Aviseringar
Rensa alla

Vandra ensam i Sverige?


Ämnesstartare

Blivit super inspierarad av filmen "Wild" som är baserad på en riktig historia. 

Funderar på att bege mig ut på Kungsleden ett tag, som ren psykisk terapi, tänka över livet osv. (Lugn, jag är inte en stadsbrud som fått fnatt, två dagar efter studenten åkte jag och polaren på hajk och har testat militärlivet som jag älskade). 

Letar ett enmanstält men allt kostar runt 4000-6000kr. Har ni några överlevnadstips/tankar? Håller på och sparar som en galning redan...men något tält kommer jag inte köpa. Tält erfarenheter, tips? Vandringsleder?


   
Citera

Kanske inte överlevnadstips per say men har vandrat en del på fjällen i mina dar. Det viktigaste är kläder efter väder och att vara beredd på att situationer kan uppstå.

Kniv kan vara ett plus.
Trots att de är lite annorlunda i smaken kan du ju testa "uppvärm" mat, finns att köpa på naturkompaniet.
Om du inte är allergisk så är nötter ett perfekt tillbehör för att hålla uppe energin.

Eftersom jag är göteborgare kan jag inga vandringsleder men detta var saker jag kom på just nu. Det bästa är la att kolla med mer kunniga människor på dylika outdoor butiker 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Uppvärmmat" kan också hittas på ÖoB om man inte vill bli ruinerad

Extrastrumpor är alltid bra, en bra stormtändare också. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ska du skippa tältet helt? Intressant. Annars finns väl vettiga 3-säsongstält för en 2 tusenlappar nåt såntdär kanske. 

Sen är väl nudlar/nötter/torkad frukt/choklad allt man behöver


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Hillebergs 1or är bra, även om dem brukar kräva en smärrebostadslån, men det är inte fel bra fin kvalité.


   
SvaraCitera
Smilen

Jag vill också vandra ensam i sverige. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag försökte för några år sen men gav upp eftersom jag inte kunde sova i tältet. rekommenderar myggsprej, pulvermat och god åtkomst till vatten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bra skor, bra kniv och en liten yxa. Kom ihåg första hjälpen med bandage, sårrengörning och plåster.

Vatten är såklart nummer 1, så länge du har vatten och det inte är speciellt kallt så klarar du dig ok.


   
SvaraCitera
Smilen

aristoteles:
Bra skor, bra kniv och en liten yxa. Kom ihåg första hjälpen med bandage, sårrengörning och plåster.

Vatten är såklart nummer 1, så länge du har vatten och det inte är speciellt kallt så klarar du dig ok.

Hur ska man göra om man behöver gå på dass? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smilen:

Hur ska man göra om man behöver gå på dass? 

Gissa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smilen:

Hur ska man göra om man behöver gå på dass? 

VåtservetterHjärta


   
SvaraCitera
Smilen

Punda:

VåtservetterHjärta

Äckligt om det slängs i naturen. Oskyldig


   
SvaraCitera

Smilen:

Äckligt om det slängs i naturen. Oskyldig

Se till att de är nedbrytbara och gräv ner dem?


   
SvaraCitera
Smilen

Edinburgh:

Se till att de är nedbrytbara och gräv ner dem?

Det går ju. Tumme upp Har du gjort det någongång?


   
SvaraCitera

Smilen:

Det går ju. Tumme upp Har du gjort det någongång?

Många gånger! 


   
SvaraCitera