Aviseringar
Rensa alla

Vålvo 66:an


Ämnesstartare

Tjena.
Undra om de e sant att Vålvo 66:an kunde gå lika fort bakåt som framåt å vad den topade då [cool]
Sen hur fungerade de? hade den lika många växla bakåt som framåt? vet att den va atomat men dom brukar ju ha växlar eller typ som steg ialafall.


   
Citera
Ämnesstartare

Nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Turkeso:

Undra om de e sant att Vålvo 66:an kunde gå lika fort bakåt som framåt å vad den topade då [cool]
Sen hur fungerade de? hade den lika många växla bakåt som framåt? vet att den va atomat men dom brukar ju ha växlar eller typ som steg ialafall.

Ja. Eller jag är inte säker...
Den hade en steglös växellåda av remdrift. Alltså hade den bara en fram- och en bakåtväxel.


   
SvaraCitera

Eller oändligt många framåt- och bakåtväxlar snarare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

/facepalm


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Ja. Eller jag är inte säker...
Den hade en steglös växellåda av remdrift. Alltså hade den bara en fram- och en bakåtväxel.

Aha ungefär som en mopeskoter då? fast man hör inte åm dessa växellådor idag, var dåm dåliga?

Husknuten:

Eller oändligt många framåt- och bakåtväxlar snarare.

Koolt [cool] E tåppfarten obegränsad då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Turkeso:

Aha ungefär som en mopeskoter då? fast man hör inte åm dessa växellådor idag, var dåm dåliga?

Precis, fast det är snöscootrar som brukar ha dem. Kanske det är på mopeder också - det vet jag ingenting om.
De används inte till bilar eftersom de blir väldigt dåliga när det är stora krafter och moment inblandade.

Turkeso:

Koolt [cool] E tåppfarten obegränsad då?

Nej. Den har ett minimum och ett maximum - mellan de två lägena är utväxlingen steglös.
Den kallas remjohan eftersom växellådan består av remmar.

Och hur hög utväxling man än har så får inte en bil obegränsad topphastighet på grund av friktioner, mestadels i form av luftmotstånd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aha tackar för infon. Så mer såm en snöskoter då [cool]

Undrar åm 66:an då går snabbare bakåt för den ser lite mer aerodynamisk därifrån [confused] Måste kolla youtub nu å se åm ja hittar nått roligt täst med den.


   
SvaraCitera

ja det stämmer! den går att köra 140km/h framåt som bakåt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera