Aviseringar
Rensa alla

valet 2018


Ämnesstartare

hej jag undrar här hur tror ni kommer valet 2018 sluta vilken block tror ni kommer bli störst kan Sverigedemokraterna bli den största parti


   
Citera

Alla förlorar 


   
SvaraCitera
Ajs
 Ajs

Ser väldigt ljust ut för SD som nu befinner sig på andra plats efter S i flera valundersökningar. Då alliansen inte verkar vara så stabil just nu känns det möjligt att SD och M skulle kunna inleda ett samarbete.


   
SvaraCitera

SD är ju troligen den största bland alla partier och skulle inte förvåna mig om SD vann precis Sverige kan inte bli värre under SDs styre än S


   
SvaraCitera

SD blir störst. MP och KD åker ur.


   
SvaraCitera

Abdi junior:
hej jag undrar här hur tror ni kommer valet 2018 sluta vilken block tror ni kommer bli störst kan Sverigedemokraterna bli den största parti

alla mätningar tyder på att sd kommer vinna valet i år


   
SvaraCitera
major

Albin_61:

alla mätningar tyder på att sd kommer vinna valet i år

Vinna hur? Som när S "vann" 2010?


   
SvaraCitera

Det går ju inte att säga hur resultatet FAKTISKT blir men hur man TROR att det blir. Jag tror att både KD och MP riskerar att åka ur riksdagen, L ligger nära inpå, de har stödröster från M som skulle kunna hoppa tillbaka till partiet, precis som det är för KD, kanske folk upplever att det är värt att rösta KD.
KD brukar ofta underskattas och i enstaka fall överskattas av opinionsinstiuten (har fått i flera mätningar närmare 2.6% på senaste tiden, ansågs vara under spärren 2014 av flera opinionsinstitut, något opinionsinstitut ansåg att de hade 5.5%), MP brukar tvärtom överskattas ganska grovt (ansågs ha 10% i valet 2014 men fick 6.89%).
Alla opinionsinstitut över eller undervärderar samtliga partier, frågan är hur mycket eller lite och hur nära det faktiska resultatet är. Jag har sett att Yougov, United Minds, Skop och SVT Valu ger resultat som stämmer mycket bättre överens med verkligheten än flera andra opinionsinstitut. De som jag har identifierat som ger absolut sämst resultat är Statistiska centralbyrån (SCB), Novus och Ipsos som ofta är flera procentenheter ifrån det verkliga resultatet.
De som är ganska bra är Demoskop och Sifo, som är ganska nära et faktiska resultatet.
Jag grundar detta på 2014års opinionsmätningar och inte historiskt.


   
SvaraCitera

major:

Vinna hur? Som när S "vann" 2010?

SD vinner valet genom att att lyckas att samla på sig 20%+ av rösterna, de går alltså starkt framåt i valet. Sen är det ju ingen reel vinst om de ändå inte får igenom sin politik så på så sätt har de inte vunnit, men kanske M ändrar sig och vill samarbeta med SD men kanske det blir någon slags mittenregering med S, M, C och L, om KD kommer in i riksdagen kanske det blir en S, M, L och KD regering om partierna kan acceptera ett samarbete dvs. M har ju trots allt försökt att räcka ut handen till S vid flertalet tillfällen.


   
SvaraCitera