Aviseringar
Rensa alla

Valscenario: SD blir Sveriges största parti med 30 % av rösterna.


Asha
 Asha
Ämnesstartare

Vad händer då? Tardig


   
Citera

Petros Synthea:
Vad händer då? Tardig

Alliansen hade otvivelaktigt börjat tala med SD, eller ja - de smulorna som hade funnits kvar.

SD kommer aldrig att få 30 % men 20 % är inte omöjligt, även om det inte lär ske i det här valet.

SD fick faktiskt 17.7 % i den senaste opinionsmätningen (Yougov)


   
SvaraCitera

Det får 30%?..


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Myskoxe: Alliansen hade otvivelaktigt börjat tala med SD, eller ja - de smulorna som hade funnits kvar.

Inte så säkert. Jag tror faktiskt inte det. Men det är definitivt en möjlighet om det vill sig riktigt illa. Det vore bättre om SD fick försöka bilda regering, än att andra började tala med SD. 


   
SvaraCitera

ja men inget annat parti vill ju diskutera med dem och vi kommer att stå inför samma lekstuga som innan. så pinsamt att vara svensk just nu.


   
SvaraCitera

vi återgår till medeltiden med en stat som styrs av kyrkan och allt som inte talar för dem motarbetas å det grövsta


   
SvaraCitera

Om SD får 30% så kommer riksdagen att stängas ned och ett inbördes krig kommer att sättas i spel.


   
SvaraCitera

Vid det scenariot så skulle det ju inte gå att hålla SD utanför. Då skulle både M och S att börja samtala och förhandla med SD.


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Sheriffen:
Vid det scenariot så skulle det ju inte gå att hålla SD utanför. Då skulle både M och S att börja samtala och förhandla med SD.

Det är din förhoppning? Ser inte varför du ser det som rimligt? :S


   
SvaraCitera

Petros Synthea: Det är din förhoppning? Ser inte varför du ser det som rimligt? :S

Nu tror jag inte att SD kommer få 30% någongång men om vi fick det så är jag säker på att alla förutom V och MP skulle samtala med SD.


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Sheriffen:

Nu tror jag inte att SD kommer få 30% någongång men om vi fick det så är jag säker på att alla förutom V och MP skulle samtala med SD.

Vad får dig att var så säker på detta? Det skulle ju betyda att de resterande 70% absolut INTE sympatiserade med SD överhuvudtaget. 


   
SvaraCitera

Sheriffen:

Nu tror jag inte att SD kommer få 30% någongång men om vi fick det så är jag säker på att alla förutom V och MP skulle samtala med SD.

Det tror däremot jag. Runt 30% i valet 2022 är fullt möjligt. 


   
SvaraCitera

Petros Synthea: Vad får dig att var så säker på detta? Det skulle ju betyda att de resterande 70% absolut INTE sympatiserade med SD överhuvudtaget.

95% sympatiserar inte med KD och dom har ju haft inflytande i åtta år nu.

N.W: Det tror däremot jag. Runt 30% i valet 2022 är fullt möjligt.

Hm, ja kanske. Dock måste vi ju börja plocka fler väljare ifrån V, MP och S då. Och jag tror det blir tufft.


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Sheriffen: 95% sympatiserar inte med KD och dom har ju haft inflytande i åtta år nu.

Jag menade att inom de andra partierna så finns det olika sympatier. Och där är det tydligt hur man från moderaterna kan sympatisera med KD. Exempelvis. 

Sheriffen: Hm, ja kanske. Dock måste vi ju börja plocka fler väljare ifrån V, MP och S då. Och jag tror det blir tufft.

Det tror jag med.


   
SvaraCitera

Kanske dags för politiker att bete sig och samarbeta för att få igenom viktiga frågor istället för att smutskasta varandra fast man är minst lika dålig själv (exempel S) 


   
SvaraCitera