att kränkningen i sig är avskyvärd vare sig det fanns två människor kvar på jorden och den ene kränkte den andre eller om det skedde i ett samhälle som tycker si och så. Samhällets inställning kan förstärka upplevelsen men frågan är om det bara en parentes i förhållande till vad den drabbade själv upplever som resultat av kränkningen. Som sagt, jag tror inte att kränkningen skulle bli mycket mindre plågsam om det bara fanns två människor kvar på jorden och den ene våldtog den andre.

Nachac:

Känns mest som ett lösryckt påstående.

Svara på dessa frågor. Blir egot starkare eller svagare då man får släppa fri sin sexualitet? Blir det svagare eller starkare om man hämmar sin sexualitet? Blir det svagare eller starkare om någon annan förtrycker en sexuellt?

Nachac:

Man bör behandla människor efter deras faktiska, subjektiva upplevelser och känslor, inte hur man tycker att de borde känna.

Ok, det kan jag hålla med om men jag kan inte se hur en våldtäkt kan upplevas som bra. Det är snarare olika grader av dåligt och smärtsamt vilket ger slutsatsen att våldtäkt är avskyvärt.

isola:

Våra drifter har väl inget med våra egon att göra?

Vår livskraft = vår sexualitet = våra drifter. Vårt själv, vårt psyke och ego är grundat i livskraften = sexualdriften. Det är därför en depression minskar livslusten och sexualdriften och styrkan i självet. Allt är sammankopplat. Det är sexualdriften = livskraften som ligger bakom hela evolutionsprocessen. Vårt ego stärks av ökad sexualdrift och försvagas av mindre sexualdrift. Förgriper man sig sexuellt på någon blir det därför en direkt attack på egot.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag har ej läst igenom inläggen under det första så jag må ej vara så insatt i ditt fulla ställningstagande.

i korthet, då jag ska gå ut om någon minut, så kan jag säga att jag hellre blir misshandlad än våldtagen av den enkla anledning att ofrivilligt sex betyder att något tas ifrån mig, något viktigare än blod. någon har slitit ut mitt alla käresta ur min själ. det som jag sovrat stenhårt för att ge till en värdig och som jag potentiellt i framtiden bara kommer tillåta en viss utvald person att få ta del av.

misshandel är något som ej vidrör min själ på lika sätt, det kommer och krossar mitt yttre, men mitt inre har blivit skyddat, nästintill orört. detta gäller nog endast för våldsbrott av okänd part.

rörligt skrivet och jag kunde inte riktigt berätta det som det abstrakt är inombords.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

kan vara kulturellt betingat, detta med den upplevda kyskheten.


   
SvaraCitera