Aviseringar
Rensa alla

Våldtäkt


Ämnesstartare

Folk som tror våldtäkt är det vidrigaste som finns bör ta sig ett djupdyk ner i nån mexikansk kartells hemmafilmsamling. Alltid nyttigt med en ordentlig reality check.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Panda:
Folk som tror våldtäkt är det vidrigaste som finns bör ta sig ett djupdyk ner i nån mexikansk kartells hemmafilmsamling. Alltid nyttigt med en ordentlig reality check.

och du kanske borde prova bli våldtagen innan du säger nåt sånt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag har ju funderat mkt på om livet fortfarande är värt att leva efter domhär hemska händelserna och även att han gjort inbrott och gått in i mitt hus utan lov.
och jag kommer ofta fram till att jag inte står ut med det och inte orkar mer,


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bitterfnitter:

Att är man minsta lilla normal är det helt självklart att våldtäkt är fruktansvärt fel. 

Jaha, jag håller med dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sjöhest:
Våldtäkt är aldrig okej. Blir arg på den personen som röstat för att det är okej ibland.

jag med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Panda:
Folk som tror våldtäkt är det vidrigaste som finns bör ta sig ett djupdyk ner i nån mexikansk kartells hemmafilmsamling. Alltid nyttigt med en ordentlig reality check.

Ursäkta men vadå "folk som tror"? Du kan ej bestämma över andra personers åsikter om våldtäkt, och att du jämför våldtäkt med det du skrev låter som att du försöker klargöra att våldtäkt inte är så hemskt alls. Tänk på vad du skriver nästa gång, tack.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker inte att det är det värsta som finns för det finns klart värre saker men det är klart vidrigt och rent av ont att utföra en sådan handling. Valde det finns inte så mycket att säga för det finns inte så mycket säga mer än det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag har väldigt svårt för att den som våldtagit bara ska gå fri, och hitta på lama ursäkter, förneka osv..
visst det behöver inte vara så hemskt alla gånger men det är upp till den drabbade hur hårt hon tar det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MarcusKing:
Tycker inte att det är det värsta som finns för det finns klart värre saker men det är klart vidrigt och rent av ont att utföra en sådan handling. Valde det finns inte så mycket att säga för det finns inte så mycket säga mer än det.

Är väl ändå en definitionsfråga? Personligen skulle jag hellre bli mördad än grovt våldtagen. Att vara våldtäktsoffer är troligen det jobbigaste offret att vara, då samhället, rätten, allt vill att man ska lägga skulden på sig själv.


   
SvaraCitera

Känns lite som en ickefråga, inte direkt särskilt många som stöder våldtäkt. Vad som vore mer intressant vore då en diskussion om hur man ska hantera våldtäkter i rättssamhället.

Personligen kan jag tycka att definitionen måste breddas och att man till exempel borde genomföra en lag om samtycke.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bitterfnitter:

Är väl ändå en definitionsfråga? Personligen skulle jag hellre bli mördad än grovt våldtagen. Att vara våldtäktsoffer är troligen det jobbigaste offret att vara, då samhället, rätten, allt vill att man ska lägga skulden på sig själv.

Precis så!


   
SvaraCitera

Bitterfnitter:

Är väl ändå en definitionsfråga? Personligen skulle jag hellre bli mördad än grovt våldtagen. Att vara våldtäktsoffer är troligen det jobbigaste offret att vara, då samhället, rätten, allt vill att man ska lägga skulden på sig själv.

Jag skulle vilja påstå att det knappt är någon som skuldbelägger offret, speciellt inte samhälle och media (även om det finns personer som försöker få det att se ut som det). Däremot har rätten väldigt svårt att faktiskt döma någon för våldtäkt enligt nuvarande lagstiftning, så jag förstår fullständigt om man känner sig orättvist behandlad därifrån. En dålig lag är dock långt ifrån att alla lägger skulden på den som blivit våldtagen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk:

Jag skulle vilja påstå att det knappt är någon som skuldbelägger offret, speciellt inte samhälle och media (även om det finns personer som försöker få det att se ut som det). Däremot har rätten väldigt svårt att faktiskt döma någon för våldtäkt enligt nuvarande lagstiftning, så jag förstår fullständigt om man känner sig orättvist behandlad därifrån. En dålig lag är dock långt ifrån att alla lägger skulden på den som blivit våldtagen.

....man skuldbelägger sig själv för att det är skambelagt. Om dessutom våldtäktsmannen slipper undan dom blir det självhatet bara ännu starkare. 


   
SvaraCitera

Bitterfnitter:

....man skuldbelägger sig själv för att det är skambelagt. Om dessutom våldtäktsmannen slipper undan dom blir det självhatet bara ännu starkare. 

På vilket sätt är det skambelagt? Jag har då aldrig sett någonting annat än stöd från samhället vad gäller våldtäktsoffer och visserligen kanske det är svårt att prata om det, men det är i så fall för det mesta baserade på ens egna förväntningar snarare än att omvärlden kommer att döma en.

Dessutom förstår jag inte logiken i att man skulle hata sig själv för att för att man har blivit utsatt för någonting (med det sagt så menar jag inte att det inte kan vara ett problem för vissa, känslor är trots allt sällan logiska). 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är förstås en förjävlig praxis att ägna sig åt, och en av de otrevligaste sidorna av patriarkatet men jag vet inte om det är det absolut värsta på jorden om en nu tycker att sådant är värt att ranka.


   
SvaraCitera