Aviseringar
Rensa alla

Valerina Forte?


Ämnesstartare

Vet inte om det är rätt forum men whatevz [tard]

Nu har jag haft sömnproblem i flera år och provat allt förutom läkemedel och nu jävlar har jag fått in extra cash så jag har äntligen råd att köpa VF. Nån som provat och vad har ni för erfarenheter av det?

Några biverkningar utöver de som står på apotekets hemsida / fungerade det?

Sabbas effekten om man dricker kaffe på dagarna? [cute]


   
Citera

Har testat. Fick inga biverkningar. Minns ej om/hur de fungerade. Fick i alla fall atarax i stället, så antar att de ej fungerade så bra [crazy]

gewitter:

Sabbas effekten om man dricker kaffe på dagarna?

Om du har sömnproblem så är ju inte koffein det bästa? [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Gugge:

Om du har sömnproblem så är ju inte koffein det bästa

Har provat att gå utan kaffe flera månader utan att det hjälpt mig. [n] Har som sagt provat nästintill allt och börjar bli desperat snart.

Inte Gugge:

så antar att de ej fungerade så bra

Hmmm. Du kanske behövde nåt starkare än mig bara. Men det låter ju inte som det bästa omdömet [cute]


   
SvaraCitera

gewitter:

Har provat att gå utan kaffe flera månader utan att det hjälpt mig.

Men de blir ju knappast bättre av att dricka det [cute]

gewitter:

Hmmm. Du kanske behövde nåt starkare än mig bara. Men det låter ju inte som det bästa omdömet

Fast atarax är la inte starkt? [crazy] Det är ju egentligen till för att nässelfeber och klåda och om man är allergisk, "tröttheten" är ju bara en biverkning.

Fast ah, fick ju mina mot ångest/oro som primärt och inte sömnproblem, det lär ju också ha spelat roll.

Och valeriana luktar jätteäckligt [cry]


   
SvaraCitera

Valerina Forte, sådant receptfritt på apoteket eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Gugge:

Men de blir ju knappast bättre av att dricka det

Blir ingen skillnad. Har efterforskat och insett att mina koffeinvanor (i alla former) och mina sömnvanor inte verkar hänga ihop och att det är samma skit ändå. Kaffet hjälper mig bara att vakna till en smula. [rolleyes]

Inte Gugge:

till för att nässelfeber

[blush] Visste jag inte

Inte Gugge:

ångest/oro som

Fungerade det då?

Inte Gugge:

luktar jätteäckligt

Äckligt som..?

Lounge fact:

receptfritt på apoteket

Precis [smile]


   
SvaraCitera

gewitter:

Precis

Varför inte gå till läkare?


   
SvaraCitera

gewitter:

Blir ingen skillnad

Min läkare sa: DRICK ALDRIG KAFFE EFTER KLOCKAN SEX PÅ KVÄLLEN!!! (eller om det var 16 hmhmh). Så ja, dricker du inte på kvällen så ska det inte påverka.

gewitter:

Visste jag inte

Till och med hundar kan få äta sådana [wink]

gewitter:

Fungerade det då?

Aah, det tror jag. Jag minns inte, det var något år sedan [blush]

gewitter:

Äckligt som..?

Starkt och konstigt. Lite unket! Och sitter kvar länge :<


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

Varför inte gå till läkare?

För att i den här stan är de inte särskilt duktiga + att jag inte vet om de skulle skicka mig vidare eller säga åt mig att gå hem och börja motionera.

Inte Gugge:

Min läkare sa: DRICK ALDRIG KAFFE EFTER KLOCKAN SEX PÅ KVÄLLEN!!! (eller om det var 16 hmhmh). Så ja, dricker du inte på kvällen så ska det inte påverka.

Ja nej jag lästa att man inte får dricka kaffe senare än 8 h innan läggdags så ett tag drack jag bara en kopp på morgonen och en på dagen. Och så har jag som sagt hållt mig ifrån det helt i perioder. Té också för den delen. Gjorde mig inte ett skit. [rolleyes]

Nuförtiden dricker jag obscena mängder av båda igen för jag tänker vafan liksom. Förr kunde jag somna direkt efter en kopp kaffe, men det var på den gamla goda tiden det. Så jag tror inte att jag är särskilt känslig.

Inte Gugge:

Och sitter kvar länge :<

Kan man fisa hur mycket som helst då [blush]


   
SvaraCitera

gewitter:

För att i den här stan är de inte särskilt duktiga + att jag inte vet om de skulle skicka mig vidare eller säga åt mig att gå hem och börja motionera.

Alla kan ju inte vara superkassa på hela vårdcentralen? Men prova valerina först då, tror inte det fungerar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

Alla kan ju inte vara superkassa på hela vårdcentralen? Men prova valerina först då, tror inte det fungerar.

Av mina egna erfarenheter + vad jag hört vänner och släkt berätta om sina besök så verkar det så. Men jag måste gå dit om tre veckor ifall mina utslag inte försvunnit så kan ju alltid fråga dem då.

Varför tror du inte det? [sad]


   
SvaraCitera

gewitter:

Varför tror du inte det?

För det låter som en typisk naturläkemedelplacebobajsbajsbajsbajsluramänniskorpåpengarsomvillvarahälsosamma produkt. Har valerina som jag fick av en kompis, minns dock aldrig om jag provade. Har också receptbelagt sömnmedel, som är verkligen skit, Propavan heter det, så jag förespråkar inte direkt alla receptbelagda mediciner. Man somnar men biverkningarna är förjävliga. Du kommer antagligen få något sådant liknande. Sedan finns det benzomedicinerna, som säkert fungerar bättre, men som inte passar vem som helst eftersom det är vanebildande och alla kan inte hantera det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

naturläkemedelplacebobajsbajsbajsbajsluramänniskorpåpengarsomvillvarahälsosamma​

Jo så känner jag också, är väldigt skeptisk mot naturmedel men jag vet inte vad jag ska göra längre, dock så känner jag alltid att om det är naturligt så är det bull [tired] Men så tänkte jag att koffein är ju också naturligt så jag kan ju försöka iaf. Kemiska grejer är jag rädd för, är orolig att de ska fucka upp min kroppkemi eller ämnesomsättning eller att jag ska gå upp 1000 kg och inte kunna gå ned dem igen.

Har en kompis som gick upp 10 kg av sin medicin, förvisso var det psykofarmaka men ändå.

Lounge fact:

biverkningarna är förjävliga

Vill du ge några exempel? [surprised]


   
SvaraCitera

gewitter:

Jo så känner jag också, är väldigt skeptisk mot naturmedel men jag vet inte vad jag ska göra längre, dock så känner jag alltid att om det är naturligt så är det bull

Jag tycker du ska gå till vårdcentralen och förklara dina uppenbara problem. Skitsamma om de har rykte om sig att vara bs, du ska få den hjälp du behöver.

gewitter:

Kemiska grejer är jag rädd för, är orolig att de ska fucka upp min kroppkemi eller ämnesomsättning eller att jag ska gå upp 1000 kg och inte kunna gå ned dem igen.

Tror inte det är vanligt att gå upp av sömnpreparat. Fråga läkaren om detta/kolla bruksanvisningen om det står som biverkning. Psykofarmaka är ju helt andra verkande ämnen. ***¨

*Trodde att du snackade psykosmedicin, vad käkade hon?

gewitter:

Vill du ge några exempel?

För att kunna gå upp utan att känna sig helt fucked up måste man sova åtminstone minst 10 timmar vilket är generellt sätt överdrivet. Jag känner mig dåsig och blir skitdeprimerad dagen efter. Dessutom hade jag svårt att sova två-tre dagar efter. Inte värt att ta det, men kanske fungerar bättre för DIG och är ingenting mot att aldrig kunna sova.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

du ska få den hjälp du behöver.

Är skeptisk bara då inte ens min gamla psykolog ville skriva ut nånting till mig trots att jag sov 3 h per natt. Hon tyckte också att jag hade uppenbara aggressionsproblem men ''ville inte ta itu med det [då]''.

Men du har väl rätt, egentligen, det är väl värt ett försök.
Minns att jag fick en sömntablett av samma kompis som tog psykofarmakan då jag fortfarande låg vaken vid gryningstid - det var dessutom vinter så rätt sent - och har för mig att jag slocknade efter en liten stund bara.

Lounge fact:

Fråga läkaren om detta

Får göra det. Du tror inte det gör för mycket med kroppens egna ''signaler'' och så i längden? Alltså, mixtrar inte för mycket med ens kemiska responser om man slutar med det?

Lounge fact:

sova åtminstone minst 10 timmar vilket är generellt sätt överdrivet. Jag känner mig dåsig och blir skitdeprimerad dagen efter. Dessutom hade jag svårt att sova två-tre dagar efter. Inte värt att ta det, men kanske fungerar bättre för DIG och är ingenting mot att aldrig kunna sova.

Tja jag är ju fortfarande i tonåren (antar jag) så jag ska sova 10 h enligt ''experterna'', måste ha 10 h minst för att fungera någotsånär så det kanske inte blir några problem. Men att bli dåsig och deprimerad låter ju bara kontraproduktivt.

Men som sagt, kanske funkar annorlunda för mig, det är väl som p-piller. Alla har inte samma sort eller nåt.


   
SvaraCitera