Aviseringar
Rensa alla

Valresultatet kan ändras, men hur mycket?


Ämnesstartare

Just nu saknas 3 mandat för Alliansen, right?

Vid valet 2006 ändrades antalet angivna röster från 5 438 403 till 5 551 278 efter omräkningen. En ökning med 112 875 röster vid andra omräkningen. Dessa röster är dels röster som kommer ifrån utlandet och de förtidsröster som kommer in sent. Enligt de senaste valen har de blåa fått mest stöd från utlandsrösterna. Men mest viktigt är att SD inte kommer få speciellt stort stöd ifrån utlandsrösterna.

Moderaternas röster ändrades 2006 från 1 418 067 till 1 456 014, en ökning med 37 947 röster. Sossarnas ändrades från 1 915 441 till 1 942 625, en ökning med 27 184 röster.

Det verkar dock ligga lite ​problem i vägen:

Här kan ni följa omräkningen av alla valdistrikt fram tills på onsdag!
http://www.val.se/val/val2010/slutresultat/R/rike/index.html


   
Citera
Kviq
 Kviq

Chryseus:

Just nu saknas 3 mandat för Alliansen, right?

Två väl?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

De sista oräknade rösterna kan efter vad jag har hört max slå på 0,1 - 0,2% så det kan ge max ett mandat till till resp block alt till (sd) vilket är mindre troligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kviq:

Två väl?

Jag tror bestämt att det är tre, men både jag och AB kan väl ha läst/skrivit fel.

Hur som helst är det en detaljfråga. Vad tror du om hur vida resultatet kan ändras?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BevaraSverigeSvenskt:

De sista oräknade rösterna kan efter vad jag har hört max slå på 0,1 - 0,2% så det kan ge max ett mandat till till resp block alt till (sd) vilket är mindre troligt.

Det beror på hur de är fördelade, så som jag har uppfattat det.
110 000 röster är mycket.


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Chryseus:

Jag tror bestämt att det är tre, men både jag och AB kan väl ha läst/skrivit fel.

Kan hända. Klockan var mycket och jag var allmänt zombie när jag hörde resultaten.

Chryseus:

Vad tror du om hur vida resultatet kan ändras?

Tror inte att det kommer att ändras tillräckligt för någon förändring i dagsläget. På sin höjd ett mandat hit eller dit, men inte mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Det beror på hur de är fördelade, så som jag har uppfattat det.
110 000 röster är mycket.

Är du säker på att det är 110.000 röster? Det låter ofattbart mycket!??? Men skit samma, jo - självklart beror det naturligtvis på hur de är fördelade men sannolikheten är ju väldigt stor att de i "stora drag" speglar valet i stort. Sannolikheten att samtliga 110K röster skulle vara (v) röster är ju NOLL - som tur är. [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BevaraSverigeSvenskt:

Är du säker på att det är 110.000 röster?

Ja, många svenskar bor och vistas långvarigt utomlands. Bara i New York bor där väl ca 30 000 svenskar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BevaraSverigeSvenskt:

Sannolikheten att samtliga 110K röster skulle vara (v) röster är ju NOLL

säker? 🙁


   
SvaraCitera

Intressant artikel; http://www.aftonb​ladet.se/nyheter/valet2010/article7823980.ab

Utlandssvenskar röstar ju generellt sett mer höger så det finns nog en stor möjlighet för majoritet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Utlandssvenskar röstar ju generellt sett mer höger så det finns nog en stor möjlighet för majoritet.

Det är spännande att följa omärkningen; [y]
http://www.val.se/val/val2010/slutresultat/R/rike/index.html

Hoppas Alliansen får majoritet!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Ja, många svenskar bor och vistas långvarigt utomlands. Bara i New York bor där väl ca 30 000 svenskar?

Sant!

framtidstron är död:

säker? 🙁

Ja!

Däremot hörde jag på TV ikväll att det var rejält snurrigt värre med mandatfördelning och utjämningsmandat så jag får nog ta tillbaka mitt tidigare inlägg att sannolikheten är helt utesluten att den rödgröna röran skulle kunna få 3 eller 4 mandat. Vi får avvakta till sent onsdagskväll eller tidigt torsdagsmorgon. Men å andra sidan...

Horrorshow:

...Utlandssvenskar röstar ju generellt sett mer höger så det finns nog en stor möjlighet för majoritet.

...vilket är sant. [smile] [bigsmile] [bigcheers]


   
SvaraCitera